Inlägg från: Nallatalla |Visa alla inlägg
  • Nallatalla

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Halloj alla vänner! Nu är jag tillbaka i stan och min kära dator!
    Hoppas att era magar skött sig under Jul och nyår så att ni kunnat njuta av god mat och annat.
    Jag har inte läst ikapp men jag ser att det skrivits flitigt som vanligt.

Lällas,jag har ju också hostat länge men min läkare tror att jag är känslig mot parfymer och liknande. Det är så himla lätt att få alla symptom på sjukdomar när man läser om dem.
    Jag gjorde iofs det innan jag sökte läkare fär min UC.
    Tyckte att jag såg något om att ni ska ge er in i bebisverstaden snart,vad spännande! En annan har ca 2,5 månader kvar att vanka med magen i vädret.

Nä,nu måste jag äta lite innan min inneboende i magen protesterar.

Jag ska läsa ikapp så fort jag kan och skriva lite senare

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Lss,härligt att er separation gått så bra och att du redan hittat någon annan. Det kanske är så att du och Stefan funkar bättre som vänner än par om det är så att ni utcecklats åt olika håll. Jag tror nog att Daniel får full förståelse för allt detta kring din sjukdom bara han får lite tid på sig. Jag och min man har ju levt ihop sedan 1996 så han fanns redan i mitt liv när jag blev sjuk. Han vet hur pass sjuk jag varit så nu efter op och allt så är han bara glad över att ha fått tillbaka den personen som han gifte sig med.
    Du ska se att det kommer att bli bättre ju mer ni lär känna varandra!

Dalkulla,hur mår du? Hade Ni en bra Jul och nyårshelg?
    Hur är det med magen? Har du slutat med kortionet nu?

Grådis,tack för länken till den här tråden! Jag var ju och vimsade på den gamla tråden....

Madde,jag ska kika in på dina bilder och se om dina ärr är lika tjusiga som mina(Hmm..)
    Jag kanske borde fixa lite bolder på min snygga mage?

Hoppas att ni alla mår någorlunda iallafall.
    Min dumma ändtarm bråkar med mig en hel del! Läkaren ska ringa mig imorgon då får vi se vad han säger..
    Attans också! Kan det inte vara nog nu när jag tagit bort tarmeländet?? Jag ställer mig samma fråga som Lällas,
    Vad är det för skitkropp man föddes i?
    Annars är det rätt ok,magen växer och bebisen lever rövare därinne.

Kram på er alla! Nu måste jag vara lite social mot min son

/ nalla

• Nallatalla

Bilder ska det ju vara,inte bolder....
    Madde,om du känner för det så kan du inboxa bilder till mig men du ska absolut inte känna dig tvingad!

/ nalla

• Nallatalla

Hej alla underbara vänner! Jag passar på att kika in en snabbis medan Emil sover middag.

Ser att det diskuteras en del angående män och deras förståelse för oss när vi är sjuka. Min man är underbar när det gäller att ställa upp och han är oerhört förstående(för att vara man )
    Jag tror att det är svårt att sätta sig in i vår situation men det underlättar såklart om ens partner gör ett försök att förstå.

Jag tänkte passa på att välkomna alla nya tarmisar hit! för min del så har denna tråd varit en räddning och till stor hjälp att acceptera min sjukdom. Jag blev sjuk i UC efter att min son föddes 2005 och är nu opererad med tillfällig stomi.Det är meningen att jag ska få en IRA men jag måste vänta till den lill* i magen kommit ut. Min ändtarm måste även börja sköta sig för annars riskerar jag nog att få ta bort den med och då blir det ingen IRA men kanske en reservoar.

dalkulla,vad bra att du lyckades att häva skovet! Hoppas nu att det bara blir bättre och att du får vara frisk länge!

Grådis, det är ett eländes elände när stumpen därbak inte sköter sig. Nu har jag ökat medicineringen och förhoppningsvis gör det susen. Eftersom det är lokalbehehandling så ska det inte påverka det lilla livet i magen.
    Hur är det annars med dig? Jobbar du för fullt?

Madde,vad snällt att dela med dig av bilder. Då man själv är opererad så är man lite nyfiken på hur andra ser ut med ärr och sådant. Jag ska försöka att ta lite bilder av min mage och mina snygga ärr och dela med mig av dem.
    Nu när magen växer så blir det stora ärret verkligen snyggt!

Pernilla19,på vilket sätt är din lever sabbad? Jag fick själv avsluta behandling med Imurel pga av att min lever sa i från. Levervärdena höjdes så pass att min läkare inte vågade fortsätta och detta ledde till en kraftig försämring av min sjukdom vilket ledde till op.

Nu måste jag ta lillkillen som vaknat och se till att få i honom något ätbart.

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

hej alla,jag är inne och läser varje dag men orkar inte alltid skriva (eller annars är det sonen som absolut ska ha ALL min uppmärksamhet) Har sett att det är fler som mår dåligt just nu och det är inte kúl! Hoppas att ni snart blir bättre.

Med mig är det ganska bra,ökade medicineringen med pentasasupparna innan helgen och nu känns det faktiskt lite bättre. Jag får inte längre den panikartade känslan av att behöva lätta på trycket så vi får hoppasatt inflammationen går tillbaka nu.

Grådis,jag börjar skolan nästa Måndag igen och ska försöka avsluta så mkt som möjligt av kursen innan min mammaledighet.
    Sista veckorna i Maj består av praktik och det vill jag inte missa så då får min man vara hemma med bebisen.
    Hur är detmed dig annars?

JajjaB,tack för omtänksamheten. Jag mår lite bättre nu när medicinen börjat verka. Annars är det bra med bebis i magen och allt. Hur är det med dig? Såg att ni haft magsjuka därhemma,stackars er! Skönt att det är över nu.
    Ska du också fortsätta plugga nu i vår?

Madde,jag blir lite nyfiken på er Ilcodate men jag är också för gammal liksom jajja skrev. Det vore trevligt att träffa fler i samma situation och jag ska verkligen satsa på nästa VVS date.

Ha en bra dag och kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Fru U,vilken tur ni har! Även om tur kanske inte är det första ord man tänker på när det gäller undersökningar
    När ska ni sätta igång med IVF?

Dalkulla,så ni är i flyttartagen?Har ni hittat något nytt boende?
    Hoppas nu bara att tarmen slutar att bråka!
    När det gäller vård i andra landsting så borde man väl få behålla den läkare man har? Jag vet iofs inte men det vore konstigt om man inte fick det tycker jag.
    Hur är det annars? Här är det rätt ok,stumpen därbak envisas att bråka men jag är mist lika envis med mina suppar! Jag har sagt det förut och säger det igen:
    Den här sjukdomen ska ALDRIG få vinna över mig!!
    (ibland känns det iofs tröstlöst)
    Kram på dig och hoppas att det vänder på riktigt för dig.

Nu ska jag förska att komma ut med Emil en sväng trots det gråa tråkiga vädret.

Kram på er alla och hoppas att ni får en bra dag / Nalla

• Nallatalla

Fru U,jag kommer verkligen att hålla tummarna för att det ska fungera för er! Min bror ovh hans fru har gått igenom detta och har nu en liten kille på 3 månader.

Jag ser att ni skrivit lite om ärftlighet ovh enligt min läkare så vet man att det kan vara det men man vet inte hur pass ärftligt det är. Jag är mig veterligen den enda i släkten som drabbats.

/ nalla

• Nallatalla

Hej alla! Nu kikar jag in för att gnälla av mig lite.
    Jag tror att jag anar UVI symptom,attans också! Varför kan man aldrig få må riktigt bra? Jag undrar om detta är ett straff jag fått för något jag gjort eller kommer att göra?
    Jag börjar faktiskt ledsna totalt på min kropp just nu. Det är ju meningen att jag ska njuta av min graviditet!
    Damn! Jag blir bara så less på detta....
    Jag får väl ringa MVC i morgon så kanske jag får komma då istället för på Fredag.

Ursäkta mitt gnälliga inlägg,jag vet ju att det är fler här inne som säkert hellre skulle ha mina problem än sina egna....

Kram på er alla / Nalla

• Nallatalla

tindras äiti,vad gott det låter med semla! Jag blir så hilma sugen när jag läser ditt inlägg! Själv har jag stoppat i mig en massa choklad idag som tröst eftersom jag känner mig lite låg just nu.

Jajja,visst är det väl typiskt att man ska drabbas av något så fort det börjar vända mot det bättre?

Ang UC och ärflighet så läste jag någonstans att om den ena föräldern är drabbad så är det ca 2% risk att barnet får det.
    Jag vet inte hur väl detta stämmer men jag hoppas för guds skull att mina barn slipper detta elände!

Nu mår jag faktiskt lite bättre än förut idag. Det kanske beror på chokladen?

Kram på er alla / nalla

• Nallatalla

Hej alla,jag kikar in sväng nu medan sonen sysselsätter sig själv med sin briotågbana. Annars är han rätt så mammig av sig just nu,undrar om det beror på min graviditet?

Lällas,jag har ju också lite problem med min stump. Tar du bara suppar eller kombinerar du med något?
    Yes,jag har köpt hem både citroner och jockdryck med tranbär så nu hoppas jag att det ska fixa sig! Ska nog ändå be BM att ta ett test i morgon när jag ändå ska dit på besök.
    Ang te och kaffe så har jag hört att man bör dricka dubbel mängd vätska mot den mängd te/ kaffe man druckit. Jag vet inte hur väl det stämmer men jag älskar te och skulle aldrig klara mig utan!

joannakba,visst är det trist när stumpen ska envisas och trilskas? Jag har haft lite sådana problem den senaste tiden och har ökat medicineringen till 2 pentasasuppar/dag.
    Mitt problem är inte att jag glömmer att ta dem utan det är nog snarare att jag inte vill....
    Jag måste verkligen skärpa mig när det gäller detta!
    Visst tar du supparna till kvällen?
    Eftersom jag själv är så duktig på att glömma dessa så har jag bett min man att påminna mig varje kväll och det fungerar ganska bra. Hoppas att det snart blir bättre för alla oss med trilskade stumpar!

mumlin,jag försker att dricka så mkt som möjligt och ser även till att ta mig tid på toa och inte stressa.
    Hoppas att detta bara är falskt alarm.
    Hur är det annars med dig? Det är verkligen härligt att se dig här med oss igen så pass kort tid efter op!

68an,hur är det med dig?

Dalkulla,hur går det med allt?

tindras äiti
    Choklad är min passion!

Nu måste jag försöka se till att komma ut en sväng med sonen innan han börjar riva hela hemmet.

Kram på er alla / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10