• Surkatt

Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?

Jag har nu fått bekräftat att jag har fått ett MA. Läkaren sa att jag får välja om jag vill skrapas eller vänta ut det, men att de brukar rekommendera att kroppen får rå om sig själv så långt det är möjligt. Graviditeten slutade att utvecklas väldigt tidigt, troligtvis i vecka sex eller sju, och jag skulle nu ha gått in i vecka tretton imorgon...

Jag förstår att det kan vara väldigt olika hur lång tid det tar, men jag är tacksom för alla svar jag kan få, för att se om man kan hitta nån slags "snitt" väntan iallafall. LÄkaren ville inte säga nåt, men när jag frågade om det kunde ta ett halvår så sa hon att det "inte borde det" och jag känner att jag inte har nån uppfattning alls om hur länge jag kan vänta mej...

Som sagt,tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?
  • Surkatt

ingen som har en gissning eller egen erfarenhet?

• dallas

Mina foster kom ut i v.13 hade då gått runt i 4 veckor lyckligt ovetanade om MA, sökte akut för blödning, sen tog det 1/2dygn att få ut det mesta, hade dock kvar 7 mm slemhinna i ca 4-6 veckor=inte kul, blödde väl ut det sista med mensen tror jag, fick springa på en massa återbesök, hade jag fått välja så hade jag velat skrapats!!! Det var skitjobbiga veckor, och hormonerna försvann ju inte heller....

• Surkatt

Tack för ditt svar...

Jag läste precis en avhandling på nätet där endast 25% av kvinnorna i en testgrupp som fått MA hade fått en "komplett abort" efter 48 dagars väntan... Dessutom finns det risk för koagulationsrubbningar (vad det nu innebär)om man går längre än 6-8 veckor... jag har ju gått fem sex veckor nu sedan det slutade växa och dog... Samtidigt rekommederade ju läkaren mej att vänta...

åh vad jobbigt, det här tar aldrig slut...

• Igelkotten Sthlm

Först och främst, jag beklagar verkligen att du måste vara med om det här *kramar om*

För mig började det med en liten blödning, så det kanske redan hade kommit igång lite när jag var inne och fick konstaterat ett MA som avstannat i vecka 6-7 någonting.
    Blödningen fick jag på fredagen i vecka 10, och sen gjorde jag VUL på lördagen och en tid för återbesök 1,5 veckor efteråt.
    På söndagen började det blöda ordentligt och sen blödde jag i ungefär två veckor, med störblödningar på onsdagen första veckan.

• Surkatt

Tack Igelkott... Kramar tillbaka, och till alla som har varit med om det här. Visste inte att man kunde gråta så här mycket...

• dallas

Just det, glömde säga att jag fick ju läggas in över natten pga mina massiva blödningar och smärtor- hade som förlossningsvärkar, Ketogan sprutorna jag fick hjälpte inte ett skvatt- dom hade tänkt att skrapa mig först, men kirurgerna hade så mkt andra akut fall(mitt i juli-semestertider och så)så jag fick ligga och "vänta", sen kom det ut på toan på morgonen....Inte kul.

• Capucine75

Jag började blöda direkt efter VUL och sedan fick jag utdrivande tabletter. Det satte igång det hela, men då hade det varit dött i 2-3 veckor. Måste säga att det var en extremt dålig läkare du verkar haft surkatt. Vad då "borde inte ta ett halvår"? Min läkare sa att om det inte satt igång efter några dagar så skulle man göra en skrapning. Fick du inga utdrivande tabletter? Jag fick fruktansvärt ont av tabletterna trots att jag pumpades full med morfin. Hände det igen skulle jag helt klart kräva en skrapning. Du ska ju inte behöva gå runt med det hur länge som helst! Hoppas att det orndar sig.

• Mattea

Beklagar missfallet

Jag har fått två MA i år. Båda gångerna har fostret dött i v 6 och det upptäcktes med VUL i v 10 (har gjort IVF, därav VUL så tidigt).

Första gången valde jag skrapning. Andra gången väljer jag att låta kroppen blöda ut det själv. Jag vet inte om det var ett klokt beslut än, fick beskedet om MA igår på VUL. Idag fick jag jätteont i livmoderstrakten (betydligt värre än mensvärk). Bruna blödningar i morse. I eftermiddags kom en störtblödning med en del klumpar i (ledsen för detaljerna). Nu är magsmärtan borta och jag småblöder.

Jag är som sagt i v 10 nu. Min läkare har inte skrivit ut några tabletter. De direktiv jag har fått är att om jag blöder mer än 14 dagar ska jag kontakta läkaren. Annars tar vi ett VUL efter trettonhelgen och kollar om allt är ok. Om inte, blir det skrapning.

Jag ville inte skrapas igen, kändes som att det var så nyligt jag gjorde det. Är rädd för att skada slemhinnorna och är också trött på att besöka sjukhus. Nu har jag hela julhelgen på mig att låta det komma ut, samtidigt som själen får ro. Det känns väldigt tungt med två MA på raken. Hoppas att 2008 blir ett bättre år.

Hoppas att det löser sig för dig. Att vänta ett halvår är på tok för länge. Jag skulle kontakta läkaren igen om några dagar om inget har hänt.

Kram,

• Krusbär

Surkatt: Undrar samma sak som du - hur länge kan man gå? Är själv i v 11 (10+5) och min graviditet avstannade förmodligen i v 6. Har haft småblödningar, mest rosa flytningar, till och från sen dess men det är allt. Mår fortfarande illa och har ömma bröst. Har gjort vul tre gånger med två veckors mellanrum. Min gyn har hela tiden trott att det ska komma ut av sig själv, men det har det alltså inte gjort. Nu väntar jag på skrapning, men det blir tidigast i januari. Då är jag i v 13-14! Känns inget vidare faktiskt.

Svar på tråden Ni som fått MA, hur lång tid har det tagit innan det kommer ut?