• Anonym (vän)

Kronisk tjocktarmsinflammation?

Har en vän som har kronisk tjocktarmsinflammation. Vill gärna veta mer om detta men känner inte att jag vill fråga honom heller.. Har googlat men inte hittat nånting speciellt... Finns de nåt annat namn på sjukdomen? Någon som har det/känner någon som har det/bara vet mer om de kanske som vill berätta mer om de...?

• Svar på tråden Kronisk tjocktarmsinflammation?
  • Axelpaxel

jag fick min diagnos för bara några dagar sen kronisk tjock och tunntarms inflammation, trevligt att ha det hela livet när man är så ung

• Anonym (vän)

Ok.. vill du berätta mer om de som du vet? Eller nån annan kanske..?

• Billy och Jag

jag har det.. ulcerös colit.. men jag har opererat bort tjocktarmen.. så nu är bara ändtarmen inflamerad.. det är ett helvete.. Fråga på om du undrar nått..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Grannen

Sök på ulcerös cholit, jag har det men ska gå och lägga mig nu. Ställ alla frågor du har så kan jag svara imorgon. Antingen här eller i min inbox. Hej hopp.

• Anonym (vän)

Lone Star State skrev 2007-12-26 22:55:13 följande:

jag har det.. ulcerös colit.. men jag har opererat bort tjocktarmen.. så nu är bara ändtarmen inflamerad.. det är ett helvete.. Fråga på om du undrar nått..
    Har förstått att de verkligen är ett rent h-lvete! Nää, undrar nog mest allmänt om det.. min kompis (som är 23 år btw) har det och ag känner inte att jag vill fråga honom om det då han tycker att det är väldigt jobbigt att prata om.. men samtidigt vill jag veta mer för att kunna stötta honom och veta vad han lider av..

Berätta mer än gärna om allt!
  • MaddeK81

Själv har jag Crohns, det är en sjukdom som är väldigt likt Ulcerös Colit men kan yttra sig på olika vis.

Symptom som din kompis förmodligen har när han blir dålig är:

kraftiga diarréer
    blod och slem i avföringen (p.g.a. att tarmen blir inflamerad och sårig)
    måste springa på toa så fort han ätit något (ofta även innan han hunnit äta upp en måltid)
    extrem trötthet och orkeslöshet

Sjukdomen går i "skov" vilket innebär att den kan lva vilande i perioder och då har man inga direkta symptom, sedan kan den blomma upp igen så man får sjukdomssymptom och det är då det kallas att man har ett skov. Tyvärr är det många som lever med sjukdomen som aldrig blir riktigt symptomsfria utan har mer eller mindre besvär hela tiden.

Tycker du verkar va en jätteschyst kompis som vill veta mer om vad din vän går igenom! Nånting som dom allra flesta av oss som lider av dessa sjukdomar tycker är jobbigt är att det många gånger inte syns på oss hur dåligt vi mår. Man får höra från vänner, bekanta och andra i ens närhet att man ändå ser pigg ut o.s.v. många gånger försöker folk va snälla när dom säger sånt tror jag men mår man piss själv så käner man sig rätt så ensam när man fattar att alla tror att man mår bra. Man ser pigg och fräsch ut men själv känner man som att kroppen har maginfluensa JÄMT.

Du gör självklart som du vill själv och som du tror att din kompis vill men vet du att jag tror att du visst skulle kunna prata med honom om hans sjukdom! Han tycker säkert att det är väldigt känsligt att prata om eftersom det har med baken och avföring att göra, det är så tabu att prata om men om du visar att du bara vill visa din omtanke och att du är helt bekväm med att prata om dets å kanske han känner sig bekväm med det också? Nånting som dom flesta känner när dom får sådana här sjukdomar är att man tror att andra ska tycka att man är äcklig... Som sagt, det är ju tabu att prata om bajs!

Lycka till!

Om du skulle komma till en punkt då du kan prata med honom om det så kan du tipsa honom om den här tråden där vi som är mag/tarm-sjuka håller till!

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

• Fru U

Hej kompisar Flört vinkar till mumlin och madde och lss

och hej ts

som sagt namnet på sjukdomen är troligtvis ulcerös colit eller chrons

Live and let live
  • MaddeK81
    Fru U skrev 2007-12-26 23:13:10 följande:
    Hej kompisar  vinkar till mumlin och madde och lss och hej ts som sagt namnet på sjukdomen är troligtvis ulcerös colit eller chrons
    Halloj!
  • Anonym (vän)

MaddeK81: Tack för ditt svar! Mycket bra fakta och uppmuntrande!
    Jag känner nog på ett sätt att jag skulle kunna prata med honom om det, jag har inga problem med det, ser det bara som vilken sjukdom som helst (är uska så sjukdomar känns rätt natuligt att prata om...) men samtidigt så tror jag inte att han vill prata om de, enda tillfällena han har nämnt nåt om det är på fyllan och då har han typ bara sagt, "aa, men vem f-n vill ha en kille som jämt e sjuk med en kronisk sjukdom?" så det känns lite jobbigt för hans skull att ta upp det... Men hoppas att jag kan ta upp det me honom nån gång... TACK återigen för ditt uppmuntrande och inforika svar!

• Fru U

Kan säga att de flesta av oss har partners trots våra sjukdomar och även vi som varit jättesjuka, så sjuka att vi knappt haft nåt liv att prata om har hittat någon att dela livet  med så det är absolut inte omöjligt

Det är säkert väldigt jobbigt för många att prata om sin sjukdom för blod, diareer eller förstoppning är ju inte det som man brukar sitta o prata (dock har jag själv aldrig haft sådana hämningar *s*)

Live and let live
Svar på tråden Kronisk tjocktarmsinflammation?