• rebecca25

tvåspråkighet

Pappan(engelsktalande) till min dotter bodde i England fram tills nu då våran dotter är 6 1/2. Eftersom jag var ensamstående första 6 åren var jag "tvungen" att prata både engelska och svenska så hon kunde ha en bättre relation till Pappan. Hon gick på Svenskt dagis fram tills hon var 3, då bytte jag till ett engelsk dagis då dom testade henne om hon kunde tillräckligt mycket engelska, och det kunde hon. Så jag vet att man till och med som ensamstående förälder kan lära barnet flera språk, barn är ju som sagt inte dumma. Idag går min dotter på en internationell skola utomlands och pratar lika bra svenska som hennes jämnåriga kompisar hemma i Sverige. Hemma pratar vi både och, bland andra engelsk talande pratar vi alltid engelska, tycker det är otrevligt att prata ett språk som dom andra närvarande inte förstår. Kommer alltid lära min dotter ALLT vettigt jag kan, som språk!

• rebecca25

Tycker absolut att du kan prata båda språken även hemma utan mannen!

• rebecca25

Ja varför skulle man inte själv kunna prata fler en ett språk med sina barn! Har hört att ett barn kan lära sig upp till 6 språk innan dom är 7år...

• rebecca25

Min dotter är ett levande bevis! Man ska inte va rädd för att ge kunskap till sina barn. Gör det som känns bäst för dig och ditt barn!

• rebecca25

Vad är alla så rädda för!!!BARN ÄR SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ SMARTA! Min dotter läser hela böcker på både engelska och svenska...har inga som helst brytningar i språket. Skriver långa brev på båda språken...-Hur många 6 åringar i Sverige gör det? Jag har bara öppnat flera dörrar för henne :)

• rebecca25

Hon gick på svenskt dagis fram tills hon var 3år. Och innan dess fick jag sköta allt själv och hon pratade lika bra Svenska som dom andra barnen. Sen var det inte självklart att man får börja på engelskt dagis i Sverige om barnet inte har engelska i hemmet...vilket ifrågasattes när jag sökte dit. Då testade dom henne och hon pratade engelska som vilken unge som helst. Tror inte att det är bara min unge som är ett "underbarn", tror nog dom flesta är det. Småbarns ålderna är ju en ganska bra ålder att lära sig språk på ett lekfullt sett, dom suger ju bara i sig kunskap.

• rebecca25

Jag har växt upp med finska föräldrar som pratade ganska hackig svenska...men dom lärde mig både finska och svenska. Jag var hemma med mamma tills jag började skolan. Och även fast jag inte träffade svenska barn regelbundet så pratade jag lika bra svenska (utan någon brytning) som alla andra barn när jag började skolan.
    Nu har jag en dotter som är 6 år som jag själv har lärt både Svenska och Engelska. Och JA det går! Det är ju inte så att jag har blandat orden i samma mening utan mer bestämmt tillfällen för dom olika språken. Har alltid gjort så att vill hon att jag läser en viss bok på tex svenska så läser vi också en annan på engelska...JÄMT! Ser det verkligen inte som att det är nått extra jobb att lära sitt barn ett extra språk utan bara roligt och givande. Och min dotter tycker också det är väldigt kul.
    Och COMO och TANA tycker absolut att ni ska lära era barn Tyska och Ryska, behöver ju inte prata det varje sekund för att dom ska lära sig...upphåll språket varje dag bara. Sen när era barn börjar skolan har dom ju rätt till hemspråks lektioner.

Svar på tråden tvåspråkighet