• gealach

Hur få reda på födelsedatum?

Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men om man tittar på trådarna verkar det ju ha frågats om allt mellan himmel och jord, så jag chansar.

Jag har efter en massa tjafs ingen kontakt med min mamma, och hon har alltid hållit reda på alla födelsedagar i släkten och påmint mig när det är dags att skicka kort, etc. Jag har alltså inte hållit koll på detta själv.

Nu fyller jag år om ett par dagar och har fått kort från ett par släktingar, och det känns ju helt galet att jag sedan inte kommer att skicka något när de fyller, bara för att jag inte vet när det är.

Kan man ringa till t.ex. Skatteverket och kolla upp när folk är födda? Eller är det hemliga uppgifter? Tar de sig ens tid att svara på sådant?

• Svar på tråden Hur få reda på födelsedatum?
  • Rebekka

Ring dina släktingar istället och förklara för dem, de förstår säkert.

• gealach

Rebekka ---> Ja, det skulle jag ju kunna göra, jag tycker bara att det är lite pinsamt, jag är ju vuxen nu, och eftersom de håller reda på min födelsedag och alltid har gjort, så tycker de nog att jag borde ha koll på deras också...

• Jennie Brunflo

Du kan nog inte ta reda på annat sätt än att fråga dom.
    Att ta reda på folks personnummer tror jag inte går.

Men kan du inte ringa någon i släkten som kan berätta alla andras födelsedagar...då slipper du ju ringa runt.

• Jii

Vill du inte försöka ta kontakt med din mamma igen? Om hon vet allas födelsedagar kan du ju ha det som ursäkt för att ringa till henne. Om inte, får du väl ringa runt till de som skickat kort till dig och tacka för kortet och fråga lite försynt om när de fyller år. "Är det i maj du fyller?"

• ming

Är det inte försäkringskassan eller skatteverket man kan kolla upp personnummer på?

• gealach

ming ---> Jo, jag tror det, och så vitt jag vet är ju inte personnummer någon skyddad uppgift. Dessutom behöver jag ju inte de fyra sista siffrorna, bara födelsedatumet...

Jii ---> Som det är just nu är ringa mamma det absolut sista jag vill. Det är en möjlighet som inte finns på något plan.

• Lilie

Kolla med skatteverket och folkbokföringen. Men jag är inte säker på om dom lämnar ut några uppgifter.

• Snuttarna

Skatteverket lämnar ut uppgifter om vilken dag någon är född. Jag har själv ringt och kollat på några gamla kompisar.

• Valkyriia

För att få reda på folks födelsedagar samt vilken adress de är mantalskrivna på så kan man kontakta skttemverket, MEN om man inte vill ringa till dem så kan man gå ner till dem. de har en dator på nästan alla kontor i sverige, där man igentligen bara ska kunna kolla in deras hemsida och sådant. Men om man tar START på den datorn och väljer "Basregister" så får du fram så du kan söka efter personerna själv. (på vem du vill i hela sverige) och få fram fullständigt personnummer, adress, telefonnr.. osv osv..
    Upptäckte det av en slump när jag kollade deras hemsida nere hos dem..

Svar på tråden Hur få reda på födelsedatum?