Vad anser kristna om medium, spåtanter och tarot?
Nyfiken
Nyfiken
Inget som vi kristna ägnar åt oss.
Lift Stolpe skrev 2007-12-20 21:57:45 följande:
Hmmm...har vänner som är kristna och som går på healing, blir spådda och går på seans, så det där är nog väldigt individuellt.
Enligt GT var magi, spådom och trolleri förbjudet. NT är inne på samma linje, de första kristna brände upp de böcker om sådant de möjligtvis hade införskaffat innan de blev kristna (Apg 19:19).
Jag känner en tjej som tror på allt!!! :) Hon tror på Gud, astrologi, spåtanter, medium mm. Hon tror nog att allt är sammansvetsat på nåt sätt
Jag är såkallad "frikyrklig" och jag är väldigt försiktiga med dylika saker. Därför att jag tror på andevärlden, och på att onda andar ofta kan manipulera människor till att tro att dom kommunicerar med döda släktingar. Det är sådanna otroliga krafter man "leker" med, och det tror jag kan vara farligt.
Men det är bara min åsikt. Det finns nog lika många åsikter som det finns kristna skulle jag tro.
Jag tror att det för det mesta handlar om bluff och båg.
I de fall det är på riktigt är jag övertygad om att "krafterna/andarna" kommer från fel ställe och det är inget jag som kristen vill ge mig i lag med!!
Som kristen så tror man ju på en andevärld, Bibeln är tydlig med att spådomar, seanser osv osv är av ondo och ingenting som man ska beblanda sig med som kristen.
Man ska vara väldigt försiktig när man leker med denna andevärld, med tanke på att den är ond. Djävulen är inte dum, han kan gå under falska förklädnader och utge sig för att vara "god".
Ingen kristen jag känner eller har känt har trott att ett kristet liv kan vara förenligt med spådomar osv.