• Misilo

Ersättning nutramigen

Hej!

jag har en liten kille, som föddes i v.27 plus 1. Han är nu fem månader (2 månader korr.) och jag ammar honom fullt, men han kan ta nappflaska också, har provat flera gånger med utpumpad bröstmjölk.

Jag pratade med BVC om att ge honom ersättning något mål för att jag ska kunna slappna av lite. Han äter var fjärde timme dygnet runt fortfarande... Hon tyckte inte jag skulle ge ersättning för man skulle inte introducera laktos för tidigt. Jag köpte nutramigen på apoteket för i den var det ingen laktos och tänkte kanske prova den. Men jag vill ju inte att min lille pojke ska må dåligt. Ska jag prova och få lite ledigt eller ska jag stå ut ett par månader till? Vad har ni för erfarenheter?

Min sambo tyckte sköterskan var urlöjlig för många barn får ju ersättning från födslen men jag vet inte hur jag ska göra, jag har ju ändå mjölk själv.
    MVH Mimmi

• Svar på tråden Ersättning nutramigen
  • ninaboel

Hej !

Om du kan ge utpumpad bröstmjölk är det ju säkert det bästa såklart. Kanske sambon/pappan kan mata med flaskan då så slipper du ta ALLA mattillfällena, så försöker vi göra här hemma i alla fall. Bra för bebben med att inse att fler kan ge mat än mamman. Plus att det blir en liten speciell stund för pappa och barn. Så kan man själv passa på att typ duscha *skrattar*

Men du kanske vill ge ersättningen för någon annan anledning. Vi testade att ge det till vår Hillevi för att vi trodde hon skulle hålla sig lite längre till nästa matomgång men så blev det inte för henne. Så jag försöker ligga steget före med pumpningen och ser till att det finns i kyl och frys Fast vi har en burk just nitramigen i skafferiet om att utifall den skulle behövas...

• jmmm

nutramigen har en väldigt specilell smak så räkna inte med att han bara tar det. sen vet jag inte, har aldrig hört detta om att de inte sk aha laktos men i så fall finns de kanske andra ersättningar utan laktos, nutramigen är helt fri från komjölksprotein, å andrasidan får ju din son både laktos och komjölksprotein genom amningen (om du inte själv äter laktos eller komjölksproteinfri kost?) Fråga en gång till vad hon menade o ta sen ditt beslut efter det. du kan ju som föregående skriver försöka att pumpa ut om du orkar så får pappa mata o du vila

• cloudberry79

Nutramigen har en väldigt speciell smak, alla barn gillar det inte. Vidar äter Nutra på anvisning och har alltid ätit ersättning, så det är inget problem här. För att byta ersättning eller introducera ersättning kan man följa råden som står på tillverkarens hemsida. Man börjar med att ge 3/4 bröstmjölk och 1/4 nutra och sedan ökar man successivt. Bäst är förstås om du kan ge honom fryst bröstmjölk, ersättningen är ju rätt dyr, även om den är bra.

Det där med laktos är ju ren bullshit.. Din bröstmjölk innehåller ju mängder med laktos=mjölksocker, så tål han din mat så tål han mjölk (såvida du äter mjölk själv).

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Snickartjejen
    Misilo skrev 2007-12-25 18:44:05 följande:
    Hej!jag har en liten kille, som föddes i v.27 plus 1. Han är nu fem månader (2 månader korr.) och jag ammar honom fullt, men han kan ta nappflaska också, har provat flera gånger med utpumpad bröstmjölk. Jag pratade med BVC om att ge honom ersättning något mål för att jag ska kunna slappna av lite. Han äter var fjärde timme dygnet runt fortfarande... Hon tyckte inte jag skulle ge ersättning för man skulle inte introducera laktos för tidigt. Jag köpte nutramigen på apoteket för i den var det ingen laktos och tänkte kanske prova den. Men jag vill ju inte att min lille pojke ska må dåligt. Ska jag prova och få lite ledigt eller ska jag stå ut ett par månader till? Vad har ni för erfarenheter?Min sambo tyckte sköterskan var urlöjlig för många barn får ju ersättning från födslen men jag vet inte hur jag ska göra, jag har ju ändå mjölk själv.MVH Mimmi

Jag fick en pojke för snart fem år sedan som är född i vecka 27+1. Han fick min bröstmjölk de första två månaderna men sen valde jag att ge honom ersättning i stället eftersom jag hade så lite mjölk själv. Han fick Babysemp från 2 månaders ålder och det var aldrig några problem. Så varför inte du ska kunna ge din gosse exempelvis Babysemp förstår jag inte? Fråga BVC-sköterskan igen vad hon menar med detta.

Jag fick en dotter för två månader sedan (född i vecka 30+4). Jag ammar henne men måste ge tillägg eftersom hon inte äter sig mätt på min mjölk. Vi ger henne Nutramigen efter läkares ordination eftersom hon drabbades av en kraftig tarminflammation när hon var 2 veckor gammal och därför vill man vara extra snäll mot hennes mage nu. Nutramigen kan ta flera veckor för bebisen att acceptera eftersom den som ovan nämnts tidigare har en mycket speciell smak. För våran tös tog det nog 2-3 veckor att vänja sig och då blandade vi ut den med bröstmjölk.

Lycka till!

• ninaboel

Vår tös har inte haft problem att "äta" Nutramigen. Är hon bara hungrig så verkar allt slinka ner

Men som skrivet innan så vet jag ju inte riktigt varför du vill ge ersättning... om det är för att slippa pumpa/amma... *funderar* För oss har det fungerat toppenbra att jag pumpar och ställer i kyl/frys. Jag ammar vissa tillfällen och ger flaska andra. Dr Browns är flaskan vi använder. Hillevi verkar inte glömma hur man ammar mellan gångerna

• peterpani

Bvc´verkar inte veta vad de pratar om. Eftersom din son är fem månader har han fått mat i fem månader. Man skall inte korrigera när det gäller mat eftersom man räknar tiden tarmen har fått vänja sig vid mat.
    Min son föddes 25+1 och vi började redan på neo med NAN 1, det har varvats med utpumpad fryst ett tag men senare bara NAN 1. Så han började när han korrigerad skulle ha varit född och det var neo som började med det, de borde ju veta!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Barn sover inte de laddar bara batterierna.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Tiramisú Con Amore

Vår son får Nutra emellanåt och det går fin fint inga problem alls. Bättre att använda den en sånt som de kan få ont i magen av, själv är jag ju laktosintollerant så det kan ju hända att han också skulle ha problem med det därför jag inte skulle köpa någon annan ersättning.

ღ ♥ ღ Nu är Vinent här ღ ♥ ღ
  • Tiramisú Con Amore

Läste något ovan och vill lägga till en kommentar om det, har bebisen en gång lärt sig att amma på rätt sätt så var inte rädd att de ska glömma det ifall du börjar med nappflaska för det gör de ej. Men om man börjar med nappflaska innan de kan amma rätt så blir det svårare för dem och det kan störa amningen sen om det är amma man helst vill alltså.

ღ ♥ ღ Nu är Vinent här ღ ♥ ღ
  • Yosa

Har ännu inte hunnit läsa de andra svaren ovan men jag vill bara tala om för dig att din bröstmjölk innehåller mängder av laktos varesej su själv äter mjölkprodukter eller inte. Sjöhästarna är det enda däggdjuret som inte producerar laktos i sin bröstmjölk. Så laktos lär ditt barn få i sig om du ammar. Däremot kan man undvika att barnet får i sig mjölkprotein (som inte alls är det samma som laktos) genom att man som mamma undvuker mjölkprodukter när man ammar.

Stå på dig du och ge ersättning om du vill. Antingen nutramigen eller en ersättning som baseras på mjölk (nutra är mjölkfritt)

Frågor om mjölkallergi/mjölkfri kost/Nutramigen etc kan du hitta här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html

Hör av dig om du undar nåt....

• Yosa

Vill tillägga att vår dotter tog nutramigen direkt utan problem. Då var hon ändå 9 månader

• MirjaochJolinesMamma

min yngsta dotter får nutra, enligt anvisning. Som ngr tidigare sagt, ditt barn får ju ändå i sig laktos, så varför ge nutra? Nutra är ju till för barn med allergier eller speciella krav. Men ditt barn verkar ju inte tillhöra ngr av dem. By the way, nutra är ju inte helt gratis heller då, utan anvisning. Så kör du med vanlig ersättning som finns på Ica/Konsum!

• Misilo

Tack för alla svar jag har fått. De känns lite lugnare med alla frågor man har i huvudet.

Anledningen till att jag ville ge lillen någon ersättning någon gång (vilket jag visst inte fick fram riktigt) är att jag inte har mer bröstmjölk infryst. Men jag skulle ändå vilja gå en sväng på stan eller titta på en bio eller kanske sova mer än fyra timmar i sträck någon natt... Jag vill ju inte ta med mig lillkillen ut bland folk så man blir ju ganska isolerad.

Jag tror jag ska köpa någon vanlig ersättning och testa... men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Än så länge har jag hållit mig hemma.

Svar på tråden Ersättning nutramigen