• Sofi 79

Första barnet med partner som har barn

Hej alla ni som fått/väntar ert första barn med en partner som redan har barn.
    Hur mycket av er partners tidigare graviditet och bebissaker har ni tagit vara på?
    Känns det till exempel okej att använda samma vagn, skötbord och dylikt som "de" hade till första barnet?
    Tar ni del av partnerns berättelser om den första graviditeten, småbarnstiden etc?
    Själv har jag sagt till sambon att han gärna får använda sina erfarenheter på ett positivt sätt, men att jag inte är särskilt intresserad av att höra om hur de hade det.
    Och jag bävar redan för diskussionen om barnvagnen som han har sparat...

• Svar på tråden Första barnet med partner som har barn
  • MiisPiis

Nej, vi har inte tagit någonting av de saker som användes till hans barn. Hans son är iof 11 år, men det hade inte känts OK för mig.

Jag brukar rådfråga min sambo när det gäller olika frågor, som han ev har erfarenhet av, det känns tryggt att han vet en del. Men det är mycket han inte kommer ihåg från småbarnstiden med hans son förstås.

Hur gammal är barnvagnen han sparat?

• Cilla81

Vi tog inte sakerna efter makens son, mycket eftersom de är 5år mellan barnen. Däremot så har hon fått de bebissaker som jag o maken köpte till storebror. Han var ett när vi träffades och hon är snart 1 nu.

Barnvagnen sa jag direkt att jag inte ville ha eftersom den var både stor o tung. Vi hittade en begagnad vagn som vi köpte istället.

Något som jag upplevt positivt är att han "visste" mycket redan och kunde lugna mig och berätta att så här var det. Han var även väldigt lugn under förlosningen eftersom han redan gjort det en gång vilket underlättade mycket för mig.

• Pyrethölö

Vi hade en del saker kvar från de stora tjejerna och sen köpte vi en del nytt, de hade ju delat på alla saker så vi hade ju inte allt. Vagnen bland annat köpte vi en ny för den andra var ganska gammal och sliten. Skötbordet har alla 5 barnen haft samma.
    Jag har bland annat böcker för de stora barnen med uppgifter på när de lärde sig olika saker mm för att jämföra med våra gemensamma barn och jag tog och tar gärna del i hur det var när de var små.
    Har du fler funderingar runt tidigare och nya gemensamma barn så hör av dig.

• Jenniesmamma

Nej,vi använde ingenting alls,dels för att det slkijde så många år,sen fanns det just inget kvar heller. Min man berätta mycket om hur sitt ex gravidtets gravidtet var,jämförde och så,gillade det inte alltid,men ibland var det kul att höra..

Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • Sofi 79

MiisPiiis: Den är väl en åtta år. Dessutom mer för barn som kan sitta, tror jag. Så jag hoppas komma undan med det

• Tindrasson

Vi har använt lite saker från sambons tidigare barn. Som babysitter, badbalja och lite leksaker. Sen har vi haft samma praktiska lösningar som dom hade innan. Förvaring i plastlådor ovanför skötbordet bl.a.

Det som jag har irriterat mig på är att jag inte har fått igenom att köpa ny vagn till våra tjejer. Däremot har han och hans ex köpt en massa nya vagnar när dom var ihop. Så nästa vagn SKA vara en ny.

Ebba & Linnea 2007-06-24
  • Yohanna85

mi sambo hade inte sparat mycket. inte vad han kom ihåg, men han har hittat lite kläder osv. som vi återanvänt.

vi har fått lite leksaker av min styvsons mamma. Och hon fråga oss om vi ville låna lite kläder, det har vi inte gjort. har inte behövts än. har haft ganska mycket kläder.

i början kände jag att jag inte ville återanvända något! men efterhand så spelar det ingen roll, använder gärna något som bonussonen har haft, om det är i bra skick.

Men vagn, det kanske man vill ha en ny? om det gått flera år, det borde nog din sambo förstå =)

• Sofi 79

Kläder, leksaker och pulkor tycker jag känns okej att använda. Det är väl just vagn och barnstol som känns lite speciellt. På något sätt är det en viss symbolik i det man köper till sitt lilla pyre. Och det vill ju jag också vara med om att få köpa
    Hur har ni andra gjort vid tiden för förlossningen då? Hur tidigt kom bonusarna när ni kom hem? Fick ni vara ensamma någon natt på bb för att pappan var hemma med barnen sen tidigare?

• Tindrasson
    Sofi 79 skrev 2007-12-19 11:30:30 följande:
    Kläder, leksaker och pulkor tycker jag känns okej att använda. Det är väl just vagn och barnstol som känns lite speciellt. På något sätt är det en viss symbolik i det man köper till sitt lilla pyre. Och det vill ju jag också vara med om att få köpa Hur har ni andra gjort vid tiden för förlossningen då? Hur tidigt kom bonusarna när ni kom hem? Fick ni vara ensamma någon natt på bb för att pappan var hemma med barnen sen tidigare?
    Bonusarna kom och hälsade på dagen innan vi skulle åka hem. Sen ville dom följa med och hämta hem småsyskonen dagen efter. Medan vi var på bb, var bonusarna hos sin mamma.
    Ebba & Linnea 2007-06-24
  • 3barnsmor till 4

Vi kommer inte använda något förutom en bilbarnstol, min man har inte kvar något annat... Självklart de leksaker hans son har nu och de kläder han har nu kommer vi väl använda om det funkar (vet ej könet ännu).

Är glad att min man gått igenom en förlossning redan (tyvärr var den svår för mamman) men det ger mig ett lugn, han kommer stötta mig såååå bra tror jag.

Sen, efter förlossningen vill jag att storebror kommer upp på sjukhuset och hälsar på mig och sitt syskon såklart, och när vi kommer hem så hoppas jag att det infalller så att han är hos oss då, så han också får vara med när bebisen kommer hem! Han är ju lika stor del i vår familj som bebisen. Ang ensam natt på sjukhuset spelar det ingen roll för mig. Är hans son hemma hos oss så är det bättre att pappan är hemma med honom tycker jag!

??? Det ligger en liten tuss i min mage ???
Svar på tråden Första barnet med partner som har barn