• hejsvej

Tjock/vit sperma = mycker spermier?!

Jag bara undrar om det är så att man kan se på sperman hur hög koncentration av spermier som finns i den. Har för mig att jag har läst det nån gång, att det är tjockare och vitare om det är mycket spermier i den, alltså om killen inte haft utlösning på länge. Någon som hört något om detta?

Dessutom har man ju märkt att olika killar har olika utseende och konsistens på sperma. Kan detta säga något om spermakvalitet?

Kanske en galen fråga, men jag frågar ändå

• Svar på tråden Tjock/vit sperma = mycker spermier?!
  • marmelade

Det enda jag kan säga är att killen får bättre spermakvalitet om han har tätare mellan utlösningarna. Så varannan dag =supersperma!

• Magini

Tätare mellan ulösningarna? Varannan dag?! Hmm.. Om varannan dag är = supersperma. Vad är då utlösning varje dag? Asbra eller?

marmelade skrev 2007-12-26 23:11:43 följande:
    Det enda jag kan säga är att killen får bättre spermakvalitet om han har tätare mellan utlösningarna. Så varannan dag =supersperma!
  • hejsvej

haha...
    tyvärr är det nog inte asbra, för jag tror att det tar typ två dygn att producera fram tillräckligt med spermier för att få "supersperma". Det är väl bättre att ha sex varannan dag än varje dag? Om man vill bli gravid alltså?

• marmelade

Ja, det är inte heller illa. Inte alls. Fast det är ju lite färre spermier då... Men varannan dag, då är det där sekretet de simmar i bra (vilket det självfallet är om han har utlösning varje dag också). Men varje dag är ju också klart bra. Det behövs ju som känt bara en enda liten rackare för att det ska bli något. Men ha sex varje till varannan dag om ni vill bli gravida och se till att han håller igång "apparaten" även tiden innan och efter ägglossning.

Magini skrev 2007-12-26 23:15:45 följande:
    Tätare mellan ulösningarna? Varannan dag?! Hmm.. Om varannan dag är = supersperma. Vad är då utlösning varje dag? Asbra eller?
  • marmelade

Fast spermierna som kommer ut har ju legat där i tre månader och utvecklats innan de kommer ut.

hejsvej skrev 2007-12-26 23:18:43 följande:
    haha...tyvärr är det nog inte asbra, för jag tror att det tar typ två dygn att producera fram tillräckligt med spermier för att få "supersperma". Det är väl bättre att ha sex varannan dag än varje dag? Om man vill bli gravid alltså?
  • marmelade

varannan till varje dag är rekommendationerna.

hejsvej skrev 2007-12-26 23:18:43 följande:
    haha...tyvärr är det nog inte asbra, för jag tror att det tar typ två dygn att producera fram tillräckligt med spermier för att få "supersperma". Det är väl bättre att ha sex varannan dag än varje dag? Om man vill bli gravid alltså?
  • marmelade

Från babycenter.se

Inne i mannens kropp: hur spermier blir till

Medan kvinnors kroppar producerar mogna ägg i takten av ungefär ett per månad, så är mäns spermaproduktion igång nästan kontinuerligt. Miljoner av mikroskopiska sädesceller produceras, vars enda uppgift i livet är att simma mot och befrukta ett ägg. Kvinnor föds med alla de ägg de någonsin kommer att behöva, medan män måste fortsätta göra nya spermier under hela sitt vuxna liv. Från början till slutet tar det ungefär 72 dagar att skapa en ny sädescell. En genomsnittlig spermie lever bara några veckor i mannens kropp och varje utlösning innehåller ungefär 300 miljoner spermier, så "spermafabriken" har ganska hög arbetstakt.

Samma hormoner som styr kvinnans ägglossning stimulerar i mannen utsöndringen av testosteron - det hormon som är ansvarigt för spermaproduktionen. Spermaproduktionen börjar i testiklarna, de två körtlar som ligger i pungen, som sitter under penis. Testiklarna hänger utanför kroppen, eftersom de är relativt temperaturkänsliga. Friska sädesceller behöver en temperatur på ungefär 34ºC. När sperman producerats, förvaras den i bitestikeln och sädesledaren. Bitestikeln, eller epididymis, skulle vara ungefär 6 meter lång om man rullade ut den. Sperman fångas upp och blandas med sädesvätska precis innan utlösningen.

• marmelade

Och se till att gubben din inte badar bastu eller tar ett varmt bad innan ni ska rulla runt för då blir spermierna slöa...

• hejsvej

jaha, tack för informationen!
    Det är bara det att jag läste här inne på FL under gravid-fakta (alltså inte i forumet) att det är bättre att ha sex typ var tredje el varannan dag än varje dag eftersom spermierna ska hinna öka i antal mellan varven, så att säga. Men det kanske inte är så? Själv har jag faktiskt ingen aning

• hejsvej

Såhär står det under gravid - planera barn här på FL.

Mannen har rikligast med spermier (ju fler spermier per ml, destå bättre kvalité) 3 eller fler dagar efter senast utlösning. Det är därför mindre chans att bli gravid med samlag varje dag än om man istället väntar några dagar och försöker pricka in dagarna kring ägglossningen.

Svar på tråden Tjock/vit sperma = mycker spermier?!