Inlägg från: Mamma S |Visa alla inlägg
  • Mamma S

Föräldrar till barn med ADHD, Asperger & Bipolärt syndrom ( Manodepressiva)

Hej!
    Jag har en tolvårig (inte tonåring, men nästan) dotter med Asperger och Tourettes syndrom. Hon har också en depressiv läggning. Pratar gärna om detta med andra föräldrar i liknande situation!

Hur yttrar sej din dotters bipolära sjukdom (har nog aldrig hört talas om ett barn med den diagnosen)? Hur "handikappad" är hon av sin Asperger/ADHD?
    Skulle vara roligt att utbyta erfarenheter och diskutera svårigheter kring detta, och kanske kunna ge varandra tips, råd och stöd.

• Mamma S

Oj... Det låter väldigt likt min dotter! Hon är också väldigt intelligent, hennes stora problem är humöret...

Det är ständiga konflikter i skolan mellan henne och andra elever, och även lärare. Och hemma får hon utbrott som är fruktansvärda! Hon svänger även mycket i humör precis som din dotter. Kan vara glad och rusa runt och prata och sjunga ena sekunden för att sen bli arg för något och skrika och kasta saker, för att sen bli ledsen för minsta lilla och sätta sej och gråta... Inte lätt att hänga med i svängarna!

Din dotter har fått sina diagnoser relativt sent... Men skönt att hon fått dom i alla fall, det blir lite lättare att få hjälp när man fått en diagnos. Och att kunna förklara för skolpersonal och andra vad svårigheterna beror på. Även om man som förälder inte alltid blir tagen på så stort allvar tyvärr, det är i alla fall min erfarenhet.

Äter din dotter några mediciner? Min tjej äter Risperdal och Sertralin (antidepressiv). Hon ska eventuellt få prova en medicin som heter Strattera snart.

• Mamma S

Precis så har det varit för min dotter också... Skolan funkade bra till i höstas då hon bytte skola till en högstadieskola (gamla skolan var en 0-5 skola).
    Konflikter hela tiden, andra barn anmärker på hennes kläder och utséende, lärarna kan inte möta henne på ett bra sätt, de tar inte hänsyn till att hon har andra behov än de andra i klassen... Katastrof helt enkelt. Och dottern är arg och ledsen varje dag när hon kommer från skolan. Skitjobbigt!

Ska också försöka ta mej i säng nu. Godnatt godnatt!

• Mamma S
    Helheim skrev 2008-01-24 03:14:49 följande:
    Jag har en 16-årig dotter med Aspberger...
    Har du lust att berätta lite mer om din dotter och hur hon fungerar i olika sammanhang?
Svar på tråden Föräldrar till barn med ADHD, Asperger & Bipolärt syndrom ( Manodepressiva)