• MrM

Andreas Lundstedt har HIV

Huvudsaken är väl att man är noga med att poängtera det för eventuella sexpartners så snart man blir medveten om sin sjukdom.

Mvh

• MrM

Psychadelia skrev 2007-12-19 12:56:44 följande:

Tror inte du är så påläst kanske... Kolla statistiken på den här sidan. Homosexuell smitta av HIV är inte det vanligaste i Sverige idag.www.rfsl.se/
    Fast minst 24% av fallen kom ju från sex mellan män vilket inte kan stå i rimlig proportion till antalet homosexuella relationer, så en överrepresentation av smittan finns det hos manliga homosexuella.

Mvh
  • MrM

K J N skrev 2007-12-20 10:54:34 följande:

Ärligt talat så har jag svårt att se nyhetsvärdet i att han har skaffat HIV...
    Jag tycker att det är en intressant formulering som i sammanhanget inte känns helt missvisande. Om man har så pass många oskyddade sexuella relationer att man i efterhand inte inser varifrån man fått smittan så kan jag tycka att man faktiskt "skaffat" sig HIV. Någonstans övergår det från det från att vara en risk till att bli en tidsfråga.

Mvh
  • MrM

Psychadelia skrev 2007-12-20 11:29:08 följande:

Fast det finns inget som säger att han inte "vet" vem han har blivit smittad av. Han vill bara inte peka ut nån ens för sig själv. Som han säger: vad ska jag göra? slå honom? Och då får man ju se det så som att alla posithiva har "skaffat" sig det för de har ju haft oskyddat sex. Det är precis som med klamydia eller vilken sexuellt överförbar sjukdom som helst, det är nåt man "skaffar". En nära anhörig till mig missade kondom en gång och "skaffade" sig klamydia. Det var säkert det han ville genom att missa kondomen...
    Har man "missat" kondomen en gång så vet man med största säkerhet vem som smittade en. Har man "missat" kondomen två gånger så är sannolikheten ganska stor att man kan klura ut när man fick smittan. Har man "missat" kondomen tre gånger så anser jag nog att man kallt kan börja räkna med att få något otäckt på snoppen snart. Det kan ju även vara schysst att back-tracka vilka man varit med när man fått beskedet så att dessa får en chans att testa sig också (antar iofs att man är tvungen att uppge sina partners till sjukhus/myndiheter vid denna typ av smitta).

Mvh
  • MrM

ming skrev 2007-12-20 14:16:46 följande:

Fast han säger ju att han har sina misstankar, han har väl aldrig fått dem bekträftade, och han kände ju inte heller att han har behov att få dem bekräftade. Han "vet" nog inom sig, men vet inte till 100%.Sen är det ju så att man kan ha HIV i flera år innan det upptäcks, och då innebär det inte automatiskt att man har knullat runt hur mycket som helst, bara för att man inte vet vem som smittade en under tex en fyraårsperiod.Vem vet, kanske var det en person han hade ett stadigt förhållande med, men som inte heller kände till att han hade HIV. (Det kanske var Magnus. )Vi vet ju för den delen inte ens om han har smittats via sex, tänk om han har knarkat sprutor med nån annan?
    På samma sätt som att jag kan tycka att man "skaffat" sig HIV om man knullar runt utan kondom så anser jag att man "skaffat" sig HIV om man delat sprutor med någon annan.

Mvh
Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV