Inlägg från: Leone i Västerås |Visa alla inlägg
  • Leone i Västerås

Föräldrar till barn med ADHD, Asperger & Bipolärt syndrom ( Manodepressiva)

Var finns ni andra föräldrar till barn (gärna tonåringar) med alla dessa diagnoser. Min dotter på snart 17 år har relativt nyligen fått dessa diagnoser.
    Tydligen är kombinationen av dessa tre relativt ovanlig, och innebär stora svårigheter i de flesta situationer.
    Finns det fler föräldrar här som vill prata lite ibland ?

• Svar på tråden Föräldrar till barn med ADHD, Asperger & Bipolärt syndrom ( Manodepressiva)
  • Leone i Västerås

Min dotter har ju ganska nyligen fått sina diagnoser (ett par månader sedan), och problemen runt henne har funnits i ca 3 år.
    Hon har bedömts vara oerhört intelligent, och därför lyckats "stävja" vissa besvär, men sedan sakta "tappat kontrollen".

Hennes största handikapp är nog att hon har mycket svårt för det sociala samspelet, och inte alls kan anpassa sig efter andra människor.

Diagnosen Bipolärt syndrom är den färskaste, och yttrar sig genom enorma svängningar i humöret. Ena stunden förföljer hon oss nästan, och är hysteriskt glad.
    Pratar och pratar och pratar och pratar.............. Brister ut i gapskratt åt "ingenting", pratar osammanhängande och verkar nästan hög.
    Nästa stund kan hon vara djupt nedstämd, nästan inte kontaktbar och mycket självmordsbenägen.

• Leone i Västerås

Ja, vad har hon inte ätit i tablettväg? Just nu äter hon en medicin som heter Ritalin 30 mg, men det är fortfarande på "pröva-stadiet", och vi vet ännu inte riktigt hur effekten av den kommer att bli.
    Dosen höjs successivt med 10 mg varannan vecka, och om inget riktigt resultat uppnås så ska hon byta sort (igen!!) om 6 veckor.
    Just den biten tycker dottern är jobbig, men hon vet ju också att medicinen måste vara rätt för att den ska hjälpa henne.

Just skolbiten har varit oerhört jobbig för dottern. Inte hela tiden, för upp till åk 6 så fungerade allt toppenbra.

Det var i 7:an som problemen började. Ny skola och nya klasser, jättemånga nya lärare som inte hade tid att lära känna enskilda elever och hon hamnade i konflikter nästan direkt. Mycket pga hennes klädstil och utseende (bilder finns i mina album) som vissa lärare hade åsikter om, och där hon tog väldigt illa vid sig.
    Hon kunde inte anpassa sig till alla de nya kraven, och skolkade bort i princip hela högstadiet.

Nu ska jag ge min lilltjej (snart 9 mån) lite mat, och sen hoppa i säng själv.

Natti!

Svar på tråden Föräldrar till barn med ADHD, Asperger & Bipolärt syndrom ( Manodepressiva)