• Challe N

Tryffeln stelnar ju inte!

Har gjort världens godaste tryffel. En med vit choklad och en med citron/lime. Men den stelnar ju inte tillräckligt för att göra kulor av den! Å vad ska jag göra?? Råd?

• Svar på tråden Tryffeln stelnar ju inte!
  • deede

Hur länge har den stått? Vi gjorde sån i helgen och det tog ca 5 timmar innan den hade stelnat.

• Challe N

Den har ått sen igår kväll, alltså ca 16 timmar

• Challe N

Kanse finns nån kaka man kan kleta på det på?

• PippiLottan

måste ju ha blivit ngn miss med ingredienserna då. över natten borde den ju stelnat

• Frezalo

Min har oxå blivit misslyckad när jag gjort på vit choklad. Prova värm den igen och ha i mer choklad. Tror det behövs mer i den vita.

• Challe N

Jag hade i florsocker för det stog det i receptet. Brukar bara ha grädde och choklad, men denna gången körde jag med florsocker också.. Ska testa det där med mer choklad i! Tack

• Challe N

Jag testar med mer choklad och lite grädde i vår vi se vad som händer

• Queequeg

Jag skulle inte värme den igen. Chokladd är känslig för höga temperaturer, det kan vara en orsak till att smeten inte stetlnar. Vit choklad är ännu känsligare för högre temperaturer om man jämför med mörk choklad.

Vit chokladtryffel blir ofta inte lika fast i konsistensen när man rullar dem jämförelsevis med vanlig chokladtryffel

• Ella Mia

Detta hände mig också en gång. För mej berodde det på att jag hällde i MER SPRIT än vad som angavs i receptet. Ville ha lite drag i cognacstryffeln eller baileystryffeln eller vad det nu var.

Jag löste det genom att först förvara massan i frysen några timmar. Sedan gick de bra att rulla. Man var tvungen att förvara dem i frysen sedan också. Där höll de perfekt konsistens. De fös inte pga all alkohol!

• Smultron ett

Ella Mia skrev 2007-12-18 23:24:44 följande:

Detta hände mig också en gång. För mej berodde det på att jag hällde i MER SPRIT än vad som angavs i receptet. Ville ha lite drag i cognacstryffeln eller baileystryffeln eller vad det nu var.Jag löste det genom att först förvara massan i frysen några timmar. Sedan gick de bra att rulla. Man var tvungen att förvara dem i frysen sedan också. Där höll de perfekt konsistens. De fös inte pga all alkohol!
    hahaha
  • Gaiia

Jag hade samma problem med min tryffelsmet! Den stelnade inte i frysen heller! Till slut blandade jag ut den med bakpulver, ägg och mjöl och så blrv det muffins istället.:-d

• Frezalo

Nu har jag provat värma och ha i mer choklad, och det funkade i alla fall för mig.

Svar på tråden Tryffeln stelnar ju inte!