Inlägg från: Lilja84 |Visa alla inlägg
  • Lilja84

Janssons frestelse utan anjovis

Ja jag vet anjovis är ju egentligen huvudpoängen med janssons frestelse , annars blir det ju mer vanligt fiskgratäng än nått annat , men jag verkligen hatar anjovis ,har försökt i alla år att tycka om det men det går bara inte .
    Vad för fisk passar sig bäst (och i vilken form , rå,rökt,gravad osv osv ) och ändå ger lite karaktär åt gratängen som inte är anjovis , så det inte bara smakar typ torskgratäng .

Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis
  • Lilja84
    Kristin24 skrev 2007-12-18 13:03:29 följande:
    gör en vanlig potatisgratäng då
    ska ha det utöver till korven och köttbullarna osv istället för kokt potatis .
  • Lilja84
    ebben skrev 2007-12-18 13:04:18 följande:
    Hm,ja,min åsikt är ju att janssons ÄR med just ansjovis!!Gillar man inte det så äter man annat.....tex laxgratäng/laxpudding,eller fiskgratäng
    Ja jag vet ,m en själva gratängen (utan anjovisen) är ju god , hehe men tycker det blir för lite mat av det hela att bara göra det som en slags potatisgratäng
  • Lilja84
    mHalmstadsmamma skrev 2007-12-18 13:05:45 följande:
    Jag brukar göra den med isterband i stället för anjovis......och min "jansson" är så populär på julbordet...
    men hur gör du då ? alltså rå, steker upp den , skivar ,strimlar hehe ?
  • Lilja84
    Trinity78 skrev 2007-12-18 13:03:53 följande:
    Jag hittade ett recept på Tasteline:Vegetarisk Jansson4 port8 st potatisar, skurna i smala stavar1 gul lök, skivad1 msk ströbrödGräddblandning:3 dl grädde1,5 krm kryddpeppar5 st nejlikor1/2 tsk saltFrästa champinjoner:3-4 st färska champinjoner, skivade0,5 krm kanel0,5 krm kryddpeppar2 krm salt1 msk flytande margarinGör så här:Koka upp grädden med nejlikor, kryddpeppar och salt. Låt dra i ca 15 min, sila bort nejlikorna och lägg i den skivade löken och koka upp igen. Låt stå och dra tills champinjonerna är stekta.Skär champinjonerna i mindre bitar och fräs dem i flytande margarin. Krydda med kryddpeppar, kanel salt.Varva champinjoner, lök och potatis i en ugnsfast form. Häll över grädden och strö till sist över ströbröd.Grädda i ca 1 timme och 10 min i 200 grader
    Va lite mycket julkryddor i samma gratäng för min smak , men tack för receptet .
  • Lilja84
    jennie ellie skrev 2007-12-18 13:02:36 följande:
    Lax?
    gravad, rökt, rå (alltså inte förbered eller kryddad ) ?
  • Lilja84
    SusanneJ skrev 2007-12-18 13:07:08 följande:
    vi brukar ha köttfärs istället för ansjovis. super gott.
    det lät musmsigt det med

Nu börjar jag få beslutsångest istället hehe
  • Lilja84

Tackar ska ni ha allihopa , nu gäller det bara att bestämma sig också

• Lilja84
    Plumsan skrev 2007-12-18 13:21:19 följande:
    Är det konsistensen du hatar så finns det nu ansjovispastej på tub att köpa. Den blandar man med grädden vilket ger en väldigt mild och jämn smak åt "gratängen". Är det smaken du hatar så måste du väl ersätta den helt med något annat, typ varmrökt lax.
    det är smaken hehe , jag bara fixar det inte , jag har försökt sen barnsben och ätit en liten bit varje jäkla julafton och det smakar lika illa ändå , men i år kan jag fixa egen mitt sätt
  • Lilja84
    mosterYster skrev 2007-12-18 13:22:03 följande:
    jag har gjort fuskjansson med strimlad salami. Salt, kryddigt och gott - men ingen ansjovis. för övrigt håller jag med om att janssons per definition är tändsticksstora potatisstrimlor varvat med strimlad lök och ansjovis, sen ska det vara grädde och till sist ströbröd och smörklickar överst. Så min "salamijanssons" är som jag skrev en fuskjanssons...
    Men du nu blev det juu ännu svårare att välja .
  • Lilja84

Det blev varmrökt lax som jag ska ha till gratängen för mest smak efter en hel del beslutsångest

Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis