• busfamiljen

Kanin- är ungen för liten?

Hej

VI fick hem vår kaninunge igår. Det är en dvärgkanin, hane med vanliga uppåtöron dvs inte vädur. Jag tycker han är ovanligt liten. Han är alltså itne större än en marsvinsunge på 6 veckor. Är kaniner verkligen så här små? HAn är 6 veckor men han är verkligen mini mini. Tror ni det är något fel på honom? Han är pigg och glad och äter. Kommer han att kunna bli stor som andra vanliga kaniner när han är sååååå liten?
    Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden Kanin- är ungen för liten?
  • m00nfl0wer

6 veckor är alldeles för litet! En kaninunge ska stanna hos sin mamma till 8veckors ålder! Dvärgkanin? Det är ingen ras, så det är svårt att säga hur stor den kommer bli. Har den öronen uppåt eller nedåt?

• busfamiljen

uppåtöron. Ganska små öron har han.

• m00nfl0wer

Som sagt, 6 veckor är för litet.. då behöver dom fortfarande mamman. Köptes han från djuraffär? Djuraffärer säljer kaninungar från 5 veckor för att dom är sötast då annars vill "ingen ha dom" anser dom.

Låter som hermelin eller hermelinkorsning. Har du någon bild på kaninen?

• m00nfl0wer

Om den verkar jättejätteliten så kanske den är yngre än vad dom sagt. Det har hänt. Nu menar jag inte att ALLA djuraffärer har för unga kaniner, men det förekommer ofta.

• busfamiljen

Kommer vår stackars kanin bli normal? Tänk om han blir sjuk eller förblir så liten för att han togs i från mamman tidigare än vad som är bra för honom?
    Han är köpt i djuraffär. I den affären säljs de från fem veckor. Det är inte klokt i såfall!

• m00nfl0wer

En kaninunge som tas för tidigt _kan_ stanna i växten, det är inte helt säkert. Vissa kan även få dåligt immunförsvar för att dom egentligen ska dias fortfarande. Kaninungar dias ganska länge om dom stannar hos sin mamma (gärna upp till 10-12 veckor) men man kan ta dom från mamman från det att en unge är 8 veckor, innan är lite väl tidigt. Jag har haft kanin i 8år och alltid låtit ungarna vara hos mamman i minst 8-9 veckor.

Nu säger jag inte att eran kanin kommer bli sjuk eller så. Håll bara koll på honom så att han växer och så. Ber om ursäkt om jag skrämmer dig! Men så länge han äter sin pellets, hö och dricker sitt vatten så borde det inte vara några problem.

Finns även djuraffärer som ljuger om åldern på kaninungarna. Han kanske är yngre än vad dom sagt? Oj, 5 veckor?! Det är ju helt åt skogen för litet! Stackars kaninungar!

• fallen angel

de ska vara MINST 8 veckor innan man tar hem dem..

• busfamiljen

Ok men nu är det nog tyvärr så att kaninen är för liten dvs under 7 veckor men vad gör jag nu? Kommer den växa till sig?
    Jätte orolig. Vill inte lämna tillbaka honom. Han är bedårande och jag vill att allt ska bli bram ed honom

• m00nfl0wer

Ingen vet om den kommer växa till sig. Det ser du genom att tiden går. Får hoppas att det går bra. Hur stor bur har han? Minsta burmått för en dvärgvädur är 100*50*50cm och det bör en s.k dvärgkanin också ha om man inte vet hur stor den blir.

Jag skulle anmält den där djuraffären till jordbruksverket (Det är väl dit man anmäler sånt? Haha)

• MosieSassa

Den djuraffären bryter definitivt mot djurskyddslagen (som säger att en kanin ska hållas med sin mamma eller ersättare för henne i minst 8 veckor).

Kaninen är köpt i en oerhört oseriös djuraffär och den borde anmälas meddetsamma!
    Anmäla gör man till kommunens Djurskyddsinspektör (finns det ingen djurskyddsinspektör så får man kontaka miljökontoret). Man får lov att vara annonym och djurskyddsinspektören har skyldighet att kolla upp alla anmälningar.

• bimmer

Hmm om nu kaninungen är så liten att den fortfarande borde kunna få amma kan inte TS ge den ngn form av ersättning?

• gookie

Min kaninunge som e hermelin togs tyvärr också tidigt och var pytteliten. Han e nu sex år och hur go som helst och han har inga problem alls. Säger inte att det e rätt att ta dom såhär tidigt men vill bara lugna dig och säga att här har det gått bra

• iii

Oj gör verkligen djuraffärer så! :-O

Din kanin kommer säkert växa till sig och leva ett bra liv ändå ska du se. Oroa dig inte. Men jag tycker verkligen att du ska anmäla djuraffären, för de andra djurens skull. Hemskt att det får gå till så.

• Knubbe12

Förut var Jordbruksverkets regler att ungarna skulle stanna hos kaninmamman i minst 6 veckor, men gärna längre (vet inte om de ahr ändrat reglerna nu?). Själv säljer jag aldrig ungar som är under 8 veckor och om kaninungen är yngre än 6 veckor tycker jag absolut att du ska anmäla djuraffären! Oftast är det bättre att köpa en kanin från en uppfödare med uppfödarnummer/reg. kaningård, så att du får rätt uppgifter om kaninen (stamtavla, skötselråd osv).
    Det låter som om din/eran är en liten hermelin eller kanske en blandras mellan hermelin och...?
    Lycka till med den lille!

• BunnyBrown

6 veckor eller ej så var väl inte det frågan egentligen. Ibaldn finns orsak att sära på dem tidigare.
    Nåväl. Ja en del kaniner är lika små som marsvin när de är små. En del blir heller inte större än ett stort marsvin. Jag tror han hinner växa till sig men jag skulle nog anmäla djuraffären... (5 veckor är alldeles för tidigt och en djuraffär borde veta bättre).

• MosieSassa

Såg nu att jag hade skrivit fel i mitt tdigare inlägg.
    Jag råkade skriva 8 veckor men det ska vara minst 6 veckor.
    Låter ändå ganska troligt (enligt mig) att din kanin är yngre än vad den ska, iaf att den togs från mamman för tidigt så du kan gott göra en anmälan iaf.

MosieSassa skrev 2007-12-19 01:01:54 följande:
    Den djuraffären bryter definitivt mot djurskyddslagen (som säger att en kanin ska hållas med sin mamma eller ersättare för henne i minst 8 veckor).Kaninen är köpt i en oerhört oseriös djuraffär och den borde anmälas meddetsamma!Anmäla gör man till kommunens Djurskyddsinspektör (finns det ingen djurskyddsinspektör så får man kontaka miljökontoret). Man får lov att vara annonym och djurskyddsinspektören har skyldighet att kolla upp alla anmälningar.
Svar på tråden Kanin- är ungen för liten?