• Mme Soleil

Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?

Jag behöver råd! Har nyligen köpt en vanlig spjälsäng från IKEA med måtten 120*60. Köpte på samma gång ett täcke och ett bäddset som båda hade storleken 110*125. Var på Jyrsk i går för att handla ett andra bäddset. Kom då hem med ett i storleken 70*105. Alltså för litet för IKEA täcket! Vad göra?

Vad är egentligen standardmått på täcken & bäddset till spjälsäng?
    Var har ni köpt täcke & bäddset?

• Svar på tråden Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?
  • MammaMi83
    Fridolina 82 skrev 2007-12-19 11:40:58 följande:
    Åh fy farao!Tur att du sa det annars hade nog jag oxå gått på den niten...Tack tack och god jul!
    mm Jag ha massor av olika storlekar här hemma (sen min dotter) tack vare det
    Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • challe 1

TS. jag har fattat det som att man ska ha sovpåse eller en såndär hälsofilt från Babyproffsen eller babyland och så ett påslakan. Men jag är inte expert jag väntar mitt första i februari så jag blir gärna rättad om jag har fel.

• buffybus

ja standard är nog 100*130 har själv ett sånt hemma och tycker det är skit stort... en annan sida med sängkläder också är www.pippilotta.se

själv så använder jag ett vagntäcke i min spjälsäng... men får se om man bara ska ha filt sen... beror ju på hur varmt man har det i rummet osv.....

dem rekommenderar väl inte täcke för det är kvävningsrisk? men har man en bra pyamas på så kan man lägga täcket från midjan o neråt... men då får man också ha lagom temp i rummet....

äh jag vet inte heller...också första barnet här...

BF 11 feb =)
  • pyttanopysen

Jag säljer bl a sängkläder till baby. Det vanligaste standarsmåttet är:
    Påslakan 100x130 cm
    Örngott 38x55 cm
    Underlakan 100x250 cm

Jysk har sällan standardmåtten.

• Mme Soleil

Tack för fler kommentarer! Då ska jag nog undvika både IKEA och Jyrsk. Skulle verkligen vilja veta varför man inte ska ha täcke till nyfödd. Någon som vet?

• MammaMi83

jag har alltid haft vanligt täcke till nyfödd...

• kodoktorn

Jag tror att man inte ska ha täcke till nyfödd för att det blir för varmt för dem.

• Fridolina 82
    kodoktorn skrev 2007-12-19 15:54:01 följande:
    Alltså värmen ökar risken för SIDS.
    SIDS?
    Jag suger poå förkortningar...
  • MammaMi83

psd kanske?
    plötslig spädbarns död

• MammaMi83

va det fast på engelska....=sids

• Fridolina 82
    MammaMi83 skrev 2007-12-19 21:48:47 följande:
    va det fast på engelska....=sids
    Aha, oki... Tack för förtydligen... Jag hade aldrig kommit på det själv...
    God jul!
  • Gaytjej

Dammar av en väldigt gammal tråd!

Har just varit på Jysk och köpt ett täcke som jag egentligen inte ville ha :( Det ena var för litet (70 x 100) och det andra för stort (115 x 130) och jag tog till sist det lilla.. och ska åka och lämna tillbaka det igen. Synd att hon i kassan inte kunde kläcka ur sig att de hade 'udda mått' - däremot berättade hon glatt att IKEA har det "för att man ska köpa allt där".

Här hemma har vi ett jättefint påslakanset som vi fått i present - stl 90 x 120. Antar att det är kört att hitta ett täcke till det om standard är stl 100 x 130. Eller? Jag gillar annars den storleken!

Var köper man egentligen täcken och sånt, om det inte är på Jysk, Ikea eller Hemtex...?

Svar på tråden Mått på täcke & bäddset till spjälsäng?