Misilo skrev 2007-12-25 18:44:05 följande:
Hej!jag har en liten kille, som föddes i v.27 plus 1. Han är nu fem månader (2 månader korr.) och jag ammar honom fullt, men han kan ta nappflaska också, har provat flera gånger med utpumpad bröstmjölk. Jag pratade med BVC om att ge honom ersättning något mål för att jag ska kunna slappna av lite. Han äter var fjärde timme dygnet runt fortfarande... Hon tyckte inte jag skulle ge ersättning för man skulle inte introducera laktos för tidigt. Jag köpte nutramigen på apoteket för i den var det ingen laktos och tänkte kanske prova den. Men jag vill ju inte att min lille pojke ska må dåligt. Ska jag prova och få lite ledigt eller ska jag stå ut ett par månader till? Vad har ni för erfarenheter?Min sambo tyckte sköterskan var urlöjlig för många barn får ju ersättning från födslen men jag vet inte hur jag ska göra, jag har ju ändå mjölk själv.MVH Mimmi
Jag fick en pojke för snart fem år sedan som är född i vecka 27+1. Han fick min bröstmjölk de första två månaderna men sen valde jag att ge honom ersättning i stället eftersom jag hade så lite mjölk själv. Han fick Babysemp från 2 månaders ålder och det var aldrig några problem. Så varför inte du ska kunna ge din gosse exempelvis Babysemp förstår jag inte? Fråga BVC-sköterskan igen vad hon menar med detta.
Jag fick en dotter för två månader sedan (född i vecka 30+4). Jag ammar henne men måste ge tillägg eftersom hon inte äter sig mätt på min mjölk. Vi ger henne Nutramigen efter läkares ordination eftersom hon drabbades av en kraftig tarminflammation när hon var 2 veckor gammal och därför vill man vara extra snäll mot hennes mage nu. Nutramigen kan ta flera veckor för bebisen att acceptera eftersom den som ovan nämnts tidigare har en mycket speciell smak. För våran tös tog det nog 2-3 veckor att vänja sig och då blandade vi ut den med bröstmjölk.
Lycka till!