• Sarah84

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Anonym skrev 2007-12-24 11:06:47 följande:
    Ha nu ringt o pratat med dem och de kommer iallafall, de tar den risken. Känner mig inte magsjuk längre oxh jag rör inte maten.
    Låter nog mer som ni blev sjuka på grund av maten eftersom att 3 av er 4 blev sjuka efter att ha ätit där. & ja magsjuka kan smitta flera dygn senare, men brukar oftast komma ganska så snart efter att man träffat någon isf..
  • Sarah84
    Snowy skrev 2007-12-24 11:31:01 följande:
    Tvätta händer efter toabesök och sprita. Det är som jag säger. magsjuka smittar inte via luften!!! och förhoppningsvis har hon inte bajs på kläderna...
    Vinterkräksjukan är luftburen. De e ju en muterad form av vanlig maginfluensa.
  • Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 11:41:21 följande:
    Beror som sagt pa vilken sorts magsjuka det ar hon har. O det smittar via att man tar i samma saker sa det kan ju vara svart att halla pa o sprita hela tiden, sa mycket manniskor, som tar i matbestick, glas, toa, osv.Sedan sa tror nog ingen att hon skulle ha bajs pa sina klader.
    Men är de vinterkräksjukan så smittar de ju via luften & då behöver hon inte ens ta i nått, räcker ju med att hon andas.
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 11:48:42 följande:
    Vinterkräksjukan är inte luftburen, men är mycket smittsam.Jag skulle inte bjuda hem folk till mej om vi har legat sjuka iallafall, det är därför vi har sådana epidemier av detta varje år, för att folk inte bryr sej!!Man smittar minst 48 timmar efter sista diareé el kräk, så om du har diarreé ännu så smittar du.
    Finns "muterade" former av kräksjukan då den är luftburen & man vet ju knappast vilken man har.
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:00:41 följande:
    Jag håller inte med dej, alla uppgifter vi fått som jobbar i vården säger att den inte är luftburen, men otroligt smittsam.Det smittar via kontakt med avföring och kräks, men det räcker med en liten molekyl om man skulle få in den i tex munnen.Handhygienen är A och O!!
    Ne du får hålla med om va du vill, de va rapport som min sambo fick då han jobbade inom vården, visserligen va de ungefär 3 årsen.
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:09:07 följande:
    Gå gärna in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs på Norovirus så får du veta det mesta.De senaste rönen är att inte handsprit skulle ta död på viruset heller så jag vet då inte vad man ska tro.Man kanske inte ska lyssna på allt, men man ska ju iallafall inte bjuda hem folk om man är sjuk eller jämt varit sjuk det är iallafall min åsikt.Folk som inte håller på detta är bara dumma och egoistiska
    Just därför kanske de bästa är att ta de som ett luftburet virus? Värre kan de ju iaf inte bli?
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:16:07 följande:
    Nej, det skulle vara bättre om man gick ut med det kanske så folk fattar att det är otroligt smittsamt så man ska hålla sej för sej själva.Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sej hemma om man är sjuk
    Ne de kan ja hålla med om, ja vill inte ens va nån annanstans när ja e sjuk..
  • Sarah84

Ts ahr ju förvarnat de som ska komma, så de får ju "skylla" sig jsälva som kommer då. De e ju faktiskt vuxna människor som själva kan ta ansvar för sig själva..

• Sarah84

Monica S skrev 2007-12-26 19:22:44 följande:

Kan tänka mig att "alla" TS gäster ligger o spyr på Nyårsafton. Men vad gör det, julafton var ju sååå treeeevlig!(kanske lite tyket o onödig kommentar det här oxå, men blir så irriterad på alla som inte tar smittsamma sjukdomar på allvar.)
    Fast de va ju valfritt för TS gäster att komma åxå då hon sa precis som de va. De kanske inte heller ville ställa in utan ville komma? Tycker inte alls att TS gjort fel, hon gjorde klart för alla precis hur de stod till & de som skulle komma va nog vuxna att kunna fatta sina egna beslut..
  • Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 11:38:53 följande:
    Vad roligt att du ar sa imponerad av mig o mitt satt att hantera saker. Jo, exakt det jag skrev menar jag forstass.Om du laste sa sag du ocksa att jag har just krakfobi, sa om jag gar pa fest tex, sa tar jag garna i hand med andra manniskor, men innan jag ater eller "pillar" mig pa lappen eller nagot annat sa tvattar jag handerna, o spritar garna med spriten jag har i handvaskan. Precis som manga medvetna manniskor idag gor.O jag har absolut blivit sjuk av att bara ta i tex dorrhandtag dar en sjuk tagit i. Dom beh inte ha bajs pa handerna eller krak dar, utan ar man sjuk sa finns det overallt runt omkring en, beroende pa vad for sort man har!Det ar saliv, svett, haret man slanger med, osv.Ar man tex magsjuk, o borstar tanderna sa ar det ju tex inte fritt fram att kyssas bara for att man for tillfallet inte har spy i munnen!
    Om du tar i hand me någon & de inte finns möjlighet att tvätta händer & att du tex glömt handspriten hemma. Hur gör du då? Ja menar händer åker ju upp i ansikten utan att man ibland inte tänker på de, ren reflex då håret tex åkt i munen av att de blåser ute.
  • Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 23:52:40 följande:
    Nej, som jag sa, mina hander aker inte upp reflexmassigt i munnen el ansiktet. O jag glommer aldrig min handsprit, o kan jag brukar inte ga pa fest dar det inte finns en toalett.Jag gor allt jag kan for att forhindra att bli sjuk, precis som dom flesta gor. Men jag ar extra noga nar jag ar med en massa manniskor o speciellt om magsjukor gar, eller forkylningar.
    Så du hälsar & tar i hand me folk bara när du e på fest? Så om du får nått i munnen som du tex inte kan "spotta" ut, de enda sättet är att du måste ta fingret i munnen hur gör du då? Om du inte tvättat händer elle spritat dom? Ärligt så är de ju inte underligt att du åker på magsjukan ibland. För ja tror nog du e FÖR nojig. Tycker nästan de låter lite sjukligt.. Jag är sällan sjuk "peppar, peppar" inte haft magsjuka sen 1994 & ja är inte ens hälften så nojig som du är, Visst fasen tvättar ja mina händer, men inte så fort ja tat i hand eller tagit i ett handtag.
  • Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-27 00:14:34 följande:
    Om det nu ar nagot som ar "sjukligt" som du sager att jag ar, sa ar det nog mera nojjigt o sjukligt att sitta o ha sa lite att gora sa du maste intressera dig sa mycket for hur mycket jag vill tvatta mina hander eller om jag tar i hand med nagon ute!!
    Om du undrar så är detta e forum där man diskuterar, passar de inte dig så är de frivilligt att lämna forumet =)
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?