• Anonym (vän)

Kronisk tjocktarmsinflammation?

Har en vän som har kronisk tjocktarmsinflammation. Vill gärna veta mer om detta men känner inte att jag vill fråga honom heller.. Har googlat men inte hittat nånting speciellt... Finns de nåt annat namn på sjukdomen? Någon som har det/känner någon som har det/bara vet mer om de kanske som vill berätta mer om de...?

• Svar på tråden Kronisk tjocktarmsinflammation?
  • Anonym (vän)

Tack för era supersvar! Finns de nåt utöver "vanliga" medicinen som kan hjälpa...? Tänkte om jag kan tipsa om nånting till honom...?

• Fru U

En del svär på att diet hjälper, eller att gå till en homeopat men de flesta tar konventionella mediciner som läkare skriver ut

Det som faktiskt brukar hjälpa i längden är att försöka må bra psykiskt. För då får immunförsvaret en boost så att säga (helt enkelt göra sånt som gör en glad)

Live and let live
  • Anonym (vän)

Fru U skrev 2007-12-27 00:58:02 följande:

En del svär på att diet hjälper, eller att gå till en homeopat men de flesta tar konventionella mediciner som läkare skriver utDet som faktiskt brukar hjälpa i längden är att försöka må bra psykiskt. För då får immunförsvaret en boost så att säga (helt enkelt göra sånt som gör en glad)
    Ok... Får försöka stötta honom i detta helt enkelt så han får upp självförtroendetr och kan må bra med sig själv då, och bara hoppas att det blir bättre!
  • Fru U

Bra självförtroende tar ju inte bort inflammationen som kommer o går men det blir lättare att hantera den

Live and let live
  • Anonym (vän)

Fru U skrev 2007-12-27 01:01:48 följande:

Bra självförtroende tar ju inte bort inflammationen som kommer o går men det blir lättare att hantera den
    Precis... Och som du säger, om man mår bra förövrigt blir ju även detta bättre förhoppningsvis!
  • Grannen

Tyvärr så hjälpte det mig att börja röka...men det är ju inte bra för övriga kroppen. Slutade sednare men då höll jag mig ändå bra. Tål själv inga mediciner för min UC men har varit stabil de sista 10 åren förutom när jag käkat mediciner. För många stabiliserar sjukdomen efter några år men en del har problem med skov och smärtor mest hela tiden.

Anonym (vän) skrev 2007-12-27 00:55:33 följande:

Tack för era supersvar! Finns de nåt utöver "vanliga" medicinen som kan hjälpa...? Tänkte om jag kan tipsa om nånting till honom...?
  • MaddeK81

Jag mår sämre av att röka (vilket jag tyvärr gör ändå just nu). Har själv en blogg och har där blivit bombarderad av info om en bok av Annika Lagerhorn. Hon säger sig ha metoder för att bota Crohns och det va det jag blev förbannad över och skrev om i min blogg. I alla fall så finns det många som svär att hennes metoder hjälper (även fast jag fortfarande blir förbannad att man då MÅSTE använda ordet "botad") så vem som helst kan ju självklart kolla in hennes info och bilda sig en egen uppfattning.

Fick ny länk av grådis till VVS-tråden, vi hann visst inte göra en ny tråd innan den gamla stängdes!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m28217529.html

• MaddeK81
    MaddeK81 skrev 2007-12-27 18:02:09 följande:
    Jag mår sämre av att röka (vilket jag tyvärr gör ändå just nu). Har själv en blogg och har där blivit bombarderad av info om en bok av Annika Lagerhorn. Hon säger sig ha metoder för att bota Crohns och det va det jag blev förbannad över och skrev om i min blogg. I alla fall så finns det många som svär att hennes metoder hjälper (även fast jag fortfarande blir förbannad att man då MÅSTE använda ordet "botad") så vem som helst kan ju självklart kolla in hennes info och bilda sig en egen uppfattning.Fick ny länk av grådis till VVS-tråden, vi hann visst inte göra en ny tråd innan den gamla stängdes!www.familjeliv.se/Forum-5-95/m28217529.html

Bota Crohns OCH Ulcerös Colit skulle jag skriva...

TS vet du vad din vän har för mediciner nu?

• Anonym (vän)
    MaddeK81 skrev 2007-12-27 18:03:30 följande:
    Bota Crohns OCH Ulcerös Colit skulle jag skriva...TS vet du vad din vän har för mediciner nu?
    Nää, har ingen aning om vad han har för medicienr, om han har några alls! Men de antar jag att han har...?

Vet inte om jag frågat innan men.. hmm.. typ saker utifrån som kan påverka negativt..? Rökning påverkade ju iaf Madde negativt me tydligen tvärtom på mumlin...? Nåt annat som påverkar? Alkohol kanske...? Annat...?
  • Anonym (ulcerös)

Hej!
    Jag har ochså ulcerös colit men jag är under medecinering och har varit inte haft problem med tarmen på fler år. Jag äter asacol och den enda nackdelen är att jag har blivit lite tunnhårig. Inte för att andra märker det men jag ser själv att jag tappar en heldel och jag skyller på medecinen.

Svar på tråden Kronisk tjocktarmsinflammation?