• MaddeK81
    MaddeK81 skrev 2007-12-27 00:27:10 följande:
    Du är smittbärare 48 timmar EFTER att du känner dig frisk!
    Enligt sjukvårdsupplysningen m.fl.
  • MaddeK81

Diskuterar ni att TS medvetet smittat andra fast dom som blivit smittade VISSTE att hon va sjuk och valde själva att komma? I min familj blev min svåger och systerdotter magsjuka på julafton. Svågern stannade hemma för han va sängliggande men systerdottern fick va med för hon va pigg. ALLA blev tillfrågade om det va ok att hon va med och ALLA var medvetna om riskerna. Nu efteråt så har 7 stycken som va med blivit smittade och mått pyton men det hade vi ju räknat med! Vi tyckte att huvudsaken va att alla barn fick a med på julafton.

Självklart skulle egentligen min systerdotter ha fått stanna hemma eftersom det va hon som va sjuk men alla gör vi våra egna val och vi valde att alla barn skulle få va med på julafton i utbyte mot att många av oss andra blev magsjuka. Många av ER skulle såklart valt annorlunda men det är det som är min poäng VALET ÄR FRITT.

• MaddeK81

Huvudsaken är väl ändå att man inte går utanför sitt eget hem och smittar ner andra när man själv bär på smitta? Om andra väljer att komma till mitt hem när jag är sjuk får väl stå för dom?

Självklart ska man respektera att andra inte vill bli smittade och att sjukdomen kan va farlig för vissa (mig själv t.ex.). Blir man smittad så stannar man hemma minst 48 timmar.

Vet att jag talar emot mig själv eftersom vi hade med min systerdotter på jul men alla som va där hade som sagt gått med på att hon skulle va med och alla som blev smittade stannade hemma minst 48 timmar innan dom i sin tur gick utanför dörren...

• MaddeK81
    MaddeK81 skrev 2007-12-28 17:57:45 följande:
    Huvudsaken är väl ändå att man inte går utanför sitt eget hem och smittar ner andra när man själv bär på smitta? Om andra väljer att komma till mitt hem när jag är sjuk får väl stå för dom?Självklart ska man respektera att andra inte vill bli smittade och att sjukdomen kan va farlig för vissa (mig själv t.ex.). Blir man smittad så stannar man hemma minst 48 timmar.Vet att jag talar emot mig själv eftersom vi hade med min systerdotter på jul men alla som va där hade som sagt gått med på att hon skulle va med och alla som blev smittade stannade hemma minst 48 timmar innan dom i sin tur gick utanför dörren...
    Stannade/ar hemma minst 48 timmar efter att dom känt sog friska alltså.
  • MaddeK81
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:28:03 följande:
    Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.

Men snälla människa, du behöver inte oroa dig för att min systerdotter inte får nån uppfostran, hon och hennes syskon vet mycket väl att man stannar hemma när man är sjuk, det va vi vuxna so tänjde på den regeln på julafton, hade vi sagt att hon hade fått va hemma så hade hon accepterat det. Vi ställde in två andra julfiranden där äldre skulle vara med just för att det inte är acceptavelt att föra vidare smittan till dom, vi övriga däremot sa "välkommen" till magsjukan för att VI villa att alla skulle va med på jul.

Det är ingenting som någon annan mår dåligt av förrutom vi i vår familj. Lilltjejen smittade fler än en av oss på julafton men vi har ALLA stannat hemma så länge som vi borde så varken du eller någon annan behöver oroa sig för att bli smittad av just oss.

Jag har mer svårt att förstå  att du anser att en familj som gör sina egna val där ingen annan drabbas enligt dig saknar sunt förnuft, vi får väl skylla oss själva att VI får magsjukan men varför ska nån annan bry sig...?

• MaddeK81
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:06:34 följande:
    Hade min systerdotter varit magsjuk sa hade inte hon o hennes mamma valt att vara med alla oss andra. Sa vet ocksa dom flesta barn att man inte kan gora allt nar man e sjuk eller smitta ner andra. Aven om det ar Julafton, da far man mysa sjalva hemma!Nu valde de ju att ta den risken sa det e ju upp till dom. Men att inte ta hansyn till manniskor som inte har ett val, det ar totalt fel tycker jag!
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 18:28:03 följande:
    Ja just det, det ingar i livet att man stannar hemma nar man e sjuk o lar sina barn att livet e sadant! Att man tar hansyn till andra manniskor osv. Ar liksom sunt fornuft, men alla har ju tyvarr inte det, det vet vi ju.Trist med sant egoistiskt tankande. Jag har tex jobbat pa dagis i manga ar, o dar fanns alltid dom foraldrar som forsokte dolja sitt sjuka barn o lamnade dom i alla fall, o alla i barngrupp + personalen blev sjuka, sa ibland stangdes hela dagiset pga det, o gissa om dom blev glada over det.
    Ok, sorry, gjorde misstaget att tro att du riktade båda dessa inlägg till mig (se citattexten som jag gjort fetstilt).
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?