• Anonym (orolig mam)

skönt med blöja för utvecklingsstörd?

Jag har en tonårskille med utvecklingsstörning som är inkontinent och sängvätare och har både dag och nattblöja. Nu har jag på senaste tiden flera gånger kommit på honom med att onanera sig själv genom att sitta och "trycka" utanpå blöjan. Försöker tala om för honom att man inte ska göra så men han "gnider på" i alla fall. Vad ska jag göra? Det är ju jättepinsamt om någon ser honom "hålla på". Men det är väl mjukt och skönt antar jag.

• Svar på tråden skönt med blöja för utvecklingsstörd?
  • lindberg och co

Vad du än gör så förbjud det inte, utan att försök få honom att förstå att det får han bara göra när han är själv i sitt rum.

• Anonym (orolig mam)

Förbjuder, det är klart jag förbjuder det, det ser ju illa ut.

• SilentStar

men du kan ju inte förbjuda honom hans sexualitet! Även om han är utvecklingsstörd så kan han känna sexuella känslor. Lär honom att han bara får göra så när han är ensam!

Anonym (orolig mam) skrev 2007-12-20 16:58:07 följande:

Förbjuder, det är klart jag förbjuder det, det ser ju illa ut.
  • Anonym (orolig mam)

Jag förbjuder honom inte sexualitet men att sitta och blöjonanera tycker jag inte han behöver göra öppet.

• SilentStar

nej men det är ju det jag menar, försök få honom att inte göra det så öppet. nu vet jag inte vidden av hans utvecklingsstörning, men du vet ju själv vad han förstår eller ej.

Anonym (orolig mam) skrev 2007-12-20 17:02:48 följande:

Jag förbjuder honom inte sexualitet men att sitta och blöjonanera tycker jag inte han behöver göra öppet.
  • Hannah76

Förklara för honom att han göra på det viset när han är ensam, på sitt rum tex.

• Anonym (orolig mam)

Nej men det är ju det jag undrar hur jag ska göra. Han är ganska gravt handikappad och han blir alldeles manisk när han sitter och gnider

• Anonym

Precis som vi vanliga människor har din son en sexualdrift. Den kan du aldrig ta bort på honom. Den är helt naturlig och han har rätt till den. Men visst det kan bli pinsamt ibland. Att förbjuda det han sysslarmed gör bara saken värre. Försök att förklara att man inte gör så när andra människor är i närheten utan bara när man är själv. Om du tycker det är jobbigt, be någon i hans närhet, som inte har sådan nära relation till honom att förklara det. Det bör väl finnas fler personer i hans närhet som kan hålla koll och säga till och lära honom att man inte gör s där om man inte är ensam. Jag hade uppmärksammat skola och om han har andra stödpersoner i sin närhet om vad som sker. Det gör att du inte blir ensam om problemet och du kan få stöd och hjälp i hur man bäst bemöter en kille i hans situation, som är påväg att "bli vuxen".

Hoppas det löser sig

• Anonym

sambons lillebror har down syndrom och gör precis lika dant, även han har blöjjor.

Jag diskuterade dette med svärmor som kände precis som du och  sa då som de andra att det inte ska förbjudas utan att försöka hänvisa/sätta in han/hon i sitt rum när han/hon håller på. är man borta får man försöka avleda med något annat...

har gått bra och nu gör han/hon det inte alls lika ofta längre

Svar på tråden skönt med blöja för utvecklingsstörd?