• jeffe

akupunktur mot foglossning, Göteborg

Hej,
    jag undrar om någon känner till var man kan få akupunktur mot foglossning i Göteborg (eller i närheten)?
    Vad kostar det?

Jag börjar känna av lite foglossning redan nu (v.21) men det är inte så att jag lider än. Vid min förra graviditet fick jag dock gå på kryckor.
    Nu skulle jag vilja prova akupunktur för att förhindra att det blir så illa som sist.
    Undrar om man bör börja en behandling innan det gör riktigt ont (för att förhindra att det blir värre), eller om man bara ska behandl när man känner av det lite mer?

Hoppas få lite tips ifrån er....

• Svar på tråden akupunktur mot foglossning, Göteborg
  • Blå Flygare

Jag fick akupunktur hos sjukgymnasterna vid lilla bommen - glömt vad de heter vid detta laget. Hjälpte mot smärtan så att jag hade mindre ont i början av dagen och smärtan kom mer hastigt på mot kvällen än innan då jag hade lika ont hela tiden. Akupunkturen hjälper ju inte mot orsaken, utan bara mot smärtan. Så man måste fortsätta vara lika försiktig. Tror därför inte det är någon poäng att gå dit tidigt utan först när man behöver hjälp mot smärtan. Vill du göra något mot själva foglossningen kan jag istället rekommendera vattengympa, det hjälpte mest för mig. Gjorde även en del övningar, men de var inget bra för mig, tror faktiskt att de förvärrade saken. Men det är nog individuellt.

• Blå Flygare

Glömde priset: så länge det tas av sjukgymnast med avtal så går det på högkostnadsskyddet, alltså 120:- per gång upp till 900:-, sedan gratis.

• jeffe

Tack för tipsen! Var det "Fungera" du var på?
    Har anmält mig till vattengympa, men det börjar inte förrän i feb... Kanske ska leta ny kurs.

• Blå Flygare

jeffe: Det låter bekant. Jag gick på en annan gravidgympa, men sa till sgy att jag inte hade råd med en hel kurs till (dessutom för att bara kunna gå halva) så då fick jag gå på lätt-vattengympa som behandling och behövde därför inte betala för det (gick på högkostnadsskyddet) fram till min gravid-vattengympa började. Men om du ska gå på Fungera kan du ju lika gärna gå en tidigare kurs där och sen om det behövs fortsättning så gå lätt-gympa eller individuellt då. Gravidvattengympan var nämligen lite knepig på så sätt att de utgick från att man var i dålig kondition när man började, och ökade sedan intensiteten ju längre man gått Men man var ju mer tränad och allmänt mer rörlig i början ju. Gick dock på gravidvattengympa på magplasket.

• gittan90

Jag har fått akupunktur på fungera som ligger vid lilla bammen. Dom ger ingen akupunktur innan v 20 men det är ju inga problem för din del. Ring och hör med dom om dom tycker du ska gå innan det gör alltför ont.
    För mig har det tagit några gånger innan det hjälpt. Sen har det gjort stor nytta, även om jag ändå får halta runt på kryckor så har jag sluppit rullstol den här gången.

Själv har jag inte kunnat gå på vattengympa pga svår eksem men det är säkert jättebra.

Det kostar för övrigt 80 kr per gång (inte 120) upp till högkostnadskyddet 900 kr.

• hannaelis

på Frölunda sjukhus har de också akupunktur mot foglossning. Det är sjukgymnasterna man får ringa då.

• hannaelis

på Frölunda sjukhus har de också akupunktur mot foglossning. Det är sjukgymnasterna man får ringa då.

• Cocco

Jag fick gratis på mitt mvc. Testa fråga din barnmorska och se om nån på ditt mvc kan ge akupunktur

Svar på tråden akupunktur mot foglossning, Göteborg