• nancy maria

Hållbarhet på hem-gravad lax?

För första gången har jag har gravat min egen lax. Ni som vet, hur många dagar anses laxen nygravad eller hur länge får jag äta av den?

Jag gravade laxen ikväll, den är färdig om två dagar men hur lång är hållbarheten?

Tack för hjälpen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-21 09:50:12:
    Om det är fler som undrar så har jag pratat med livsmedelsverket och de säger så här:

Jag gravade laxen i torsdagskväll och kan äta av den till och med julafton. Dvs när den är färdiggravad är den hållbar i 2 dygn om man är gravid, men de som inte är gravida kan fortsätta äta av den i 2 dygn till.

Men det är superviktigt med god hygien!

• Svar på tråden Hållbarhet på hem-gravad lax?
  • Minxy

Ingen aning, men jag vill också veta...

Gravid i vecka 31!
  • raskan

nancy maria hur gjorde du?? Va det svårt??? Vad köpte du för lax?? Är jätte sugen på att göra egen jag me...

• nancy maria

Det var superlätt! Köpte pinfärsk Norsk odlad lax som jag först frös i minst 3 dygn. Efter att den tinat i kylskåpet, det tar ca 10 timmar. Så följde jag receptet på gravad lax som jag tittade på www.recept.nu Jag har inte provsmakat den än men jag hoppas att den blir god.

Men hur är det nu med hållbarheten? Ingen som vet? Kanske ska ringa livsmedelsverket då...

• Tinkerbelle

Jag hittar inen exakt angivelse men eftersom listeria och andra bakterier kan frodas även i gravad fisk så bör den inte förvaras för länge i kylskåp! (För inlagd lax är hållbarheten ca 4-6 dar efter att den är ätklar. Skulle inte våga äta gravd lax efter den tiden!)
    Jag hade varit väldigt försiktig och bara ätit den ny-gravad (det är väl även det som står på SLV???), endast tagit fram lite i taget eftersom lax är känsligt för att stå ute i rumstemperatur och akat mig för att låta den åka fram och tillbaka in i kylen (som julbord tenderar att göra).
    Det går jättebra att frysa gravad lax och då förkängs ju hålbarheten ytterligare!

Läst bl.a här http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_125_Viktigt_att_veta_om_fisk.pdf

♥♥♥♥ En liten flicka i magen!!! Gravid i v. 33!!! ♥♥♥♥
  • La Lola
    Christoffer K skrev 2014-05-01 10:19:16 följande:
    www.svenskfisk.se/media/38819/tillagningsguid...

Lite längre ner i länken står det om gravning. 1 vecka i kyl och 1 månad i frys.

/Christoffer Kangas
    Tråden du svarat i är sen 2007.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hållbarhet på hem-gravad lax?