• Anonym

Panik, halsont :S

Har haft så himla ont i halsen sen förra måndagen, det verkar inte vilja ge med sig, det är ju snart julafton och allt, och man orkar inte göra någonting i princip, har ögon och öroninflammation med :(

Några tips för att påskynda tillfriskningen av halsen, eller att lindra??
    Gör ont hela tiden, när man ska svälja vill man bara retirera för att det är så obehagligt :(

Har kollat upp så att det inte är halsfluss..

• Svar på tråden Panik, halsont :S
  • Anonym
    Ayya skrev 2007-12-19 12:17:51 följande:
    Har du varit på vårdcentralen?
    ja jag var där i fredags, dom tog en topsliknande sak och förde ner i halsen och tog prov det var inga bakterier då..
    sen var jag till vårdcentralen igår igen, och konstaterade min öroninflammation, då lös hon med lampan i halsen också, såg mest irriterat ut tyckte hon.
  • Anonym
    Ayya skrev 2007-12-19 12:19:05 följande:
    På vilket sätt har du uteslutit halsfluss?
    läkaren som gjorde genom provet, men det känns konstigt om det ska vara så här långdraget och göra så ont :(
  • Anonym
    Ayya skrev 2007-12-19 12:20:11 följande:
    Fick du penicillin?
    för öroninflammationen japps
  • Anonym

det är en odling

Anonym skrev 2007-12-19 12:19:22 följande:
    ja jag var där i fredags, dom tog en topsliknande sak och förde ner i halsen och tog prov det var inga bakterier då..sen var jag till vårdcentralen igår igen, och konstaterade min öroninflammation, då lös hon med lampan i halsen också, såg mest irriterat ut tyckte hon.
  • Ayya

Då kommer det hjälpa mot halsen oxå om du har halsfluss. De tester/odlingar de tog på vårdcentralen (topsen de grävde i halsen med) kollar om du har streptock A, en bakterie som orskarar halsfluss. Men testet visar däremot inte om du har streptokock C som oxå orsakar halsfluss. Det testet är dyrare och det brukar man få tjata sig till på vårdcentralen.

Om du började äta penicillin igår som kommer du säkert känna dig bättre i halsen redan imorgon .

• Anonym
    Ayya skrev 2007-12-19 12:23:47 följande:
    Då kommer det hjälpa mot halsen oxå om du har halsfluss. De tester/odlingar de tog på vårdcentralen (topsen de grävde i halsen med) kollar om du har streptock A, en bakterie som orskarar halsfluss. Men testet visar däremot inte om du har streptokock C som oxå orsakar halsfluss. Det testet är dyrare och det brukar man få tjata sig till på vårdcentralen.Om du började äta penicillin igår som kommer du säkert känna dig bättre i halsen redan imorgon .
    åhh tack för informationen, bara att hålla tummarna då, så man kan få leva lite normalt igen :D
  • Ayya

Jo är dö jobbigt att ha ont i halsen. Har en halsflusstjej som åker på det stup i kvarten... inte skoj alls.

• Stjärnfall82

Ett tips på varm dryck som lindrar bra är honungsvatteb, man värmer upp vatten och smaksätter med så mycket honung man vill. Det lenar ganska gott, men kanske inget för dig om du inte gillar varme drycker men prova ändå

• Stjärnfall82

menar honungsvatten, jag kan uppenbarligen inte stava idag

• Ayya

Alvedon kan oxå hjälpa om man har ont i halsen.

• Anonym

tack för alla bra tips, ska försöka göra det bästa utav det här nu :)

får skicka sambon till affären och apoteket och ta det lite lugnt själv så länge hehe ;D

ha en bra dag allihopa!!

• Önskan

Gammalt husmorsrecept mot halsont (minns inte proportioner):
    gurgla i varmt vatten (kokt som du låtit svalna lite såpass att du kan ha det i munnen)
    Häll i ett glas vatten lika delar salt och bikarbonat (det måste ju gå bra med bakpulver för det är väl bikarbonat i?) Skulle tro typ två-tre teskedar av varje.
    Jag har gjort detta och tyckte att det lindrade lite.
    Te med honung brukar ju lindra oxå. Glass.
    Hoppas penicillinet hjälper annars!

• Anonym (ont)

Hej!

Ja äter du penicillin går det kanske över nu ganska snart.
    Har själv haft precis som du i 2,5 veckor nu...men på VC kan de inte konstatera varken halsfluss eller öroninflammation utan det är ett virus som inte går att medicinera =( Nåt som går nu säger de och det verkar sitta i 2-3veckor innan det ger med sej.
    Har haft så ont på nätterna att jag bara vill skrika när jag ska svälja och det ilar upp i öronen, men det är svullnaden som gör det. Nässpray (INTE nezeril el likn utan typ allergispray) med kortison som tar ner svullnaden, alvedon och gurgla med jodlösning (rosa flaska på apoteket), halstabletter och isbitar är bra när man ska ligga. Även om halstabletterna inte verkar hjälpa mot det onda så skapar de en miljö som bakterierna inte trivs i så ät dem iallafall.
    Honungsvatten. Mera honungsvatten och så honungsvatten.
    Här har vi samma virus jag, pappan och yngste sonen...inte kul...

Hoppas det går över för dej snabbt nu!

• Ayya

Har du tagit odling på streptokock C?

Eftersom hela familjen råkat ut för samma sak så är det ju viktigt att ni alla får penicillin ifall det är streptokocker?
    Anonym (ont) skrev 2007-12-19 12:54:14 följande:

Hej!Ja äter du penicillin går det kanske över nu ganska snart.Har själv haft precis som du i 2,5 veckor nu...men på VC kan de inte konstatera varken halsfluss eller öroninflammation utan det är ett virus som inte går att medicinera =( Nåt som går nu säger de och det verkar sitta i 2-3veckor innan det ger med sej. Har haft så ont på nätterna att jag bara vill skrika när jag ska svälja och det ilar upp i öronen, men det är svullnaden som gör det. Nässpray (INTE nezeril el likn utan typ allergispray) med kortison som tar ner svullnaden, alvedon och gurgla med jodlösning (rosa flaska på apoteket), halstabletter och isbitar är bra när man ska ligga. Även om halstabletterna inte verkar hjälpa mot det onda så skapar de en miljö som bakterierna inte trivs i så ät dem iallafall.Honungsvatten. Mera honungsvatten och så honungsvatten.Här har vi samma virus jag, pappan och yngste sonen...inte kul...Hoppas det går över för dej snabbt nu!
  • Anonym
    Stjärnfall82 skrev 2007-12-19 12:31:19 följande:
    menar honungsvatten, jag kan uppenbarligen inte stava idag
    MMm honungsvatten var riktigt gott ju ;)

Anonym (ont) hoppas du och familjen mår bättre snart, det är ju så drygt..
    :)
Svar på tråden Panik, halsont :S