• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Lisa1981 skrev 2007-12-24 12:25:45 följande:
    Vill bara tillägga lite.Jag hoppas inte att du tänker bjuda hem någon till er om ni är magsjuka eller har varit de senaste  dygnen. Man smittar minst i 48 timmar efter sista symptom, man kan även smitta längre.  Det allmänna rådet brukar vara att man ska hålla sig borta från annat folk i minst 48 timmar för att vara säker.Magsjuka kan smittas via luften och då i form av droppsmitta, dessa droppar man pratar om syns inte med själva ögat. Det smittar även via kontakt. Antingen via föremål eller människor. Det räcker alltså inte att du spritar dig hela tiden för du smittar bara genom att stå nära och prata. Jag skulle bli föbannad om jag fick reda på att de jag skulle till hade legat i magsjuka de senaste dagarna. Vet lite vad det är jag pratar om då jag är sjuksköterska och stöter på dessa frågor  ofta.Det som är skrämmande är att så många är så egoistiska. Lämnar barn på dagis dan efter så att det säkert skall gå runt flera vändor. Smart...Nä, ring och säg att ni är sjuka och är det någon som vill komma trots att ni haft magsjuka så har de ju ialla fall haft ett val.
    Tack, det var bra skrivet håller med dej till fullo
  • Anonym

Som jag skrev innan så vet de om det och jhar fått valt själva såklart!

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 11:38:53 följande:
    Vad roligt att du ar sa imponerad av mig o mitt satt att hantera saker. Jo, exakt det jag skrev menar jag forstass.Om du laste sa sag du ocksa att jag har just krakfobi, sa om jag gar pa fest tex, sa tar jag garna i hand med andra manniskor, men innan jag ater eller "pillar" mig pa lappen eller nagot annat sa tvattar jag handerna, o spritar garna med spriten jag har i handvaskan. Precis som manga medvetna manniskor idag gor.O jag har absolut blivit sjuk av att bara ta i tex dorrhandtag dar en sjuk tagit i. Dom beh inte ha bajs pa handerna eller krak dar, utan ar man sjuk sa finns det overallt runt omkring en, beroende pa vad for sort man har!Det ar saliv, svett, haret man slanger med, osv.Ar man tex magsjuk, o borstar tanderna sa ar det ju tex inte fritt fram att kyssas bara for att man for tillfallet inte har spy i munnen!
    Det kanske är dags att gå i terapi för din kräksjuka, det måste vara oerhört jobbigt att ha en sådan fobi!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-26 12:03:52 följande:
    Det kanske är dags att gå i terapi för din kräksjuka, det måste vara oerhört jobbigt att ha en sådan fobi!
    Men vad onödigt lågt!!!!!

Hur gick det nu då? Med julen?
  • Anonym

Man brukar säga att magsjuka smittar två dagar EFTER sista kräkningen.

• Anonym

Monica S skrev 2007-12-26 19:22:44 följande:

Kan tänka mig att "alla" TS gäster ligger o spyr på Nyårsafton. Men vad gör det, julafton var ju sååå treeeevlig!(kanske lite tyket o onödig kommentar det här oxå, men blir så irriterad på alla som inte tar smittsamma sjukdomar på allvar.)
    Det är "bara" 2 st som fått diarre´ men inte så allvarligt, de kan ju lika gärna fått smittan av ngn annan oxå.. det vet man ju aldrig... Alla var som sagt förberedda på detta och de sa när de var hos oss på julafton att det inte gör ngt om de blir lite magsjuka, de tyckte att det var viktigare att vi fick fira jul tillsammans allihop o lite diarre´har ingen dött av!!!!!!!
    De hinner nog bli bra till nyår!
  • Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 23:28:53 följande:
    TS: Jag har inga problem alls med att ha krakfobi. Blir jag sjuk sa blir jag, o da far jag helt enkelt sta ut med det.Men jag gor allt jag kan for att forhindra att fa det el att sprida det vidare sa det inte blir rundgang pa det.Det ar en rutin jag har, att tvatta handerna valdigt noga, speciellt nar magsjukor samt forkylningar pagar.Du maste kanna dig mycket battre nu eftersom du har kraft o ork att vara tyken. Vi har alla har inne pa traden sagt vad vi tycker om ditt hanterande av situationen som du o din familj var o ar i. Om du inte vill veta vad vi tycker, varfor starta en trad om det, du hade ju redan bestamt dig for att ha dina gaster hemma hos dig i alla fall.Hela mitt sista inlagg var ett svar till "Snowy" som sa sig vara "grymt imponerad" av mig.
    Men vad r det alla inte förstår? Jag berättade för ALLA hur det låg till, ALLA gjorde ett eget val och de VILLE komma, de tog den risken. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Jag vill inte medvetet smitta ner ngn men när det gäller julafton så fick de som ville komma och alla kom iallafall! Vi har iallafallen fin familj som ville träffa oss trots att vi var sjuka!
  • Anonym

Fast eftersom du tillät folk att komma så smittade du ner dom medvetet.

Ja jag tror din familj hade vart lika fin o snäll även om dom sagt Nej till att komma.

Jag hade själv aldrig tillåtit folk att komma och hade jag det o min familj hade tackat nej hade jag inte tyckt mindre om dom för det.

Anonym skrev 2007-12-27 17:40:02 följande:
    Men vad r det alla inte förstår? Jag berättade för ALLA hur det låg till, ALLA gjorde ett eget val och de VILLE komma, de tog den risken. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Jag vill inte medvetet smitta ner ngn men när det gäller julafton så fick de som ville komma och alla kom iallafall! Vi har iallafallen fin familj som ville träffa oss trots att vi var sjuka!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 17:42:12 följande:
    Fast eftersom du tillät folk att komma så smittade du ner dom medvetet.Ja jag tror din familj hade vart lika fin o snäll även om dom sagt Nej till att komma. Jag hade själv aldrig tillåtit folk att komma och hade jag det o min familj hade tackat nej hade jag inte tyckt mindre om dom för det.
    Hur som helst så valde de själva, hur många gånger ska jag skriva för att ni ska förstå det? Skulle jag ha förbjudit de att komma när vi var pigga och inte ens sängliggandes.

De har tydligen ingen kräklfobi som ni verkar ha, antagligen tycker de att det är lika som en förkylning,,

Men ni kanske skulle ställt in julafton om ni var förkylda också, det smittar ju lika mycket!
  • Anonym

Ehh what? jag har ingen kräkfobi?

Och nej jag skulle inte sälla in julen pga av en förkylning då jag hellre är förkyld än har maginfluensa.

Anonym skrev 2007-12-27 17:49:16 följande:
    Hur som helst så valde de själva, hur många gånger ska jag skriva för att ni ska förstå det? Skulle jag ha förbjudit de att komma när vi var pigga och inte ens sängliggandes.De har tydligen ingen kräklfobi som ni verkar ha, antagligen tycker de att det är lika som en förkylning,, Men ni kanske skulle ställt in julafton om ni var förkylda också, det smittar ju lika mycket!
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?