• Solsken i blick

Bebis i kundvagn?

Ja det är kanske en dum fråga men: Hur stor bör barnet vara när man sätter det i sitsen i kundvagnen? När de kan sitta upp? Kom att tänka på det nu.. Är de inte väldigt stora de där sitsarna?
    Min bebis är sex månader och kan sitta upp långa stunder på golvet, men det händer att hon tippar över ibland.

• Svar på tråden Bebis i kundvagn?
  • aktuelle

jag började använda den sitsen först då dottern började bli för stor för vagnarna med en babysits på (de får användas till de väger 9 kilo)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Bispan

Vet inte hur stort barnet bör vara.. men det bör ju inte kunna riskera att trilla ur och bör ju sitta helt stadigt.

För övrigt skulle jag inte sätta mitt barn, som är några månader äldre än ditt, i en kundvagn nu när t ex RS-viruset har börjat spridas.

• jummie

Jag knöt en sjal eller en halsduk runtom som stöd. Mina satt i kundvagnen from de kunde sitta själva.

• Solsken i blick
    Bispan skrev 2007-12-19 23:20:01 följande:
    Vet inte hur stort barnet bör vara.. men det bör ju inte kunna riskera att trilla ur och bör ju sitta helt stadigt. För övrigt skulle jag inte sätta mitt barn, som är några månader äldre än ditt, i en kundvagn nu när t ex RS-viruset har börjat spridas.
    Har tidigare haft henne i barnvagnen just pga smittorisken, men det börjar kännas jobbigt att gå och släpa på en överfull korg Kanske kan åka och handla tidigt på morgonen när förhoppningsvis alla snoriga och sjuka människor håller sig hemma...
  • Elyelle

Antar att du aker bil till affaren, da du inte vill ha barnvagnen med dig. Har du ett babyskydd, man kan ta ut ur bilen? Jag brukar ta den in i affaren, "oppna" sitsen i kundvagnet och lagga babyskyddet over sitsen/handtaget pa vagnen. Detta har fungerat perfekt, da han far sitta hogt uppe och se allt.

Annars kanske du kan ta med dig en del filtar och stodja henne med filtarna. Det ar mitt plan, nar sonen blir for stor for babyskyddet samt att kopa ett skydd (lik denna http://www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=2910027) att satta over satet/handtaget/sidorna. Det brukar finnas decinfierande vatservetter i mataffarerna har att torka av kundvagnen med, men om det inte finns i "din" mataffar, kan du ju alltid ta med dig ett paket i vaskan.

• Mylla

Ibland har jag tagit hela babyskyddet och bara satt i kundvagnen. Men det får inte plats så mycket mat då. Om jag handlar lite bara.

Jag tycker 6 månader är för liten för att sitta i sitsen, kan ramla ner. Det går väl, men då måste du hålla i henne precis hela tiden.

• En glad tjej

Min dotter var knappt sju månader när jag började ha henne i kundvagnen, gick hur bra som helst, hon trillade inte!

• ängeln83

Min skrutt är 9 månader och vi har precis börjat sätta honom i kundvagnen, känns ändå som han är lite liten för det.
    Men vissa kundvagnar har ju ett spänne på sina sitsar och då sitter dom ju fast.

L I A M
  • Suskiv

Förra månaden var första gången yngsta satt i kundvagnen. Han var precis 10 månader då. Tidigare hade inte jag velat använda kundvagnen.

• soldis

Det är ju väldigt olika när de blir stadiga. Min son satte jag när han var ca 6 mån men dottern var inte lika stadig förrän vid 10 mån. För säkerhets skull brukar jag alltid ha ett spännband i väskan att sno runt sitsen. Även bra att fästa vagnen med på bussen.

• Beckah82

Min femmånaders sitter säkert på golvet och så nu men kundvagn känns läskigt så i kundvagn använder jag en sån här:

www.sittsakert.se   kanonbra grej!!! Rekomenderas verkligen! Den går dessutom att använda som "extrastol" på en vanlig stol om man är borta hos andra.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥
  • rosalin

vi har altid haft tösen i babyskyddet och satt det på tvären över kundvagnen ifram. Alltså längst fram där den är lite smalare. Nu är tösen 8 mån och idag hade vi henne för första gången sittandes i kundvagnen, men hon var så tröttt stackarn, så efter en stund orkade hon inte hålla sig uppe och ramlade på sidan och slog i huvudet i vagnen. (inte så hon blav ledsen, men ändå)

• Solsken i blick

Tack för alla tipsen! Vi använder inte babyskyddet längre, hon har vuxit ur det på längden. Men jag tror vi väntar ett tag till innan hon får sitta i kundvagnen. Verkar som vi är för tidigt ute Hon sitter visserligen väldigt stadigt men är å andra sida

• Solsken i blick

Solsken i blick skrev 2007-12-20 16:28:17 följande:

Tack för alla tipsen! Vi använder inte babyskyddet längre, hon har vuxit ur det på längden. Men jag tror vi väntar ett tag till innan hon får sitta i kundvagnen. Verkar som vi är för tidigt ute Hon sitter visserligen väldigt stadigt men är å andra sida
    Skulle precis skriva att hon är otroligt nyfiken också (precis då kastade hon sig fram och på nåt sätt kom hn åt rätt knapp på tangentbordet så det skickades iväg för tidigt) och då sträcker hon sig säkert åt alla håll i affären och ramlar... Smart skydd man kunde sätta i vagnen. Ska kanske köpa ett sånt!
  • Mizzz
    Beckah82 skrev 2007-12-20 15:08:43 följande:
    Min femmånaders sitter säkert på golvet och så nu men kundvagn känns läskigt så i kundvagn använder jag en sån här:www.sittsakert.se   kanonbra grej!!! Rekomenderas verkligen! Den går dessutom att använda som "extrastol" på en vanlig stol om man är borta hos andra.
    Vilken smart grej. Borde ju inte vara så svårt att sy själv.. För mindre än halva priset dessutom
    ♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Beckah82

Nepp, jag skulle absolut ha sytt istället om jag haft maskin men det har jag inte.

Mizzz skrev 2007-12-20 16:32:18 följande:
    Vilken smart grej. Borde ju inte vara så svårt att sy själv.. För mindre än halva priset dessutom
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥
  • LillMi

Vi har satt våran tös i en kundkorg som du ställer i den stora vagnen. Man kan lägga ned en filt oxå om man vill mysa till det och lite leksaker så roas bebisen + att alla matvaror är spännande att pilla på. Detta har vi gjort sedan hon kunde sitta själv ungefär efter 6 månader.

Svar på tråden Bebis i kundvagn?