Intressant att läsa era matdiskussioner!
Även jag är helt övertygad om att maten har en stor del i måendet, förstår faktiskt inte hur man kan tro ngt annat. Men det är en sak att äta sig till välmående en annan att påstå att man kan äta sig frisk från en kronisk sjukdom. Den här Annika kan ju omöjligt veta om hon i framtiden kommer att få ett skov, men nu och sedan länge håller hon sig skovfri och det är ju toppen!
Jag känner själv att jag är känslig mot laktos, lite går bra men glass, ett glas mjölk etc det straffar sig. Gluten har jag inte provat men är inne på att utesluta det ett tag, till skillnad från laktosen visar sig inte en ev förbättring direkt vad jag förstår så det gäller att vara lite tålmodig och jag är inte det för tillfället
, väntar på att lusten att prova ska komma. Jag har en morbror som är läkare och väldigt mycket inne på kostbehandling. Han menar att betydligt fler än de som visar positivt på glutenintoleranstesten man tar är intoleranta. Han rekomenderar alltid glutenfri kost till patienter som kommer in med magbesvär och hävdar att de flesta blir hjälpta. Så när han fick veta att jag hade problem med magen så var han ju inte sen att föreslå mig att utesluta gluten. Kanske är det dumt men jag har så svårt att göra en så drastisk kostförändring utan garantier och utan ett testsvar som säger att jag måste.
Är det någon här som är vegetarian? Jag äter mycket vegetariskt då min sambo är veg, själv äter jag fisk och fågel också men inte rött kött. Det blir ju såledet mycket linser och bönor, quorn och sojaprodukter och jag tycker att jag blir sämre de dagar jag äter det jämfört med de dagar det mest blir fisk eller kyckling. Är inte direkt i skov nu men är inte helt i balans...Det kanske blir för svårsmält och för mycket fibrer? Nån som märkt samma?
Angående graviditeter och allergi så blev jag vid min första graviditet sjukt pollenallergisk en allergi som blev än värre vid min andra graviditet. Jag har tagit blodprov föratt se exakt vad det är som jag inte tål även om jag har mina aningar men alla tester är negativa (precis som gluten och laktostesten)tydligen påvisar de bara 95% av fallen. Nu har jag tjatat till min en remiss för en allergiutredning, jag vill verkligen veta vad det är jag inte tål, min läkare verkade tycka att jag kunde nöja mig med att jag hade allergisymptom och ta lite receptfria piller när jag hade besvär men visst måste man väl ha rätt att få veta vad det är som gör att man har en konstant kliande öron/näsa/halsregion juni-september????
Tjohopp vad långt det blev, yngsta sonen sover, stora är på dagis och jag försöker skjuta på packningen inför vilohelg hos svärföräldrarna, då är det perfekt att tapetsera trådar på FL
Ha det gott!!!