• Anonym (Nervös)

Prata med chefen

Jag är ny på stället och jag hade tänkt att jag skulle prata med chefen om några saker rörande mitt arbete.

Varför är det jämt så nervöst att prata med chefen?
    Tror att de ska se ner på mig, okunnig och sämre än andra, för att jag kommer med mina frågor och åsikter.

Hur presenterar man sina frågor så det inte ska se ut som man är ett levande frågetecken om saker och ting?

Usch, vad hemskt det känns...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 12:44:54:
    Kanske hamnade fel, kanske snarare att det ska vara under relationsproblem än under ekonomi här på känsliga rummet?

• Svar på tråden Prata med chefen
  • Kjell2

TS: Du är nyanställd, det är helt normalt att inte kunna och vara som ett levande frågetecken.

Bättre fråga och lära sig än göra fel!

Något som gör mig sur är när mina nyanställd inte frågar och sen gör fel inom områden de inte kan.

Lycka till!
    Kjell

• Anonym

Det är bättre att fråga och vara ärligt osäker i början för det är mycket man gör fel och inte kan...
    Men sen finns det arbetskoller och chefer som kan vara elaka och gnälliga ändå....

• Anonym (Nervös)

Jo, det är ju alltid bättre att ta saker och ting direkt så man har det klart för sig vad som gäller.

Men varför är chefer nästan alltid skräckinjagande?

• Anonym

För att det utgör makt mot andra... jag hade en pucko chef som egentligen bara djävlades med mig och min kollega på vår avdelning. frös ut oss och sov... Jag sade upp mig och några år senare fick han sparken...

Anonym (Nervös) skrev 2007-12-18 23:36:43 följande:

Jo, det är ju alltid bättre att ta saker och ting direkt så man har det klart för sig vad som gäller. Men varför är chefer nästan alltid skräckinjagande?
  • Kjell2

För att vi vill vara skräckinjagande! Management by fear!

Mer allvarligt. Visst är en del chefer, precis som alla andra, elaka, korkade, egoistiska mm. De flesta försöker göra ett bra jobb och är klämda mellan sin chefs krav på resultat och medarbetarnas önskemål. Sen blir en person som har en formell makt och kan styra och ställa lätt skräckinjagande.

Själv tycker jag det är ett problem om medarbetarna är rädda för mig. Väldigt svårt att ha en öppen och bra dialog då.

/Kjell

• Anonym (Nervös)
    Kjell2 skrev 2007-12-19 17:17:29 följande:
    Själv tycker jag det är ett problem om medarbetarna är rädda för mig. Väldigt svårt att ha en öppen och bra dialog då./Kjell
    Om fler tyckte som du. Visst man ska som chef kunna göra sitt jobb, säga det som behövs sägas (och det ska man som anställd kunna ta i stor utsträckning) men på något sätt känns det som om chefer ibland är stela på den mer personliga fronten, eller hur man ska säga... svårt att förklara men kanske någon förstår.
  • Kjell2

TS:
    Många chefer, inklusive mig, går in i en chefroll och vill inte var för personlig med medarbetarna. En dag kanske du måste göra någon väldigt leedsen, t ex säga upp eller ge riktigt dålig och jobbig kritik. Det kan vara svårt att göra det med någon man känner mycket väl och har en personlig relation med.

Är också svårt att bli personlig med alla. Lätt att anses ha favoriter genom att bli kompis med vissa. Bättre att inte bli kompis med någon.

Sen är det vissa saker som är svårare att göra som chef. Medarbeter kan skoja med varandra, om personliga saker som t ex hårfärg, bil mm. Mycket svårare att göra det som chef. Jag kan t ex säga till en chefkollega "Förstår att du har dålig lön med den frisyren" Säger jag samma sak till en medarbetere kan det lätt missuppfattas och bli väldigt fel. Bästa att låta bli.

/Kjell

Svar på tråden Prata med chefen