Inlägg från: Juniphé |Visa alla inlägg
  • Juniphé
    Pricken1 skrev 2007-12-22 13:12:29 följande:
    Undrar just om det är så att det inte är ett bra alternativ när man bor stort. Då skulle man kanske behöva den sortens system de har i hyreshus? Inte vet jag, men det verkar vara precis som hos oss. Vi har bra verkningsgrad i pannan så jag tror storleken på ytan som ska värmas upp kan vara nyckeln... hmmm
    Vi värmer upp vårt hus som i mindre mått mätt är 317kvm med en brännare + bulk + gammal oljepanna... och detta gör vi utan problem.
    Vi har pellets av märket Agrol och är supernöjda. Dom är lite dyrare - men mer kostnadseffektivt i längden ändå.

Om man gör av med såna mängder pellets Mamma Zara skrev så undrar jag om ni inte eldar för fåglarna? Hur står det till med isoleringen i huset? Och fönstren är dom täta eller bör dom bytas?
  • Juniphé
    Pricken1 skrev 2007-12-22 13:54:21 följande:
    Gör av med ca 3 ton på fyra månader. Isoleringen är bra, fönsterna behöver tätas men bytas skulle inte vara kostnadseffektivt för oss.Vilken effekt har er brännare?Misstänker också att pelletskvaliten gjort sitt till problemet, ska byta leverantör.

Vi gör av med  7 ton per år och då värmer vi 317 kvm (eg. 338kvm inkl. biyta), pannan är en gammal Gustavsberg VP 915 från 73 och brännaren är en ecotec A3 15kw från 98.

Ni som har hög förbrukning, har ni mätt rökgastempen, jag misstänker att ni har för bra drag genom pannan, dels försvinner den varma röken fort innan pannan hinner värmas och sedan kyls pannan när brännaren inte bränner, en dragregulator är ett bra tips att installera om ni inte redan har en.

Svar på tråden Problem med pelletsbrännare