Aktivera katt
Jag undrar om någon har några bra tips på hur man kan aktivera sina katter? Jag har två siameser på 1,5 år som är en aning understimulerade... =(
Jag undrar om någon har några bra tips på hur man kan aktivera sina katter? Jag har två siameser på 1,5 år som är en aning understimulerade... =(
Klös/klättermöbler (höga, gärna golv-till-tak), koppelpromenader, laserpekare
Vi har ett helt träd inomhus, från golv till tak, som vi har klätt in med sisalrep. Samt en liten klöspelare.
Koppelpromenader är lite kluriga. Ena katten älskar det. Den andra sitter på min axel och skakar av rädsla. Och hon avskyr att bli lämnad ensam hemma.
Laserpekare har jag funderat på. Har du något tips om var man kan hitta en prisvärd sådan? Jag missade precis att bjuda på en tradera-auktion som jag hade tänkt vinna...
Laserpekare är helt suveränt o finns att köpa på typ Göfab Tian för en tia eller två. Xtra batterier till den för samma pris ungefär. Går den sönder så kostar den ju inte så mycket o man kan köpa en till.
Vi har massa laserpekare hemma då våra katter älskar det. Sen leker de mycket med olika leksaker. Vi har en prasseltunnel och en platta med ett "lock" över där det springer runt en råtta som de älskar att försöka få tag i.
Papperstussar och snören med nåt i änden som de kan jaga. Det finns massor att köpa, men man har oxå massa roligt hemma.
Vi har klösmöbel, men den leker de inte i, utan vässar bara klorna och ligger i.
Utöver tipsen nämnda ovan kan jag väl egentligen bara tillägga vippor! Här är de populärast om det finns fjädrar i dem.
Så får man avsätta tid att leka ;)
Fru Hennerdal skrev 2007-12-27 11:33:28 följande:
våra katter älskar bollar. inte såna med bjälror i utan vanliga små gummibollar.
Nu i jul har dom snott en och annan valnöt med.
Skulle precis säga samma sak: succé!
Tänk på att inte leka mer än fem minuter åt gången då katters adrenalin stiger kraftigt vid denna lek samtidigt som de blir frustrerade över att inte få tag i pricken. Jag lovar dig att din kisse kommmer att bli piggare både fyskiskt och psykiskt. Lycka till!
Fru Hennerdal skrev 2007-12-27 11:41:40 följande:
Min katt älskar hårsnoddar. han kan leka hur länge som helst med dom. Sen när han tröttnar så lägger han dom i matskålen, ha ha. ibland kan man hitta 3-4 stycken där.