Fru U skrev 2008-02-20 15:10:23 följande:
Så här står det i janusinfo om pentasa och amning (
www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDocällig dokumentation om övergång till bröstmjölk. I en studie där olsalazin (prodrug till mesalazin) gavs till en kvinna fyra månader efter partus kunde varken olsalazin eller mesalazin detekteras i bröstmjölk. Andra studier uppger att mesalazin passerar över till bröstmjölk i låg grad. Barndosen beräknas till 0,05 % av moderns viktjusterade enstaka dos. Diarre har rapporterats hos ett ammande barn sedan mamman behandlats med mesalazin. Mesalazin bör användas med försiktighet under amning. Eller med andra ord: man vet inte så man tar det säkra för det osäkra och säger att man helst inte ska ta det (fast det, som jag tolkar det, verkar gå bra enligt testresultaten)
Tack snälla. Ska väl kolla med bvc. Jag äter ju inte så ofta... Ändrar min medicinering lite som jag tycker och äteer inget när jag mår bra. Ska bli bättre på att äta min medicin när jag slutar Amma. Blev lite orolig igår för jag var på toa massor med gånger och var riktigt dålig med ont i magen och så men idag verkar det bra igen.....