Inlägg från: Petra m K o M |Visa alla inlägg
  • Petra m K o M

Matvägrare?

Jag undrar om det finns några föräldrar till matvägrande barn här? Nu menar jag inte matvägrande barn som har det som en period (typ trots) utan någon som varit det länge!

Själv har jag en son som är 16 månader och fortfarande inte vill äta vanlig mat. Han står på diet av Semper Barnsondnäring och har gjort sedan han var 4 månader. Hans matvägran började redan vid födsel. Han har aldrig haft intresse för att äta utan lever helst på luft.

Det finns inget medicinskt fel på min son.

• Svar på tråden Matvägrare?
  • Petra m K o M

Asarte, vi går på motsvarande här i Helsingborg. Villa Maria heter det...

• Petra m K o M

Igår hade vi telefontid med vår barnläkare.
    Förra veckan hade han varit på konferans i stockholm på Sacksa (heter det så???) om matvägran..

Det hade varit intressant och av deras 500 barn de undersökt så kunde han placera in vår son i 590 av de fallen... Alla hade samma problem ungefär... Lågt immunförsvar dvs ofta blir sjuka, bleka i huden, dålig eller ingen alls viktuppgång osv. Det var endast på 13 barn de hade hittat medicinskt fel, resten var ren och skär vägran... Eller att de inte kunde sätta ett samband med hungrig-äta-mätt...

Min lillkille äter _ibland_ på dagis... och väldigt sällan hemma... max kanske 1msk... Han står annars på diet av Semper Barnsondnäring som vi får utskrivet av hans dietist och så dricker han fullkornsvälling morgon och kväll... Numera går det jätte bra med flaskmat, men innan tvärvägrade han det också men de senaste 3 månaderna har det inte varit några som helst problem med det..

Får man fråga hur gamla era barn är, och hur mycket de väger/är långa?

• Petra m K o M

mmonika... jag tycker att du ska byta bvc... vårt förra bvc var ungefär som ditt... i slutet fick vi gå och väga två gånger i veckan (!!!) för att de inte var nöjda. Så förra året bytade vi bvc och nu går vi ungfär 1 gång i månaden och denna gången är det 2 månder emellan besöken...
    Vår nya bvc sköterska bryr sig inte alls om vikt och längd utan fokuserar mer på hur barnet mår.

Kram Petra

• Petra m K o M

Titta så jag skriver..
    "Det hade varit intressant och av deras 500 barn de undersökt så kunde han placera in vår son i 590 av de fallen.."

490 menar jag såklart :)

• Petra m K o M

mmonika :) Det var ju en jätte bra vikt och längd. Det tycker jag inte bvc ska klaga på!

Så här ser det ut för Kevin:

15 mån: 8720 gram, 72,5cm
    16 mån: 8600 gram, 72,5cm

• Petra m K o M

mmonika... vilken lustig våg *kliar mig i huvudet*

• Petra m K o M

Ja, det får du göra!

• Petra m K o M

mmonika :) Jag får väl göra det :)

Föräldrarna vet ALLTID bäst. De känner sitt barn bäst och vet vad som är bäst för det. Sedan kan vi alla behöva råd någon gång då och då... men då bara råd och inga påträngningar..

Tycker ni att han mår bra och att allt är ok så är det ju det! Som sagt, jag tycker du ska byta bvc.. Man måste trivas med sitt bvc.. :)

Svar på tråden Matvägrare?