• fru edinge

kan någon förklara

hej.. jag e helt efterbliven när det kommer till fp... fattar noll, nada, njet, ingenting.. om jag vill vara hemma så länge som möjligt( det blir jag som har huvudansvaret för den biten).. e beräknad till 28 dec, och tänkt börja på fp runt 4 januari pga har en massa semester dagar att ta ut.. vill vara hemma till minst augusti 2009, då vi tänkt börja inskola på dagis.. vad ska jag tänka på att göra för att kunna vara detta? huir många dagar ska jag ta ut osv.. Och hur många dagar anser ni att man ska spara för framtida bruk??

Och e det någon som sagt upp sig under fp? (detta pga det går ej att kominera jobbet mned barn överhuvudtaget)

Kan någon hjälpa mig med tips o trixs??

• Svar på tråden kan någon förklara
  • Anne69

Du behöver börja räkna "baklänges".

För enkelhetens skull utgår vi från att ditt barn föds 1/1 2008. Ni vill vara hemma till 30/8 2009. Från 1/1 2009 - 30/8 2009 tar ni ut fem dagar i veckan för att skydda er SGI. Det går då åt ca 8*22=176 dagar. Dessutom vill du spara 30 dagar till ledighet med barnet efter att det börjat i barnomsorgen. Då går det åt totalt 176+30=206 dagar.

Ni har totalt 390 sgi-dagar + 90 lägstanivådagar dvs 480 dagar. 480-206=274 dagar kan tas ut under barnets första år! Om ni vill ta ut dem "jämnt" fördelade blir det ca 5 dagar i veckan. Var dock medveten om att ni inte kan ta ut lägstanivådagar innan ni har tagit ut 180 sgi-dagar.

• fru edinge

tack.. men jag fattar fortfarande ingenting.. men om jag gör som du säger innebär det då att vi kan vara hemma till augusti 09?

hur gjorde du?

• knäppisen

om du nu är så kass som du säger när det gäller FP och sånt så lär du inte bli klokare på förklaringar här på FL:

Ring ditt lokala FK kontor och be om ett personligt besök. Då får du sitta tillsammans med en handläggare som förklarar allt för dej, OCH som hjälper dej räkna ut hur många dagar i veckan du ska ta och allt annat praktiskt. Du går inte därifrån förrens du fattat.

• Carisma95

Eller skaffa ett e-leg och gå in på fk.se och räkna själv ut hur många dagar/vecka du ska ta ut för att få det att räcka.

Tänk på att av de 390 SGI dagarna är bara 330 dina (om pappan skriver över alla utom de 60 som han INTE kan skriva över).

A stumble may prevent a fall....
  • fanny20

du kan ta ut 330 sgi dagar och 90 lågdagar totalt blir det 420 dagar det går 365 dagar på ett år (366 2008)

tar du 5 dagar i veckan räcker alla dagar i 84 veckor, det går 52 veckor på ett år då har du 32 veckor kvar v 32 2008 är 4-10/8 men då finns "bara" din sambos 60 dagar kvar.

efter 1 årsdagen bör du ta 5 dagar i veckan för att skydda din sgi.
    om din sambo tjänar mer kanske han kan ta fl en fredag eller måndag så kan han ta fp fr-sö el lö-må så kanske inte du behöver ta så många dagra för att spara.
    Får du ny semester du kan utnyttja under ledigheten?

Svar på tråden kan någon förklara