• BlueYee

Hur vanligt är det att bebisar kaskad kräks...

Min bebbe har kaskad kräkits några gånger. Dels när han vvarit magsjuk. sen om han satt i halsen så har han kaskad kräkits (idag)

Har hört om bebisar med outvecklad magmun. Vad innebär det o hur yttrar sig det?? Kaskad kräks dom då?
    Kan det komma närsom? före dom äter eller efter???

När brukar dom annars kaskad kräkas??? tex vid feber, slem i halsen mm

nån som vet????

• Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar kaskad kräks...
  • C r e d o

Ingen av mina två första gjorde det, men lillan som nu är 6 mnd gjorde detta flera, flera gånger varjde dag under de första 2-3 månaderna. Oftast efter mat eller i samband med amning, hon fick kväljningar och sen spydde hon MÄNGDER! Stora pölar över hela golvet, soffan, mattan osv. Pratade med bvc och så länge de går upp i vikt så är det ingen fara, prata alltid med någon sköterska/läkare om du är osäker. Hur gammal är din bebis?

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Blå Flygare

Vid outvecklad magmun handlar det oftast inte om kaskadkräkningar, utam om att barnet kräks upp det översta i magen, så det som kommer upp är allt från någon matsked till någon eller några dl.

Vid en kaskadkräkning pratar vi mer om "Exorsisten-kräkning" dvs det står en stråle genom munnen.

Många kallar felaktigt en vit kräkning på någon dl för kaskadkräkning.

Min dotter har kräkts mycket av omogen magmun, men sen också några riktiga kaskadkräkningar vid magsjuka och förkylning. När man bara sett den första tror man det inte kan komma mer och man vet inte hur man ska se skillnaden, men det gör man!
    Min dotter kaskadkräks av magsjuka, när febern hastigt går upp och när hon svalt för mycket slem. Småkräks gör hon när hon sätter i halsen.

• Mizzz

outvecklad magmun borde du har märkt från födseln, att han hela tiden har kräkts ganska mycket.

Men ja, det är ganska vanligt att de kräks, när de sätter i halsen, har ätit för mycket det är en "säkerhetsgrej".

♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • BlueYee

han äe 2 ½ månad snart 3 månader

• C r e d o

Det är nog ingen fara, om det var nåt fel så borde de ju uppmärksammat detta vid vägning osv. Jag upplevde själv detta som väldigt obehagligt, blev superstressad när jag hörde att hon började ulka och ha sig. Hon kräktes som en vuxen verkligen!

• ikasan

Min son har varit en av dessa bebisar som kräks hela tiden, och det kvittade vad man gjorde. Han kräktes efter maten, innan, det kvittade vad man stoppade i honom och han kräktes hela tiden. Han fick alltid ha någon scarf av något slag, men allt luktade spya ändå. Skitjobbigt. Han slutade vid ca 10 månader och är idag (nästan) spyfri.

• BlueYee

ok....men tömmer dom magen totalt vid en kaskad kräkning?
    det ser nästan så ut, för det kommer ju sååååå mycket????

• C r e d o
    BlueYee skrev 2007-12-22 10:38:59 följande:
    ok....men tömmer dom magen totalt vid en kaskad kräkning?det ser nästan så ut, för det kommer ju sååååå mycket????
    Min lilla gjorde det, fanns nog inte en droppe kvar. Fick alltid amma igen efter 10 minuter, då var hon jättehungrig igen.
  • Åskan

MIn son har alltid kräkts mycket. I samband med aming, men då var det inga mängder, bara otroligt ofta. Nu kaskadkräks han i samband med magsjuka, förstås, el om han är förkyld. JÄttejobbigt. Han har varit förkyld i stort sett hela hösten o jag vet inte HUR många gånger jag byter kläder på honom varje dag (för att inte tala om sängkläder). SKITJOBBIGT! Har aldrig varit med, el hört talas om nåt liknande.

• Åskan

Tilläggas ska att han slutade runt 1 år, men när alla höstförkylningar kom igång vid ca 13 mån, så kom han igång igen. Med besked!

Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisar kaskad kräks...