• Syskonen Stjerneby

Jobba när man har halsfluss?

Var hos läkaren idag och fick konstaterat att jag har halsfluss.
    Tänkte börja jobba så snart penicillinet börjar ge verkan & när jag känner mig piggare, vilket jag hoppas går ganska fort.
    Men nu började jag fundera, är halsfluss mycket smittsamt? Funderade om man ska stanna hemma ända tills medicinkuren är över (10 dagar)?
    Kan påpeka att jag jobbar inom äldreomsorgen.

Tacksam för svar!

~Mitt lillhjärta Zonny, 051209~
  • Svar på tråden Jobba när man har halsfluss?
  • Clever LG

Nu är jag osäker men är det inte 3-4 dagar man ska vara hemma.?

• lex

Det är smittsamt och eftersom du jobbar med äldre så ska du nog stanna hemma lite längre.
    Jeanette o Zonny skrev 2007-12-26 01:34:20 följande:

Var hos läkaren idag och fick konstaterat att jag har halsfluss.Tänkte börja jobba så snart penicillinet börjar ge verkan & när jag känner mig piggare, vilket jag hoppas går ganska fort.Men nu började jag fundera, är halsfluss mycket smittsamt? Funderade om man ska stanna hemma ända tills medicinkuren är över (10 dagar)?Kan påpeka att jag jobbar inom äldreomsorgen.Tacksam för svar!
  • Syskonen Stjerneby
    Ronille skrev 2007-12-26 01:35:13 följande:
    Nu är jag osäker men är det inte 3-4 dagar man ska vara hemma.?
    Jag har ingen som helst aning...Har försökt googla lite ...men hittade inget...
    lex skrev 2007-12-26 01:37:00 följande:
    Det är smittsamt och eftersom du jobbar med äldre så ska du nog stanna hemma lite längre.Jeanette o Zonny skrev 2007-12-26 01:34:20 följande:
    Jo det var det jag tänkte. Äldre människor drar ju oftast på sig ganska mkt virus/bakterier...Men inom en vecka borde jag nog vara på jobbet...Måste annars ringa om sjukintyg o sånt...

Fast svägerskan sa att hon blev frisk väldigt fort när hon påbörjade sin medicinkur...Men jag stannar nog hemma ett par dagar då iaf..
  • lex

Det låter bra!
    Jeanette o Zonny skrev 2007-12-26 01:42:21 följande:

Jo det var det jag tänkte. Äldre människor drar ju oftast på sig ganska mkt virus/bakterier...Men inom en vecka borde jag nog vara på jobbet...Måste annars ringa om sjukintyg o sånt...Fast svägerskan sa att hon blev frisk väldigt fort när hon påbörjade sin medicinkur...Men jag stannar nog hemma ett par dagar då iaf..
  • Syskonen Stjerneby
    soffiplopp skrev 2007-12-26 01:46:51 följande:
    det tar minst 2 dgr för penicilinet att göra flussen osmittbar!!!
    Okej, det låter bra Men jag måste säga att det REDAN har börjat kännas liiiite bättre i halsen. Har tagit 4 tabletter alvedon (ej samtidigt )och en kåvepenin.Känns inte som att jag svimmar nu varje gång jag sväljer Skönt att penicillinet verkar ganska fort iaf
  • yatsy

Ring sjukvårdsupplysningen så får du veta hur länge du ska vara hemma.. Jag hade till exempel ingen aning om att magsjuka smittar två dagar efter att man är frisk!

Svar på tråden Jobba när man har halsfluss?