• Svar på tråden Vasa - Kristinestad 7
  • karatelinda

Tja, jag börjar väl själv då.

Nån frågade i gamla tråden om avgifter man har med egnahemshus, som man då inte sku ha med hyreslägenhet, om jag förstod rätt.

Tja, vatten betalar man ju i båda fallen, jag tror vi betalar ungefär lika mycket nu som i lägenheten..

Elräkningen blir väl lite dyrare, om man bor större. Men det handlar ju enbart om ytan. Värmer man upp huset på nåt annat sätt kan man säkert spara in lite på det.

Snöröjning? Hu? Fram med traktorn bara så är det fixat! Nåja, men vi betalar lite då vi är med i väglaget eller vad det nu heter, och det baseras på hur stor andel av vägen man äger. Eller hur stort område på vägen om ni hänger med. Vår väg är ju inte så hiskeligt lång, och vi har stor tomt, så vi äger 12% tror jag det var.

Fastighetsskatt - ja. Vi betalar väl närmare 400 euro i året.. det är mycket, men tja.
    Å andra sidan är ränteavdraget för första bostaden så himla bra så det tjänar vi in rätt snabbt. Min skatteprocent har minskat flera enheter sen vi köpte hus.

Avfallsavgift. 5 euro/gång ungeför för köksavfall o det töms två gånger per månad. Så ca 10-12 euro per månad i det. Inte så himla dyrt.

Avloppsavgift. Vi tömmer vårt avlopp ca 2 gånger per år o det kostar ca 80 euro per gång. Sen kan man ju ha andra avloppssystem också som inte behöver tömmas av nån annan.

Så inte vet jag. Jag tror inte det blir så mycket dyrare sist o slutligen om man beräknar att man får skatteavdrag också.

Det dyraste är ju nog själva låneamorteringarna, men de kan man ju påverka själv. Köp ett mindre hus, ta lån på längre tid osv. Däremot vill jag inte ens fundera på vad det skulle kosta att hyra ett 200 kvm hus.

Näe, jag tror faktiskt man tjänar på att äga sin bostad. Om man har råd med det dvs.

• Mitzi

Nå nu ska det väl funka...

Vad du har bra koll på utgifterna K-Linda!

• karatelinda

Mitzi,
    öh, koll o koll.. du skulle se min räkningshög o försök söka upp en räkning från förra året. Det kan bli lite problematiskt. (ja, jag vet - jag ÄR ekonom.. men inte bokförare tack o lov! )

• Lyckan

mitzi:
    Ojdå, håller tummarna att det är nåt annat C har sjuk mage av.

Nu har jag julledigt
    30 december far vi till teneriffa så jag ska inte tillbaka i jobb förrän 8.1!

Nedräkning: Bon Jovi 16.6!!
  • Lyckan

mitzi:
    Om det är så att C har magafari och vi också får det ska du absolut inte känna att ni förstört för oss, ni kunde ju inte veta att han hade smittan, kan ju få den närsomhelst.

Nedräkning: Bon Jovi 16.6!!
  • karatelinda

Mitzi,

tack vare din kommentar där så var jag tvungen att betala bort några räkningar nu.. Brukar skjuta upp det in i det sista, men fick lite "prestationsångest" nu så. Tur att sambon hade pengar på sitt konto.

• iolanthe

k-linda,

Tack för svaret.

Hur mycket betalar ni i uppvärmning? Nyfiken då det är just ett Älvsbyhus som dom ska sälja i Singsby.

• karatelinda

Tja.. uppvärmning o uppvärmning.. vi betalar 125 euro i elräkningen varje månad.. men då ingår ju också en del surfas o diskas o tvättas o allt sånt. Plus att svärfar använder ström till husvagnen av oss också ibland och så.

Fast jag är inte så säker på den där summan. Första året betalade vi mer, men då blev det utjämning sen så vi fick en månad gratis. Tror inte egentligen vi använder så där mycket, men inte vet jag. Vi får se nästa sommar på utjämningen.

Fast nu ska ju elpriset stiga så det höjs väl bara då..

• Matilda01

Hej!

Jag har också hittat hit! Bra K-Linda att du tog initiativet!

Det där med vad det kostar kan ju bero på så mycket. Om man hyr och något går sönder ringer man fastighetsskötaren, eller ägaren. Om man bor i eget betalar man själv. Reparationer och renoveringar kan ingå i hyresbostäder men inte i eget.

Men visst, det borde väl lönas att ha eget, annars kunde det ju aldrig löna sig att ha bostäder för uthyrning heller. Och jag tror ju inte att alla som äger bostäder och hyr ut dem, gör det enbart för sitt nöjes skull!

Men som sagt, ibland kan man åka på en dyrar sväng, som maninte räknat med, om man har eget, och det slipper man ju fundera på om man hyr!

• mariem

Bra med ny tråd! Tiden går...

Nu har jag fått den där riktiga julstämningen, julklapparna är klara och de flesta inpackade, i helgen far vi upp till mina föräldrar och firar där och sen blir det sverige och svärisarna fran 26.12 och fram till 6.1.

Här är vad jag har pysslat med ikväll, har gjort egna konfektaskar till några släktingar. De små är det bara marmelad i och de stora lite allt möjligt. Själv har jag provsmakat så mycket att jag inte vill ha godis på ett par veckor. (eller iallafall inte mer idag )

bilder 102.jpg

bilder 099.jpg

Svar på tråden Vasa - Kristinestad 7