• danitra

Hur fördomsfull är du? TEST!

implicit.harvard.edu/implicit/sweden/

Här finns test som är utvecklade av professorer i psykologi som undersöker hur pass fördomsfull du är!

Några av er kanske hörde om det på Oprah idag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-21 18:31
    Det går inte att klicka direkt på länken utan du måste kopiera den och klistra in den i adressfältet.

• Svar på tråden Hur fördomsfull är du? TEST!
  • BF 2008 02 23

Nu skäms jag... Jag håller inte med. Eller så är det undermedvetet. Men jag som tyckte testet gick bra som dom andra... Får nog jobba lite med mina fördomar här...
    "Medelstark automatisk preferens för Smala människor framför Överviktiga"

• MaddeK81

Jag fick "Liten eller ingen automatisk preferens mellan Ljushyade och Mörkhyade människor." vilket jag tycker stämmer och sen fick jag "Medelstark automatisk preferens för Heterosexuella människor framför Homusexuella." vilket jag blev förvånad över! Trodde att jag skulle få "Viss automatisk preferens" på sin höjd men inte medelstark! Där ser man vad man lär sig om sig själv...

• BF 2008 02 23

Jag gillar sverige lite bättre än USA.. jag tycker jag gillar sverige MYCKET bättre än usa hehe... blev bara "liten preferens..."
    nu är det bara ett test kvar - vi får se om jag har några fördomar mot äldre eller yngre hehe=)

• SystraMi

och jag har en "Medelstark automatisk preferens för Svarta människor framför Vita."

• BF 2008 02 23

"viss preferens..." för unga.

• Funkyiore

Mycket intressant sida.. Jag testade manligt vs kvinnligt och fick "stark association mellan Kvinnligt och Naturvetenskap samt mellan Manligt och Humanistiska ämnen."

Hmmmmm.....

• BF 2008 02 23

Så överlag är jag väl ganska fördomsfri ändå? =)
    Kön - Inga, Vikt - Medelstark mot överviktiga, Ålder - litegrann mot äldre, Sexuell läggning - inga, etnicitet - litegrann mot afrikaner, länder - litegrann mot USA.

• danitra
    My sunshine skrev 2007-12-21 19:21:14 följande:
    Hmm varför kan jag inte komma in på testet? kommer bara tillbaka till forumet?
    Har du kopierat länken och klistrat in den i fältet? Det funkar nämligen inte att klicka på den.
  • SystraMi

"Stark automatisk preferens för Homosexuella framför Heterosexuella"

• SystraMi

"Medelstark automatisk preferens för Gamla framför Unga"

Ok, om det här testet stämmer (...) så är jag ganska fördomsfull men det är iaf inte de vanligaste fördomarna, lite speciell är jag allt

• Neko

En medelstark automatisk preferens för Sverige framför USA.

Medelstark association mellan Manligt och Naturvetenskap samt mellan Kvinnligt och Humanistiska ämnen

Viss automatisk preferens för Homosexuella framför Heterosexuella

• Soffen

Guud vilken intressant länk. Den ska jag sända till alla mina fördomsfulla vänner. Man är visst inte så fördomsfri som man gärna vill tro.

• smah

Det här testet snackade de om på Oprah idag hehe vad roligt att man kan testa det!:)

• smah

Oj, jag trodde att det skulle visa på så stora skillnader!! Jag hade medelstark preferens för smala, mörkhyade och unga personer. Dags för lite självrannsakan^^

Svar på tråden Hur fördomsfull är du? TEST!