Magsjuka idag, hur smittsamt?
Lisa1981 skrev 2007-12-24 12:25:45 följande:
Vill bara tillägga lite.Jag hoppas inte att du tänker bjuda hem någon till er om ni är magsjuka eller har varit de senaste dygnen. Man smittar minst i 48 timmar efter sista symptom, man kan även smitta längre. Det allmänna rådet brukar vara att man ska hålla sig borta från annat folk i minst 48 timmar för att vara säker.Magsjuka kan smittas via luften och då i form av droppsmitta, dessa droppar man pratar om syns inte med själva ögat. Det smittar även via kontakt. Antingen via föremål eller människor. Det räcker alltså inte att du spritar dig hela tiden för du smittar bara genom att stå nära och prata. Jag skulle bli föbannad om jag fick reda på att de jag skulle till hade legat i magsjuka de senaste dagarna. Vet lite vad det är jag pratar om då jag är sjuksköterska och stöter på dessa frågor ofta.Det som är skrämmande är att så många är så egoistiska. Lämnar barn på dagis dan efter så att det säkert skall gå runt flera vändor. Smart...Nä, ring och säg att ni är sjuka och är det någon som vill komma trots att ni haft magsjuka så har de ju ialla fall haft ett val.