• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • skrutteluttan74

Grådis :
    Usch så obehagligt för din syster och hennes vänner, hoppas dom "kryar" på sej snabbt..Hatar bilolyckor,vilket har sin naturliga förklaring.
    Molle72 :
    Härligt att höra att det gått bra,det behövde hon verkligen,som hon varit orolig och ändå haft en längtan,nu får hon det liv hon förtjänar...
    Genom dej till henne: Krya på dej tjejen

• skrutteluttan74
    slj skrev 2008-03-11 22:09:48 följande:
    Hej hopp i lingon skogen!!!!Rebecca- Molle- Jag är så glad att det gick bra, jag har tänkt på er hela dagen och bett att någon skulle hålla en hand över Rebecca och det måste det ha varit någon som gjort...Och av er två kommer jag nog att behöva lite råd av fram över.Och till dej rebecca GRATTIS TILL DITT NYA LIV!!!du är en riktig kämpe, min och lukas idol.Idag var vi hos läkaren och fick reda ut lite oklarheter och det gick bra: Sedan ringde Robert Saalman till kvällen och vi bokade tid i Göteborg den 27/3 kl 11 , troligtvis blir det tillfällig stomi för lilla lukas och jag är så glad.Men först ska vi prata och sedan ska det göras en koloscopi för att kunna göra en bedömning, så det blir fler turer till Göteborg men Robert trodde att vi skulle kunna klara av att hålla tidsramen tills innan sommaren .Ibland händer många underverk på en dag och i dag är en sådan dag.Jätte kramar till er alla, jag tänker på er och håller tummar för att ni ska få må bra.KRAM
    Låter underbart för er..snacka om bra dag...Hoppas det går fort för lill grabben
    Hur gammal var det han var ??
  • skrutteluttan74
    TrasigMage skrev 2008-03-11 17:21:44 följande:
    vad skönt att allt har gått bra!! Hur mycket tarm tog de väck? Är det tecken på skov om man får feber så fort man har ätit? (händer ej då jag dricker näringsdryck) Har så fruktansvärt ont oxå, åt bara lite mos å en halv korv, skulle ju festa till det :)Tänker på Rebecca nu, vad skönt att hon har kommit en bit på vägen, att hon kan börja leva nu :) Kram!
    Får du feber bara då du äter ??
    VArför jag frågar är för att jag går med ständig temp,runt 38-38,5 dagligen dax,när dom än kollar så ligger jag och tempar.
    Enda förklaringen jag fick av det var av kirurgen , att det är för att jag har en inflamation i magen.
  • slj

bcsvensk- lukas blir fyra i juli så han är en riktig kämpe men han vet ju inte bättre, han har inget att jämföra med.

• skrutteluttan74
    slj skrev 2008-03-11 22:43:56 följande:
    bcsvensk- lukas blir fyra i juli så han är en riktig kämpe men han vet ju inte bättre, han har inget att jämföra med.
    Åhh...liten kille...Jag blir tårögd så fort det är ett litet barn som måste kämpa och dom är otroliga dessa små rackare
    Mina tjejer har fått kämpa,mot sina sjukdomar och man tycker dom är otroliga fast en av dom nu snart är 12,så blir jag lika facinerad varenda gång...

Din Lucas verkar verkligen va en kämpe utan dess lika mina ungar kämpar,men är så tjuriga,dom är sånna som gömt sej under sjukhus sängarna då läkarn kommit,eller någon annan stans..Ja och så har dom hållt på...Det betendet har gjort dom "kändisar" på barnavd,lite komisgt ialla fall, men,men...

HUr långt har ni till Gbg ??
  • gmt

Nu när vi ändå har lukas på tapeten - så att säga - så måste jag berätta om ett litet samtal som var mellan lukas o hans 3 månader yngre kusin Kim.

Slj´s tvlillingar fyllde 2 år - o småungarna sitter o äter tårta - o plötsligt säger Kim: "Lukas - du har löja (blöja)"

Ja, säger Lukas - jag har en sjuk mage - så jag måste ha blöja!

Kim säger då - väldigt försiktigt: Im har sånger = Kim har kalsonger.

O då svarar Lukas: "mm. ser du - när min tarm blir frisk DÅ ska jag oxå ha kalsonger"!

O så åt dom vidare - somom inget i hela världen skulle kunna störa dom!

Två små underbara ungar med grädde o sylt runt munnen

• skrutteluttan74
    gmt skrev 2008-03-11 23:08:45 följande:
    Nu när vi ändå har lukas på tapeten - så att säga - så måste jag berätta om ett litet samtal som var mellan lukas o hans 3 månader yngre kusin Kim.Slj´s tvlillingar fyllde 2 år - o småungarna sitter o äter tårta - o plötsligt säger Kim: "Lukas - du har löja (blöja)"Ja, säger Lukas - jag har en sjuk mage - så jag måste ha blöja!Kim säger då - väldigt försiktigt: Im har sånger = Kim har kalsonger.O då svarar Lukas: "mm. ser du - när min tarm blir frisk DÅ ska jag oxå ha kalsonger"!O så åt dom vidare - somom inget i hela världen skulle kunna störa dom!Två små underbara ungar med grädde o sylt runt munnen
    Hahaha...Sååååå underbart och gulligt och framför allt naturligt
    Du farmor/mormor, ta och skriv ner det ,så det finns kvar då dom är stora...

Alltså så mycket naturligare barn är än vuxna och mer rätt framma ,frågar det dom vill veta,säger det dom tycker i mångt och mycket...helt underbart är det...
  • gmt

Nu är det natt - det har varit en speciell dag - för många av oss - en dag som en del av oss för alltid vill lägga på minnet.

Jag är trött - har varit o steppat o känner mig glad.

Ni härinne är väldigt speciella människor - er närvaro besitter stor kraft -

jag tänker på den kärlek o omtanke som färgar denna tråd -

o som ger sån styrka åt människor som - ibland har det riktigt jobbigt

kram till er alla - en extra kram till rebecca o molle!

Må änglar breda sina vingar över er när ni sover!

• MaddeK81

Hipp, hipp hurra, idag är det Rebeccas stomi's födelsedag!

Skönt att allt gick bra!!! Det visade sig ju vara HELT rätt beslut Rebecca tog när tarmen va så dålig, den hade säkert behövt tas bort akut förr eller senare annars, modig tjej och modigt beslut!

Själv har jag precis kommit över en riktigt långdragen förkylning, har varit helt matt och slut i över två veckor, inte kunnat va på arbetsträningen eller nånting. Det är ju konstigt att man ska bli så slut av en förkylning, man har ju för jösse namn vart med om 10.000 gånger värre tycker man! Det är nog så att kroppen inte funkar tipp topp längre äevn fast man mår mycket bättre än när man va inne i skov hela tiden. En så enkel sak som en liten förkylning slår ut en mycket mer än det skulle göra annars. Kanske...? 

Strunt samma, jag mår mycket bättre nu iaf och det är ju ingenting i jämföresle med allt vad magbekymmer innebär! 

Stor KRAM till er alla här inne (och en speciellt stor kram till Rebecca förståss)!

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10