• Mamali

Till Magnus Bäcklund i Fame

Hej Magnus,

i Aftonbladet för några dagar kunde man läsa att du var missnöjd med att Jessica fick mycket större uppmärksamhet än du, att hon var medias gullegris och att hon var på många fler fotouppdrag än du bl a.

Anledningen att Jessica får så pass mycket mer uppmärksamhet än du är att hon är kvinna och att kända kvinnor objektifieras sönder i vårt samhälle. Hon må vara medias kelgris men det är knappast hennes intelligens de är ute efter, snarare hennes blonda hår och långa ben.

Du säger också att om Fame skulle splittras skulle du få börja om från 0 medan Jessica skulle ha en massa gratis. Jag tror att om Fame skulle splittras så skulle ni båda musikaliskt falla i glömska ganska snabbt och du skulle kunna återgå till ditt välbetalda pilotjobb. Jessica skulle också återgå till någon av sina tidigare underbetalda arbeten - servitris och undersköterska om jag inte missminner mig. Om hon inte väljer att sälja sin kropp till ett utvik i Slitz förstås... .

Jag skulle inte bedröva mig mer om jag vore dig Magnus. I allt väsentligt har du (i den riktiga världen) det som ung, vit, välutbildad man betydligt bättre förspänt än Jessica har. Att räkna medial objektifiering som en fördel tror jag är ett misstag.

------------------------------------------------------------------------------------

PS: Detta är ingen kritik mot varken Magnus eller Jessica i Fame, bara ett mikroexempel på ett strukturellt problem.

• Svar på tråden Till Magnus Bäcklund i Fame
  • bozzini

Vill bara klargöra att Magnus aldrig har arbetat som pilot och därmed inte heller varit välbetald (inom det yrket i alla fall).

• Sofie

Bozzini: nu får du berätta mera!! (trodde att han jobbade som pilot före FF- här är man grundlurad)

• bozzini

Magnus är utbildad trafikpilot (fick sin utbildning i USA) men har aldrig haft en tjänst som pilot. De senaste åren har han arbetat som "frilansande" (cover)-artist på olika ställen.

• petrusjka

Ja, stackars Magnus. Han måste verkligen må dåligt av att bli meddragen i schlagermediasvängen av Jessica. Speciellt nu när det inte gick så bra. Beundrar Skruntan som faktiskt läst vad som stått om dem!!!

• Åsa

Jäpp! Något kändisskriveri jag faktiskt läst om!!!!
    JAg tyckte killen hade en poäng i att Fame-Jessicas mammaroll tydligen uppmärksammats en hel del då hon gör sångkarriär, med intervju bl a i Vi Föräldrar, medan ingen bryr sig om att han är tvillingpappa; det tas tydligen för givet av media att det är mamman som gör marktjänsten där.

• Palsternacka

Där har du definitivt en poäng Åsa. Å vad Fame-Jessica fick mycket uppmärksamhet - både positiv och negativ - för att hon var med i FF när hon var gravid. Hur skulle det gå? skulle hon ha tid att vara mamma? Var det överhuvudtaget någon idé att vara med i tävlingen eftersom hon ändå skulle få barn? I säsongerna efteråt har det varit minst två eller tre killar som haft gravida flickvänner hemma och de har inte fått någon "kritik" för det i media, iallafall inte vad jag har läst.

Jag är så trött på Fame och jag tror inte att dom håller speciellt länge till. Men det är klart, nu ska dom ju försöka slå i Kina....

Parodin som gjordes på dom i Melodifestivalen var iallafall jätterolig.

• Mamali

Nää fast om han (Magnus) börjar arbeta som trafikpilot så lär han nog ändå bräcka Jessicas usk-lön .

• lillstrumpaa

Jag trodde det va längden på (eller snarare bristen på) Jessicas kjol som gjorde henne mer populär än Magnus..

• gotjej

herregud, det är väl ingen som vet vad Jessica tjänar. Tror inte att hon skulle bli så där jätte glad om hon läste dessa inlägg. Eloge till Jessica som är en jätte gullig tjej

• Mamali

Ja Jessica är en jättegullig tjej, det tror jag också. Och nej, jag vet inte exakt vad hon tjänade som servitris och undersköterska men jag slår mig i backen på att det inte är mycket! Definitivt sämre än trafikpiloter.

Jag visste att en kommentar av detta slag skulle komma så jag garderade mig med mitt PS och infogar det en gång till:

Detta är ingen kritik mot varken Magnus eller Jessica i Fame, bara ett mikroexempel på ett strukturellt problem.

• gotjej

Absolut! Jag tyckte det var ett bra inlägg, men vill ändå påpeka att jag inte tror Jessica skulle tycka att det var så roligt att läsa det Du skriver. Just : "bräcka Jessicas usk-lön" samt "Om hon inte väljer att sälja sin kropp till ett utvik i Slitz förstås... "

Men men.

Ha en fin dag!

• Mamali

Som sagt, Jessicas usk-lön och det faktum att hon kommer få (eller redan har fått) erbjudande om att vika ut sig har ingenting att göra med Jessica som person. Det finns ingen anledning att just Jessica ska bli ledsen av att läsa detta, däremot hoppas jag att *alla* kvinnor blir förbannade över de begränsningar som på olika sätt drabbar oss ute i samhället.

Ha en bra dag alla ni andra också !

Svar på tråden Till Magnus Bäcklund i Fame