• Vill ha tre

Hur hänger blodgrupper ihop??

Har funderat på en sak länge nu! Hur hänger blodgrupperna ihop??? Jag menar hur ärver man blodgrupp från sina föräldrar? Om min pappa är 0 och mamma A, vad får jag då?? Är det en slump eller vad? Jag och mina syskon har olika blodgrupper. Tycker det är väldigt konstigt. Är det någon som vet hur det hela hänger ihop??

• Svar på tråden Hur hänger blodgrupper ihop??
  • raspberryrevolution

det är väl 50 % chans att få precis som allt annat med gener

• blonde redhead

Man ärver två gener, en från mamman och en från pappan. Har du A så har du ärvt O och A, A är dominant.

Har din mamma A och O gener och din pappa har O gener så kan två av dom läggas ihop och då får barnet O. Har din mamma även B, så kan dina syskon få B också osv.

B och A är dominanta, så ärver man A och B frn föräldrarna så får man AB, Ärver man A från ena och O från andra så är då A dominant, ärver man O från båda så får man O osv.

• blonde redhead
    raspberryrevolution skrev 2007-12-20 19:23:31 följande:
    det är väl 50 % chans att få precis som allt annat med gener
    Nej inte med blod. Man har 4 gener att spela med. En förälder har ju två gener, alltså finns det 4 olika gener som avgör barnets blodgrupp.
  • Sicali

Kan man inte vara positiv eller negativ också?

• blonde redhead
    Sicali skrev 2007-12-20 19:26:53 följande:
    Kan man inte vara positiv eller negativ också?
    Jo men det spelar ingen roll, man har ju ändå A, B, AB eller O som blodgrupp
  • raspberryrevolution

blonde redhead skrev 2007-12-20 19:25:58 följande:

Nej inte med blod. Man har 4 gener att spela med. En förälder har ju två gener, alltså finns det 4 olika gener som avgör barnets blodgrupp.
    sant, tänkte inte så långt... ibland är händerna snabbare än hjärnan
  • Vill ha tre

Men jag har A och 2 av mina syskon har 0. Hur har det gått till då?? Sicali: du menar rh negativ eller positiv. Vet inte riktigt vad det står för men om man är neg så kan man väl få problem vid en graviditet, om jag inte är helt ute och cyklar!!

• little mommy

och så min sambos, mamma är AB+ och hans pappa är 0+ vad blir han då då??

• blonde redhead

Vill ha tre skrev 2007-12-20 19:29:54 följande:

Men jag har A och 2 av mina syskon har 0. Hur har det gått till då?? Sicali: du menar rh negativ eller positiv. Vet inte riktigt vad det står för men om man är neg så kan man väl få problem vid en graviditet, om jag inte är helt ute och cyklar!!
    Mamman Pappan
    A O O O

A O= A
    O O= O

Din mamma har alltså också O gen
  • blonde redhead

Mamman: A O

Pappan: O O

A O= A
    O O= O

Så här är kanske lättare att förstå

• Sicali

Nej inte riktigt tror jag. Fick nyligen reda på min blodgrupp hos BM och den var tydligen O positiv, mamma är tydligen O negativ. Fast jag vet inte alls hur sånt här med blodgrupper hänger ihop så jag skall egentligen inte uttala mig alls

Vill ha tre skrev 2007-12-20 19:29:54 följande:

• blonde redhead

little mommy skrev 2007-12-20 19:31:32 följande:

och så min sambos, mamma är AB+ och hans pappa är 0+ vad blir han då då??
    Det beror på vad mamman har för annan blodgruppsgen. Det är alltså svårt att svara på om man inte vet det.
  • Megazen

Vilken blodgrupp får barnen?
    Föräldrars
    blodgrupp Barn får blodgrupp
    O och O O
    O och A A eller O
    O och B B eller O
    O och AB A eller B
    A och A A eller O
    A och B A, B, O eller AB
    A och AB A, B eller AB
    B och B B eller O
    B och AB A, B eller AB
    AB och AB A, B eller AB

Hittade detta på: www.geblod.nu

• blonde redhead
    Megazen skrev 2007-12-20 19:43:52 följande:
    Vilken blodgrupp får barnen?Föräldrarsblodgrupp Barn får blodgruppO och O OO och A A eller OO och B B eller OO och AB A eller BA och A A eller OA och B A, B, O eller ABA och AB A, B eller ABB och B B eller OB och AB A, B eller ABAB och AB A, B eller ABHittade detta på: www.geblod.nu
    Fast det stämmer inte, inte enbart på dom grupperna i den listan. Man måste veta vilka mer gener mamman och pappan bär på för att kunna avslöja vad det blir.

A och B är alltid dominant. Är 0 tillsammans med A eller B kan det aldrig bli 0, inte utan en annan 0 gen.

En AB gen kan inte heller dela på sig utan det är en AB gen.
Svar på tråden Hur hänger blodgrupper ihop??