• Im Fabulous

Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!

Jo, har täntk frysa in lite bröstmjölk. Det bröst jag inte ammar ifrån sympatiläcker över 1 dl vid varje amningstillfälle, tänkte spara ifall jag blir sjuk eller behöver åka bort osv...

Så till min fråga; Vad ska jag frysa in mjölken i? Fryser jag in direkt i nappflaska? Eller ska jag använda något annat och sedan hälla över i nappflaskan när jag tinat upp mjölken?

Fick veta att man tinar upp mjölken i vattenbad. Vad säger ni om detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!
  • Im Fabulous
    Psychobilly skrev 2007-12-18 02:38:31 följande:
    Gör ju inget om det kommer lite skit på mjölken när den är i frysen. Man värmer ju upp den och då försvinner bakterierna!Jag fryser alltid in i iskuber eller i (hård)plastmuggar köpta från ikea.
    Men du värmer ju inte upp den till kokningsgrader, vilket behövs för att eventuella bakterier ska försvinna. Man sätter ju bara mjölken i vattenbad och då uppnår ju inte temperaturen 100 grader.

Ska kika efter såna där plastmuggar på Ikea..

--------------------------------------------

Jasminen: Hur kom vi in på naveln? :P
  • mamatobe81

fryser in halva portioner, typ 60 ml, i plastpåsar, lätt att tina mjölken under rinnande vatten då. den ska inte bli för varm, då går man miste om nyttiga ämnen.

• Psychobilly

Im Fabulous skrev 2007-12-18 02:48:22 följande:

Men du värmer ju inte upp den till kokningsgrader, vilket behövs för att eventuella bakterier ska försvinna. Man sätter ju bara mjölken i vattenbad och då uppnår ju inte temperaturen 100 grader.Ska kika efter såna där plastmuggar på Ikea..--------------------------------------------Jasminen: Hur kom vi in på naveln? :P
    Man kan ju göra det och sen låta det svalna till rätt temperatur.

här är muggarna som jag köpt från ikea.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10096907
  • N1klas

Mycket bakterier dör redan i 70 grader men det är absolut inte rekomenderat att koka bröstmjölk eftersom att man då dödar mer än de onda bakterierna om man säger så. Man ska alltså INTE KOKA BRÖSTMJÖLKEN. Det är viktigt att de ämnen som finns i mjölken inte förstörs som de gör vid kokning.

• N1klas

Vi frös in mjölken i sterila påsar avsedda för bröstmjölk. Köptes på barnens hus.
    Där finns det även mindre nappflaskor med ett speciellt lock med ett gummiskydd som gör att det finns plats för mjölken att expandera utan att flaskan går sönder. Ta en titt bland mjölkpumpar och sånt.

• Psychobilly
    Niklas skrev 2007-12-18 02:55:56 följande:
    Mycket bakterier dör redan i 70 grader men det är absolut inte rekomenderat att koka bröstmjölk eftersom att man då dödar mer än de onda bakterierna om man säger så. Man ska alltså INTE KOKA BRÖSTMJÖLKEN. Det är viktigt att de ämnen som finns i mjölken inte förstörs som de gör vid kokning.
    okej det visste jag inte. Sköterskan på bvc sa annorlunda. Men hon har dock sagt massa andra knäppa saker också.
  • Im Fabulous

Niklas: Tack! Ska kolla upp detta med sterila påsar. Låter skitbra!

• Kazeer

På Förlossningen läste jag i en pärm följande (ej direkt ciatat) om att frysa bröstmjölk:

Frys i iskuber. Flytta över dem till en fryspåse, som du märker med datum. Fryser du sedan mer mjölk, så lägger du de "mjölkkuberna" i en egen påse med eget datum. När du plockar fram mjölken, så ta inte med fingrarna, utan plocka ut kuberna med hjälp av en sked.

Gustav 2007.03.08 ME+KZE 2002.03.28
  • Kazeer

Jag kanske ska tillägga att jag har följt detta råd och det har fungerat utmärkt.

Om du är orolig för att det ska komma smuts på mjölken under den tid den står "oskyddad" i frysen, lägg en bit plastfolie över iskubsformen.

• Kazeer
    Im Fabulous skrev 2007-12-18 01:31:31 följande:
    Hopp, då testar vi det då.. Känns inte speciellt sterilt, fast jag kanske har fel?
    Jag diskade och kokade mina iskubsformar innan jag använde dem.
  • ploten

Jag har provat vanlig iskubsform i hårdplast, men det är omöjligt att få ur mjölkisbitarna om man inte låter dem tina en bra stund först, och det vill man ju inte om man bara ska använda några. Det funkar inte alls som med vanliga vattenisbitar, som ju bara är att bända loss med ett litet enkelt handgrepp. Kanske lite OT, men hur har ni andra fått det att funka?

• EmmaKlemma

Man kan frysa in i engångs muggar. Såna dära jättetunna

Svar på tråden Frysa in bröstmjölk, i vad? Hjälp!