• jajjaB

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Heeeeeeej
    och Gott nytt år alla goa tarmisar!!!
    Ska försöka få tillfälle att läsa ikapp sen
    här har vi haft magsjuka största delen av julen och pga det blir firandet ikväll inställt, men vi firar väl så gott vi kan jag och min lilla familj här hemma i vår lilla vrå!

kram jajja

• jajjaB

Goddagens, hoppas er nyårskväll var till belåtenhet! Det var min var hemma och hade ställt in middag med vänner pga magsjuka som invaderat vårat hem, vi hade dock mysigt bara vi tre, jag min sambo och vår dotter.

Lite info om vad som hänt på sistone: jag klarade min tenta i juridik om nu ngn inte har fått den infon det var en stoooor sten som föll från mina axlar!! Nu håller jag på med lite inlämningsuppgifter som heslt skulle varit inlämnade innan jul :-/
    Var i kalmar och firade jul och därfick vi magsjukan! Smittade ner halva släkten och for hem, och här hemma har jag blivit dålig igen! Det är tydligen en sån där långkörare... hoppas det inte gör min tarm mer irriterad än vad den redan är... är nere på 7,5 mg kortison nu och tar fortfaradne 125 mg imurel. Kortisonkuren ska snart avslutas... Ska jobba imorgon om nu min avföring kunde bli lite fastare

Lycka, hälsa och framgång önskar jag er år 2008!
    Vi hörs snart igen, kram jajja

• jajjaB

Tack för alla grattis-hälsningar!

Sitter uppe tidigt och skriver här, för att jag ska få en stund för mig själv innan "huset" vaknar Gick iofs och la mig kl 20.30 igår så utvilad är jag!!

Fru U, vilken bra smärtlista! den kan ju vara bra att printa ut och ha med sig till läkaren ngn gång om det skulle behövas.

Jenny F, läser om din smärta och det verkar inte bra.. äter du stark medicin varje dag???

LSS, ang egoinlägget så har min sambo hela tiden haft lite "svårt" för att jag är sjuk... låter kanske konstigt, men han är iaf inte den som fixar och grejjar med mig när jag är dålig, det är klart han ställer upp och han bryr sig väldigt mycket så klart, men han har svårt att visa det! och han tycker inte om att jag gnäller osv. jag vet att han försöker förstå sig på mig och mina sjukdomar men det är ju omöjligt många ggr! bara när man själv har sjukdomarna kan man veta hur överdjävligt det är...

över julen när jag var hos min mamma så blev hon sur över att jag "alltid var dålig" som hon uttryckte det, och sedan började hon gråta och det bottnade i att hon var så ledsen över att jag är sjuk och hon sökte förståelse med varför det var så... det är jobbigt för våra anhöriga runt omkring oss, och ibland glömmer man bort dem!! eller hur?

Dalkulla, skönt att skovet försvann så fort! behövde du vara hemma ngt från jobbet? hur går det med nya jobbet annars?
    jag ska snart sluta med kortisonet och det skrämmer mig lite...

pernilla, jag äter imurel o kortion just nu och har under ett tag haft mycket håravfall... har som tur är en väldans massa att ta av

Kram jajja

• jajjaB

glömde skriva att nu är äntligen magsjukan väck från detta hus! men jag känner mig lite konstig i tarmen... det gör ont i bland... tänk om det inte var bra att ha magsjuka x 2???

• jajjaB

LSS, det är inte så farligt hemskt med att min kärlek är som han är han bara är sån, det betyder inte att han INTE bryr sig, han är bara inte den typen, och det har jag fått lära mig, men oboy vad sur och ledsen man varit många ggr, då man inte trott han bryr sig om mig alls!! men det gör han, och visar det på sitt egna lilla sätt jag själv tror att det bottnar i rädsla för det han inte känner till och kan styra över... dvs min hälsa.
    men som vi har talat om tidigare här på tråden, även besvikelse över att jag inte kan/orkar göra lika mycket osv som tidigare...

ankissen,
    det låter som en härlig släng av magsjukan! vi har haft en jättekonstig variant, har aldrig varit med om liknande: illamående i flera dagar, SEDAN kräkningar och/eller diareer, följt av illamående och sen kräkn och/eller diareer igen! sen finito...
    men känningarna jag har haft har varit när jag varit på jobbet och jag tror som du säger gaser el avföring har passerat i tarmen och utlöst smärtan. den har ju gått över efter en stund, men det har varit skrämmande lik min smärta vid mitt inflammerade ställe i tarmen så jag är lite nojjig nu... är fortfarande inte helt "bra" känner jag!

tindra, jag tror oxå att det finns en mening med att vi har dessa sjukdomar, men det är lite djupare funderingar än dina annars tyckte jag att ditt svar var bra! hehe
    Får jag lägga mig i debatten om medicin+grav???
    Det viktiga är att mamman mår bra, då mår barnet bra, så resonerar de flesta läkare. De man talar med eller läser uttalanden från menar att ett skov vill man förhindra i den mån det går när man är gravid, och då är det bästa att fortsätta sin medicinering och må bra under grav. däremot att påbörja medicinering när grav är inledd verkar ju konstigt(enligt mig) då gör man väl det om man får ett skov isf. Men medicinering behöver inte betyda ngt dåligt eller farligt för fostret. Tack för att jag fick lufta mig i det ämnet Hoppas du mår bra!

Lällas, jag hade oxå väldigt mycket svamp i underlivet förr, pga många pencillinkurer och det är aldrig bra för tarmen. som du är jag väldigt restriktiv till att ta det numera, men ibland har man inget val! hoppas du mår bättre vännen, skickar styrkande kramar

Grådis, tack för tipset har testat det tidigare och tar numera proviva. Hur mår du?

Nalla, hur mår du tjejen??? det har varit tyst från dig på ett tag, kram

madde, låter kul med ilco! hade gärna hängt på, men är för gammal grrr umpf!

kramar jajja

• jajjaB

dalkulla, det kan mycket väl vara imurelen du blir trött av, men det kan ju även vara sjukdomen i sig! och för dig som är småbarnsmamma med nytt jobb och allt, så är det kanske inte så konstigt att du känner dig trött det gör jag med, och jag är i precis samma sits! men å andra sidan brukar jag koppla ihop den mesta av min trötthet med sjukdomen, för även när jag är medicinfri så är jag en tröttis

ang pratet om ärftlighet så vet de iaf att UC är ärftligt till viss del, efter foskningsresultat som nyligen publicerats.

tindra, passa på att vräka i dig semlor du! och njut! tänk bara på att bebisen kan få en sockerchock, men grädde är ju bara bra

själv har jag inte blivit totalt bra efter magsjukan, eh inte konstigt kanske, så läkaren sa igår att vi fortsätter ett tag till med kortisonet och ser om tarmen stabiliserar sig... gillar inte detta, VARFÖR skulle man råka ut för magsjuka precis när det är dags att må bättre??? men jag rycker upp mig och tänker att allt blir bättre imorgon kram från lilla mig

• jajjaB

vill bara tillägga att jag är den enda i min släkt (vad vi vet) som både har RA och UC! I got it all

• jajjaB

hej jenny!
    jag rekommenderar dig att ringa apoteket för rådgivning:
    0771-450 450 el gå in på deras hemmis: www.apoteket.se
    de har öppet fram till 22

• jajjaB

lärka och grådis, ja visst är fisarna dödligt äckliga när man har skov!!? blääää
    mitt tips förutom hälsokost då som grådis var inne på, är dimetikon, det har hjälpt mig jättemycket! fiser mer "normalt" nu och det var riktigt illa innan, men faktiskt har det varit som värst när jag varit i skov.

kram jajja

• jajjaB

missdisa, välkommen tebax hoppas de kan reda ut vad det är som ställer till det för dig och din hälsa! det känns så orättvist att man ska behöva gå och må dåligt så länge som du har gjort!

jag vill verkl

• jajjaB

det spökar på denna lap-top (min killes nya) så jag lägger av nu, får psykbryt då sidan helt plötsligt far fram och tillbaka, och jag kan inte skriva klart messet, som i tidigare mess ovan...

over and out

kramar jajja

• jajjaB

hej!
    har äntligen lyckats sätta mig vid datorn...
    här är det jobbigt, sambon har fått en depression och har börjat knapra piller, han blir lite konstig av det... dottern har blivit sjuk med hosta och feber... själv försöker jag styra skutan åt rätt håll och det är inte lätt! mår ju så där själv, är nere på 7,5 mg kortison fortfarande & 125 mg imurel, men jag har börjat känna av den låga dosen kortison nu och det gör mig så klart lite orolig... imurelen verkar inte funka (ännu?) eller behöver jag bara öka dosen till 150 mg som är målet tydligen... saken är den att jag har mått illa nästa nvarje dag sen jag började med imurel!! det är mer än 3 månader sen nu... ångersten kryper allt närmare och jag vet inte om jag vågar sluta med kortisonet, men jag MÅSTE ju... jag får ju så mycket biverkningar av den... men jag vill ju inte må dåligt igen och jag vill ju inte bli sjukskriven igen! nu funkar det ju så bra på jobbet och min utbildning är inte klar ännu! jag behöver verkligen lite peppning av er mina vänner

lällas, jag ska testa artrox jag med nu, för det jag testade nyligen lipo-x eller vad det hette, det var inte bra för magen... hur har din mage reagerat på artroxen? är det många tabletter man behöver ta ibörjan?

68;an, jag läste ditt inlägg och jag förstår att du är både orolig och lättad på en och samma gång. jag blir bara så nyfiken på vad din farmor sa efter att ha varit DÖD i 10 min!? okej med 1 min men 10 min är ju låååång tid när man tänker på att man faktiskt är död... hade hon någon näradödenupplevelse som du vet något om? FÖRLÅT om jag är lite för nyfiken av mig, men det ligger i min natur helt enkelt

grådis, tack för länken! det var intressant info...

tyvärr orkar jag inte läsa vad ni har skrivit om tidigare sidor,
    kanske jag missar ngt personligt mess, då får ni ha överseende med mig, kram jajja

• jajjaB

tack för stödet! ni gör mig glad
    Madde, tack för tipset om imurelen och kvällsintaget, jag tar den på morgonen, ska testa ta den på kvällen istället och se om jag mår bättre med illamåendet dagtid! du nämnde ngt om stresshantering och att prata med ngn... Jo det är ju mycket runt mig just nu! men jag måste ta det coolt och försöka reda ut en sak i taget, det löser sig till slut, så tänker jag! just nu är det ändå jag som är piggast här hemma och då blir det jag som får ta det tunga lasset, nästa gång kanske det är tvärtom! jag gick tidigare i terapi och det var det bästa jag gjort på länge! men dessvärre fick jag avsluta det eftersom jag påbörjade en utbildning huxflux och då passade inte tiderna med den terapeut jag gick hos, men meningen är att jag ska återuppta det igen. Nu får jag nöja mig med att lufta mig för familj och vänner och här hos er tack för att ni finns!

Lällas, jag är så glad för din skull att du inte behöver några mediciner alls! dimetikon och artrox räknas ju inte

Molle, hoppas Rebecca blir bättre nu! enligt vad alla här inne med stomi säger, så ska det bli en tid att se fram emot! kram

skizzoklara, välkommen hit! jag har uc sedan 1,5 år tillbaka och har väl inte riktigt kommit till rätta med min medicinering ännu.
    jag känner igen mig i tröttheten! jag jobbar just nu åttio procent men pluggar två kvällar i veckan! jag är morgonpigg men oj oj så kvällstrött istället

ha en trevlig dag!

• jajjaB

Maija, vad trist att även du har uc, om det nu ÄR så!! men men, det är ju skönt med en diagnos, det tyckte iaf jag när jag fick min, och precis som för dig så föll visa pusselbitar på plats... det blev en aha-upplevelse kan man säga! hoppas du trots allt är pigg, du vet vart du ska vända dig annars

Lällas, låter inge kul det där du har fått, men jag är väldigt dålig på fistlar... tänkte som några andra här, på hemorojder, det känner jag till lite mer om du kanske ska prata med din tarmläkare? mår du bra annars?

jag mår väl okej, kämpar på med min lilla familj, och har vabbat denna vecka, eftersom tova har blivit sjuk.
    vet ni, jag ställde en fråga på en site om RA och även om UC, har fått svar på en av frågorna, känner mig dock frågande till svaret, har ni hört talas om detta?

"Hej!
    Jag var för några år sedan och gjorde en utredning för RA, pga av mina många år med ledvärk som har vandrat runt i kroppen. Varken röntgen el blodprov visade på något, varpå jag blev utskriven från reumatologen. Men när jag senare opererade min käke och fick nya käkleder så sa min kirurg att det utan tvekan var RA som hade brutit ner mina leder så. Varför ska det vara så svårt att få en diagnos?

Henrik Peterhoff, reumatolog, svarar:

Hej
    Alla har rätt. Du har sannolikt haft en juvenil reumatoid arthrit, barnreumatism vilket ej visar sig i prover.
    MVH Henrik "

Juvenil RA? Nu måste jag ut i cyberspace...
    Kram Jajja

• jajjaB

MaddeG, 4 veckor?! varför såååå länge?
    hej förresten

• jajjaB

nybliven lappjänta, välkommen hit! grådis brukar ha bra mattips för en ledsen mage men soppa med grönsaker är ju väldigt lätt och gott att göra! bara att skala lite morötter och annat gott man har hemma, och så i med en buljong.

grådis, jo det är väl okej med familjen. den lilla har blivit bättre med feber och hosta och sambon är inte helt under isen
    jag fortsätter på min utbildn från förra terminen, men med nytt delmoment:ekonomi! inte direkt mitt favvoämne, men det ingår i utbildningen:diplomerad fastighetsförvaltare. hur mår du?

mammasknodd, jag är otroligt törstig när jag äter kortison! det är nog rätt vanligt. man samlar dessvärre på sig en hel del vätska oxå, det är därför man "svullnar" lätt av kortisonet
    tips på gottis för en sliten mage: en tallrik vanlijyougurt med uppvärmda bär från frysen! mättar sötbegäret, alltid nått!

trasigmage, jag är medlem i RMT. kändes rätt naturligt att bli det när man fick diagnosen. Kanalen är ju informativ emellanåt, har dock inte varit med på några cirklar el så, inte haft lust.

var ute med jobbet igår och det var kul, det behövde jag!! drack kanske lite för mycket och har sprungit på toan hela natten, men det lugnar ner sig hoppas jag jag dansade järnet och det känns i fötterna idag, men det är det värt! hehe

kram på er

• jajjaB

Lällas, skönt att höra att du mår så bra! jag tycker verkligen du är värd det efter alla dina turer!! hur går det förresten med fiseriet? går det lättare nu?
    madde & lällas, ni är välkomna, mer än gärna, att berätta hur bra ni mår osv, det är ju inte bara ett forum över jävlighet här eller?
    tråden finns väl för att dela med sig av sina erfarenheter, både dåliga och bra?
    vi andra som kanske inte mår lika bra, vi vill/behöver bli peppade!
    så känner iaf jag!

nalla, jag läser företagsek. med inriktining på fastigheter. jo jag vet ju att du är proffs på FE, hehe. och det ska jag hålla färskt i minnet! hoppas strulet med stumpen har blivit bättre nu.

bcsvensk, jag skrattade verkligen högt åt ditt lilla äventyr stackars dig, men det var verkligen kul berättat!

grådis, tack, jo jag kände att jag behövde det! att träffa härliga människor och dricka vin och dansa det är livet det! blir glad bara jag tänker på det! varför ska man må så sunkigt dagen efter dah?! ekonomi är inte direkt min starka sida heller, men det har man nytta av. vi kommer att lära oss göra en budget och underhållsplanering m.m.
    inte bara debet och kredit tack och lov!
    tova är bättre och ska på dagis imorgon, sambon verkar lite piggare jag har dock fått ont i halsen.... hrm
    hur mår du tjejen?

idag ökade jag dosen imurel från 125 mg till 150.
    nu hoppas jag på förändring så att jag kan dumpa kortisonskitet! vet inte vad jag gör annars... remicade kanske? ska ju även funka mot ledvärk, så det är kanske inte så dumt? men man blir ju lite less på att ha ätit så mycket imurel "i onödan", om det nu är så... vi får väl se! jag tar en dag i sänder nu, och önskar verkligen jag snart kan komma i mina gamla jeans igen

kramar i massor

• jajjaB

hej
    fasiken att det är så många som mår dåligt just nu!! och lilla Lukas, som knappt har börjat sitt liv här på jorden, det är så svårt att förstå... men SLJ, du ska se att det blir bra med stomi, då kan han säkert växa normalt under tiden, KRAM! och KRAM även till dig GMT

dalkulla, din stackare!! hoppas du mår bättre nu och att eländet har gett sig av... långt bort!! äter du fortfarande imurel?

jag mår okej
    ska springa till dottern nu, som behöver mig!

kram på er och trevlig helg!

• jajjaB

hej hej
    mår skit tent ut sagt, nej ingen fara med magen än så länge, men allt annat! har hjärtklappning och känner mig yr.... har en sambo som är helt väck av medicinerna och en 2,5-åring som behöver mig och själv måste jag jobba, plugga och sköta hushållet och helst mig själv på toppen av det! jag pallar snart inte meeeer.... nu när jag passade på att sitta med skolarbetet så insåg jag att jag fattar inte ett jota av företagsekonomin, och det var då hjärtklappningen kom som ett brev på posten... måste ta djupa andetag och tänka positivt... inte har vi ngn som kan avlasta oss heller FÖRLÅT om jag är deppig här och väldigt OT, men jag mår inge bra.... rädd för att tarmen/magen ska ta stryk av detta oxå så klart...

lällas, hemorojder känner jag till, vanligt att man får efter grav/förlossn, men min dök upp efter ett skov (eftersom man skiter så mycket) och har kommit tillbaka vid ngt tillfälle och ömmar nåt så in i norden, milt uttryckt! men salvan jag köpte på apoteket hjälpte. det låter lite långsökt att hostan skulle generera i hemorojder, men det kanske är så att det trycker på då? hemorojder är ju tarmen som kommer ut kan man säga, men det är inte så farligt som det låter hoppas salvan hjälper dig annars får du be doktorn kolla vad det är!!

kram jajja

• jajjaB

Hej alla!!

Här kommer hälsningar från mig det börjar lätta lite på hemmafronten nu, men jag har inte tid och ork att sitta vid datorn, det är så mycket annat som ska göras Jag har inte läst vad ni skrivit mer än på denna sidan och kan bara ge min syn av predklysma som jag hade ibörjan, det funkade inte alls för mig! jag är så svag i händerna att jag hade problem med att trycka ut det, och det var ju ingen lätt ställning man hade! så jag förstår hur det är att ha en gravidmage till råga på allt, hihi
    Ang mjölkprod, så försöker jag så långt det går att undvika, jag använder oatly i maten och det blir krämigt och gott, och dricker rismjölk! sen köper jag laktosfria prod om jag vill ha tex creme fraiche. Det funkar bättre och jag blir mindre uppblåst i magen. Att dricka vanlig mjölk el använda grädde det är inte på tal om! när jag åt semla på fettisdagen så stod min mage rakt ut som i månad 8! och då bör tilläggas att min mage står ut annars i vanliga fall som om jag var i månad 4-5!! så det har inte bara med mjölkprod att göra utan även gluten/socker m.m. Socker blåser verkligen upp min mage till max!

Ha en fortsatt bra helg!

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10