Tja, jag börjar väl själv då.
Nån frågade i gamla tråden om avgifter man har med egnahemshus, som man då inte sku ha med hyreslägenhet, om jag förstod rätt.
Tja, vatten betalar man ju i båda fallen, jag tror vi betalar ungefär lika mycket nu som i lägenheten..
Elräkningen blir väl lite dyrare, om man bor större. Men det handlar ju enbart om ytan. Värmer man upp huset på nåt annat sätt kan man säkert spara in lite på det.
Snöröjning?
Hu? Fram med traktorn bara så är det fixat!
Nåja, men vi betalar lite då vi är med i väglaget eller vad det nu heter, och det baseras på hur stor andel av vägen man äger. Eller hur stort område på vägen om ni hänger med. Vår väg är ju inte så hiskeligt lång, och vi har stor tomt, så vi äger 12% tror jag det var.
Fastighetsskatt - ja. Vi betalar väl närmare 400 euro i året..
det är mycket, men tja.
Å andra sidan är ränteavdraget för första bostaden så himla bra så det tjänar vi in rätt snabbt.
Min skatteprocent har minskat flera enheter sen vi köpte hus.
Avfallsavgift. 5 euro/gång ungeför för köksavfall o det töms två gånger per månad. Så ca 10-12 euro per månad i det.
Inte så himla dyrt.
Avloppsavgift. Vi tömmer vårt avlopp ca 2 gånger per år o det kostar ca 80 euro per gång. Sen kan man ju ha andra avloppssystem också som inte behöver tömmas av nån annan.
Så inte vet jag. Jag tror inte det blir så mycket dyrare sist o slutligen om man beräknar att man får skatteavdrag också.
Det dyraste är ju nog själva låneamorteringarna, men de kan man ju påverka själv. Köp ett mindre hus, ta lån på längre tid osv.
Däremot vill jag inte ens fundera på vad det skulle kosta att hyra ett 200 kvm hus.
Näe, jag tror faktiskt man tjänar på att äga sin bostad. Om man har råd med det dvs.