• Wilowa

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Detta med magsjuka måste vara något riktigt farligt och nästan dödligt! Så låter det i alla fall när man läser inläggen i den här tråden! Visst är det otrevligt, men långt ifrån dödligt för oss vanliga friska människor!

Visst tycker jag att man ska stanna hemma tills hela familjen är smittfri. Fast ibland måste man faktiskt handla också och alla har inte den möjligheten att be någon annan handla. Det kan bero på olika saker, som t ex att ingen är hemma mitt på dagen när man behöver blåbärssoppa och proviva osv eller också kanske man inte har något socialt nätverk överhuvudtaget!

Om man sedan ser till trådstartaren, så handlar detta om sju vuxna människors egna val! Jisses! Ska man omyndigförklara vuxna människor bara pga magsjuka? De kan väl ta egna val eller? Dessutom låter det som om ts hade den magsjuka som vi hade för några veckor sedan, magsjuka light kallade jag den för!

Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 11:19:31 följande:
    TS: For att du sagt hela tiden att du inte tankte stalla in Julafton hemma hos er, o att gasterna fick valja att komma om dom ville. O att du inte tar hansyn o stannar hemma fran jobbet, bara du kanner dig frisk, sedan om du smittar bryr du dig inte om. Sedan sager du plotsligt att du inte skulle ta hem nagon, samt inte aka o halsa pa nagon forran du var frisk + 48 timmar efter.....Det tycker jag e att snacka emot sig sjalv, samma som jag tycker om att vara anonym for att man inte vill bli bemott annorlunda i andra diskussioner....Lite konstigt att man inte vill sta for vad man tycker maste jag saga....
    Hon skrev ju faktiskt att hon gjorde ett undantag nu för att det var julafton och att hon informerat alla gästerna. värre hade det väl varit om hon inte informerat dem om läget?
    Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 11:35:01 följande:
    Einstein: Du har nog inte last alla inlaggen som varit mellan mig o TS. Det ar som det alltid ar, TS blir efter ett tag sur for att hon inte fick medhall av alla pa traden, utan folk reagerade ganska starkt. O till slut maste TS saga nagot dumt saklart for att latta pa sitt eget tryck, o da blir diskussionen laaaaaang.....Anonym ensam:Jag hade da aldrig velat ha 10 manniskor omkring mig pa Julafton om jag sutit o spytt! Da hade jag velat vara ensam.Tycker absolut inte att du ar en idiot! Sager bara som jag tycker om ditt beteende precis som du sager till mig om mitt.

Jag kommenterade inte allt som ts skrivit i tråden, utan just om hennes fråga i trådstarten! Att hon skulle förbjuda sju vuxna människor att komma till henne på julaftonen är ju helt sjukt. De kan väl tala för sig själva, eller?

Jag vet att ts vid nått tillfälle skrivit att hon inte alltid håller på 24-timmarsregeln och i det fallet håller jag inte med henne.

Gott Nytt År!
  • Wilowa

Det kan ibland vara bra at visa respekt för andras åsikter även om man inte håller med! jag skulle t ex aldrig åka till affären om vi hade magsjuka i familjen, men det betyder inte att jag klandrar dem som absolut måste åka och handla. Är man ensamstående utan socialtnätverk så är det inte lika lätt. Då kan man inte be någon att handla det man behöver och ställa det utanför dörren. I det fallet tycker jag det är bättre att föräldern går och handlar och ser till att barnen får den näring de behöver!

Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 11:53:29 följande:
    Precis, jag haller med dig fullstandigt! Sa borjade traden ocksa, alla talar om vad dom tycker, men sa plotsligt blir man pahoppad, o skulle beh ga i terapi.......Sa snacka om att dumforklara, o nu nar "dom" far svar pa tal o det fortsatts pratas, sa sitter dom o sager att dom sjalva e dumforklarade!Traden totalt ballar ur o det hela gar over styr!Det ar just det som ar min poang till er som talar om hur man ska prata med varandra, ga in o titta fran borjan o se om det till en borjan e ett par som varit otrevliga.Visst e det trist!
    Var detta till mig? Ett tips, även om man inte har plus så kan man tråda eller citera det inlägg man svarar. Det blir lite enklare att följa då!
    Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Anonym skrev 2007-12-29 11:55:54 följande:
    Alla kanske unte får light-versionen!!! Min dotter på 1 var i stort sett helt borta p g a ständiga käkningar i ett dygn...det slutade med akuten.Snälla ni som bara tänker på er själva....börja tänka lite på alla andra också. Såklart är inte en magsjuka världens undergång, men när den aldrig tar slut i familjen knäcker man ihop. Och ni verkar inte tro att det finns så många "grupper" männsikor som är svaga för en sån här åkomma. Men det gör det!!!
    Fast nu handlade det ju om vuxna människor som själva tog beslutet att åka till ts! Sedan är det väl upp till dem att se till att de inte för smittan vidare, eller hur?
    Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:12:20 följande:
    Ja, precis, men da sa ju TS att jag borde ga i terapi, o att det maste vara jobbigt att vara radd for att bli magsjuk.En annan sa att det verkar sjukligt att jag vill tvatta handerna o inte stoppar mina fingrar i munnen efter att ha tagit nagon i hand. Det ar ju upp till mig om jag vill vara sa renlig o att jag skyddar mig sa gott jag kan fran att bli sjuk.O sa kommer det nya in o snackar om att det e pa sandladeniva.. Det borjar bli eroniskt detta!
    Inte för att vara elak, men jag gör inget av detta som du skriver att du gör och jag har haft magsjuka 5-6 gånger i mitt liv! visserligen tillhör jag nog de 20 % som är lyckligt lottade att inte vara mottagligt för vinterkräksjukan, men ändå. Det går liksom inte att skydda sig genom att vara renlig. Som någon sa så är det omöjligt att smittan absorbetras genom skinnet, däremot kanske smittan sitter kvar även efter tvätt eller att man åker på ett luftburet virus!
    Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:24:24 följande:
    Jo, men det ar ju upp till TS da tycker jag att bestamma att dom andra kunde firat julen hoe en av dom andra fam som skulle komma. Det tycker jag sager sig sjalvt, om man e sjuk sa tar man val inte hem folk, vare sig DOM vill el inte. Det bestammer ju den sjuke.Du beh inte tipsa mig om hur man klistrar in....men jag orkar inte med det just nu, o det ar inget problem att folja traden om du bara laser alla inlagg ett efter ett.Men som sagt detta ballar ju ut totalt, sanslost! Nu e jag fardig. Ma sa gott.
    Nu förstår jag att detta är riktiat mot mig eftersom du svarat på det jag skrev, men annars kan det lika gärna ha varit ett inlägg tidigare!
    Gott Nytt År!
  • Wilowa

Nu ska jag ge mig ut bland alla magsjukesmittande i vårt köpcentra!

Gott Nytt År!
  • Wilowa
    Hjartesjalen skrev 2007-12-29 12:31:25 följande:
    Elak? Men Einstein, vilken planet lever du pa?? Det uppmarksammas ju alltid pa sjukhus, tv, tidningar osv, att tvatta handerna sa klarar du dig mot en del av bakterierna. Dom som e luftburna kan man inte skydda sig emot, just darfor borde sjuka stanna hemma.
    Sist jag kollade så levde jag fortfarande på jorden! Jag syftade inte på att tvätta händerna, utan på att sprita dem och att ständigt tänka på att inte stoppa händerna i munnen efter att ha tagit i nogon/något! Dessutom har jag inte sagt något om att sjuka inte ska stanna hemma. Vad jag sa att om vuxna människor frivilligt låter sig smittas, så är det deras ansvar! Det är inte samma sak som att de ska sprida smittan vidare i sin tur.
    Gott Nytt År!
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?