• Piaf

Skäggagam (dvärg)

Hej!

Vi har precis köpt en dvärgskäggagam till min son. Han ska få den i julklapp så den står fortfarande lite gömd här hemma.

Men, nu undrar jag om det finns någon som kan berätta vad dom vet om det här djuret.

Hon är så söt och jag börjar bli så förälskad i henne.
    Skulle vilja ha alla tips man kan få och berätta gärna om era egna....

Tack
    Mimmi

Pay it forward
  • Svar på tråden Skäggagam (dvärg)
  • Trolltoka

No offense... Men när man införskaffar ett djur. Bör man inte ta reda på om det före inköp? Speciellt när det gäller så känsliga djur som reptiler. Blir så ledsen av sådant. Är allt för många reptiler som far illa pga köparna inte har tagit reda på information om djuret dom köper innan. Har sysslat med reptiler ett tag så har sett och hört allt för mycket tråkigheter gällande dom.

Men bifogare en länk till ett faktablad om Pogona Henrylawsoni.

www.repti.net/repti2/index.php&PAGE=2&ID=632

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • LillTållon

images.google.fi/imgres~u85320479/tokay-gecko.jpg&imgrefurl=web.telia.com/~u85320479/odla.htm&h=197&w=250&sz=30&hl=sv&start=8&tbnid=1TLun2QxmwrFlM:&tbnh=87&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Ddv%25C3%25A4rgsk%25C3%25A4ggagam%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv

• LillTållon
    LillTållon skrev 2007-12-20 12:01:30 följande:
    images.google.fi/imgres~u85320479/tokay-g ecko.jpg&imgrefurl=http://web.telia .com/~u85320479/odla.htm&h=197&w=25 0&sz=30&hl=sv&start=8&tbnid=1TLun2Q xmwrFlM:&tbnh=87&tbnw=111&prev=/ima ges%3Fq%3Ddv%25C3%25A4rgsk%25C3%25A 4ggagam%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl %3Dsv
    Funkar inte
  • SeTa

Står undangömd? I sitt terarrie med värme osv på, förmodar jag?

Har ingen erfarenhet av just dvärgskäggagam, men har haft en leguan tidigare.

Hur gammal är barnet som ska få detta djur i julklapp?

Vad kan ni om skötsel, omvårdnad osv?

• Piaf

Min sambo var i affären i två timmar, snackade om ALLT.
    Har tagit med personligt nummer till sälaren (om ngt skulle uppstå) och har papper om ödlor i mängder här hemma. Satt och läste innantill hela kvällen igår.

Min son har länge önskat sig en ödla och vi har vetat att det ska bli en. Vi har alltid djur och har redan huset fullt av annat och tar hand om alla djur.

Vad läser du in?

Jag menade tips "min ödla älskade att äta detta" "min gjorde såhär och si och så".

Vi handlade hem ALLT man kan till ödlan i form av inrdning rätta lampor, rätt mat etc...

Vad exakt är det som stör dig i min fråga?
    Vad är det som får dig att tänka att jag sitter här med ett djur om inte har vad den ska ha?

Helt kort, vad irriterar dig?

Så finns det såååååå mycket vettigt man kan irritera sig på????

Pay it forward
  • Piaf
    SeTa skrev 2007-12-20 12:05:14 följande:
    Står undangömd? I sitt terarrie med värme osv på, förmodar jag?Har ingen erfarenhet av just dvärgskäggagam, men har haft en leguan tidigare.Hur gammal är barnet som ska få detta djur i julklapp?Vad kan ni om skötsel, omvårdnad osv?
    Självklart!
    Bara det att den står i grovköket. Den har färdigt terrarie med värmalampor och allt!

Vad är det med folkSkrattande
    Varför läser ni in det som att det ska vara dåligt, utan att man uttryckt det.

Kan man tydligare visa hur glad jag är i den i det jag skrev?

Min son är nio år. Han är TOKIG i djur och tar han om djuren vi redan har bättre än en vuxen. Jag är 36 år gammal och anser mig ha det yttersta ansvaret för att ödlan ska ha det bästa av det bästa...

Kul det var att öppna denna tråden???
    Trodde man att man kanske skulle träffa någon som hade en skäggagam och hade lust att snacka lite. I stället dyker det in folk som har frågor kring om min ödla verkligen har det bra???
    Pay it forward
  • Piaf

Lilltållon:

Tack!!!!

Pay it forward
  • Piaf

Mitt inlägg nr 6 var till inlägg nr 1.

Om det inte stod klart!

Pay it forward
  • azofia

Piaf: grattis till inköpet, det är ett trevligt djur du valt till din son.

Har själv inte haft en sådan ödla men har jobbat med reptiler..

Det jag vill komentera är Trollmammas inlägg.

Jag förstår hennes reaktion faktiskt, det är tyvärr alltför många som köper reptiler av zooaffärer som knappt vet vad det är för djur de säljer, och kan därför inte heller ge vettiga råd.

Din TS KAN faktiskt tolkas som om att du inte fått någon info alls eller vet något om djuret... Jag har sett alltför många exempel på vanvård av dessa anledningar och jag ska erkänna att jag förs reagerade likadant på din TS.

Nu har du ju förtydligat att så inte är fallet.

I alla fall, skäggagamer... det jag minns om dem är att de gillar syrsor.

Lycka till med ödlan!

• Piaf
    azofia skrev 2007-12-20 12:12:57 följande:
    Piaf: grattis till inköpet, det är ett trevligt djur du valt till din son.Har själv inte haft en sådan ödla men har jobbat med reptiler..Det jag vill komentera är Trollmammas inlägg.Jag förstår hennes reaktion faktiskt, det är tyvärr alltför många som köper reptiler av zooaffärer som knappt vet vad det är för djur de säljer, och kan därför inte heller ge vettiga råd.Din TS KAN faktiskt tolkas som om att du inte fått någon info alls eller vet något om djuret... Jag har sett alltför många exempel på vanvård av dessa anledningar och jag ska erkänna att jag förs reagerade likadant på din TS.Nu har du ju förtydligat att så inte är fallet. I alla fall, skäggagamer... det jag minns om dem är att de gillar syrsor. Lycka till med ödlan!
    Vi har två burkar med syrsor här hemma och den hade ätit fyra stycken igår.
    Pay it forward
  • Piaf

Vi har dessutom skakat sysrorna i rätt sorts vitamin innan de sattes ner till ödlan.
    Den har en salladsskål och ett vattenbad. Den har kalk och skal på salladen.

Pay it forward
  • SeTa
    Svar på #7
    Jag menade inget illa.

Fick bara en bild i mitt huvud där ödlan var inslagen i en skokartong, typ.

Som jag skrev så har vi haft en leguan tidigare. Hon var 120 cm lång, och förmodligen i en annan storleksklass än er ödla.

Hon åt glatt det mesta i grönsaksväg, men vägrade torrfoder. Älskade att vara ute och terrorisera både hund och barn. Kort sagt var hon KUNG här hemma.

Bada var en favvogrej, och på sommaren byggde jag upp ett uteterrarie på balkongen där hon kunde sola och bada.
  • Piaf

azofia:

Har man den egenskapen att läsa in andras ord negativt (det känner man nog till om sig själv) och har man dessutom känslan av att "jag vet bra och vill gärna berätta det högt" så är väl det bästa att göra att FRÅGA!!!

Hennes påstående om att jag skulle ha köpt ett djur utan att ha läst på alls, har jag mycket lite förståelse för.

Jag själv skulle inte tolka mitt inlägg som skrivet från någon som inte bryr sig.
    Först vill jag ha något som visar på det, innan jag tänker att så är det nog...

Men tack!

Pay it forward
  • Piaf
    SeTa skrev 2007-12-20 12:16:08 följande:
    Svar på #7Jag menade inget illa. Fick bara en bild i mitt huvud där ödlan var inslagen i en skokartong, typ. Som jag skrev så har vi haft en leguan tidigare. Hon var 120 cm lång, och förmodligen i en annan storleksklass än er ödla. Hon åt glatt det mesta i grönsaksväg, men vägrade torrfoder. Älskade att vara ute och terrorisera både hund och barn. Kort sagt var hon KUNG här hemma. Bada var en favvogrej, och på sommaren byggde jag upp ett uteterrarie på balkongen där hon kunde sola och bada.
    Tack!

våran är ju insektsätare, i alla fall nu i början så ska det vara huvudfödan, så det blir mest syrsor och sånt här hemma...

Om jag känner min son rätt så kommer också denna lilla flickan ta ÖVER inne hos honom. Men, vi får hålla ut ett par dagar till Glad
    Pay it forward
  • Trolltoka

Som jag sa i början av mitt inlägg. No offense.. Inget illa menat med andra ord. Är glad för att ni har läst på er om djuret innan och tvivlar inte på att den får det bra. Ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hade vanliga skäggisar förut. Dom var heltokiga i jordgubbar och maskrosblommor. Zophobas och mjölmask var också en riktig höjdare. Är riktigt charmiga ödlor. Det som är det knepiga med ödlor är att dom behöver en väl varierad kost. Iof finns ju mycket olika insekter och grönt så det bör inte vara något problem. Kackerlackor är väldigt enkelt att odla själva också.  Det man ska passa sig för är majs, ärtor och spenat. Någon gång ibland gav vi dom nån muspinkis för proteinets skull.

Gjorde även som så att i halva terrariet la vi jord och sådde kattgräs på. Delvis för fukt och delvis för matsak.

• Piaf
    Trollmamma07 skrev 2007-12-20 12:30:27 följande:
    Som jag sa i början av mitt inlägg. No offense.. Inget illa menat med andra ord. Är glad för att ni har läst på er om djuret innan och tvivlar inte på att den får det bra. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Hade vanliga skäggisar förut. Dom var heltokiga i jordgubbar och maskrosblommor. Zophobas och mjölmask var också en riktig höjdare. Är riktigt charmiga ödlor. Det som är det knepiga med ödlor är att dom behöver en väl varierad kost. Iof finns ju mycket olika insekter och grönt så det bör inte vara något problem. Kackerlackor är väldigt enkelt att odla själva också.  Det man ska passa sig för är majs, ärtor och spenat. Någon gång ibland gav vi dom nån muspinkis för proteinets skull. Gjorde även som så att i halva terrariet la vi jord och sådde kattgräs på. Delvis för fukt och delvis för matsak.
    Jag vet vad no offens betyder!
    Det spelar väl ingen roll om du skriver så, när du sen drar igång om att du blir så ledsen av sånt här. Vadå sånt här.... Man känner sig som en idiot nät man läser!!

Du behöver inte be om ursäkt om jag tog illa upp.
    Du kan be om ursäkt för ditt gåpåiga vis ÄVEN om jag inte tagit illa upp.
    Man gör väl inte så!!!

Tack för tipsen förresten!!!
    Pay it forward
  • Trolltoka

Hade det framgått i TS om att du hade info redan om ödlan och bara ville ha tips så hade jag inte skrivit så. Som det lät så visste du inget om ödlan. Ber om ursäkt än en gång för att jag misstolkade det.

• Piaf

Ska tänka på att UTTRYCKA MIG mer ordenligt i framtiden då menar du?

Ska skriva att man BRYR SIG ordentligt, för att slippa ha de som tänker att man är någon som inte bryr sig...

Jag fattar inte hur du resonerar?  Varför du tycker det är ok att gå in i någons tråd och "läxa upp" på de grunderna...Men om jag hade skrivit si eller så så hade du inte behövt göra det....

Frågan är varför gör man så?

Men, nu lämnar jag det, för jag har en skäggagam som intresserar mig mer Skrattande

Pay it forward
Svar på tråden Skäggagam (dvärg)