Till Magnus Bäcklund i Fame
Hej Magnus,
i Aftonbladet för några dagar kunde man läsa att du var missnöjd med att Jessica fick mycket större uppmärksamhet än du, att hon var medias gullegris och att hon var på många fler fotouppdrag än du bl a.
Anledningen att Jessica får så pass mycket mer uppmärksamhet än du är att hon är kvinna och att kända kvinnor objektifieras sönder i vårt samhälle. Hon må vara medias kelgris men det är knappast hennes intelligens de är ute efter, snarare hennes blonda hår och långa ben.
Du säger också att om Fame skulle splittras skulle du få börja om från 0 medan Jessica skulle ha en massa gratis. Jag tror att om Fame skulle splittras så skulle ni båda musikaliskt falla i glömska ganska snabbt och du skulle kunna återgå till ditt välbetalda pilotjobb. Jessica skulle också återgå till någon av sina tidigare underbetalda arbeten - servitris och undersköterska om jag inte missminner mig. Om hon inte väljer att sälja sin kropp till ett utvik i Slitz förstås... .
Jag skulle inte bedröva mig mer om jag vore dig Magnus. I allt väsentligt har du (i den riktiga världen) det som ung, vit, välutbildad man betydligt bättre förspänt än Jessica har. Att räkna medial objektifiering som en fördel tror jag är ett misstag.
------------------------------------------------------------------------------------
PS: Detta är ingen kritik mot varken Magnus eller Jessica i Fame, bara ett mikroexempel på ett strukturellt problem.