Inlägg från: lärka78 |Visa alla inlägg
  • lärka78

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Ok en liten uppdatering: Har pratat med min läkare om mina leder och han tyckte min dödsångest var något överdriven Jaja lätt för han att säga...Sattes iaf på en iprenkur 3 tabl/dag i 10 dagar. Låter det härligt för min äntligen ickeblödande mage???
    Calprotektinet låg iallafall på helt ok 168 lite skillnad mot de dryga 2200 som var då jag blev remitterad till gastro från vc.
    Är det inte vanligt att de mäter calprotectin i avföringen? Det pratas inte om det härinne vad jag sett...

Hittade info...

"Fekalt Calprotectin
    Indikation
    Fekalt Calprotectin är en markör inflammation i tarmen. Det är ett Ca-bindande protein som finns i cytoplasman hos neutrofila granulocyter. Vid organiska tarmsjukdomar hittas upp till 1000 x förhöjda nivåer av calprotectin i faeces jämfört med friska individer. Calprotectin är även en stark prediktiv markör för skov hos ulcerös kolitpatienter. Friska barn, ffa nyfödda, kan ha kraftigt förhöjda värden av fekalt Calprotectin. Normalgränsen för vuxna (

• lärka78

Näe vad surt, halva inlägget försvann... försöker igen.

Fekalt Calprotectin
    Indikation
    Fekalt Calprotectin är en markör inflammation i tarmen. Det är ett Ca-bindande protein som finns i cytoplasman hos neutrofila granulocyter. Vid organiska tarmsjukdomar hittas upp till 1000 x förhöjda nivåer av calprotectin i faeces jämfört med friska individer. Calprotectin är även en stark prediktiv markör för skov hos ulcerös kolitpatienter. Friska barn, ffa nyfödda, kan ha kraftigt förhöjda värden av fekalt Calprotectin. Normalgränsen för vuxna (

• lärka78

...och igen

"Fekalt Calprotectin
    Indikation
    Fekalt Calprotectin är en markör inflammation i tarmen. Det är ett Ca-bindande protein som finns i cytoplasman hos neutrofila granulocyter. Vid organiska tarmsjukdomar hittas upp till 1000 x förhöjda nivåer av calprotectin i faeces jämfört med friska individer. Calprotectin är även en stark prediktiv markör för skov hos ulcerös kolitpatienter. Friska barn, ffa nyfödda, kan ha kraftigt förhöjda värden av fekalt Calprotectin. Normalgränsen för vuxna(

• lärka78

MaijaO: Tycker det är konstigt att läkare sätter in så olika behandling. Jag är ju också ny i gamet och min läkare har inte sagt ett ord om asacol. Glad är jag för det för det verkar inte vara en trevlig medicin. Hoppas att du får klartecken att lägga ner den medicinen.

Lindis41: Du vet du hur man bäst ska ta tillvara på en semesterdag

Grådis: Dina länkar är verkligen toppen! Kollar alltid upp!

här är länken till texten jag försokte lägga in innan: www.transfusionsmedicin.se/vgrtemplates/Start____41451.aspx

• lärka78

Jag har bara pentasasuppar och just nu ipren mot min ledvärk. Vad har du mer än Asacol?

• lärka78

Intressant att läsa era matdiskussioner!

Även jag är helt övertygad om att maten har en stor del i måendet, förstår faktiskt inte hur man kan tro ngt annat. Men det är en sak att äta sig till välmående en annan att påstå att man kan äta sig frisk från en kronisk sjukdom. Den här Annika kan ju omöjligt veta om hon i framtiden kommer att få ett skov, men nu och sedan länge håller hon sig skovfri och det är ju toppen!

Jag känner själv att jag är känslig mot laktos, lite går bra men glass, ett glas mjölk etc det straffar sig. Gluten har jag inte provat men är inne på att utesluta det ett tag, till skillnad från laktosen visar sig inte en ev förbättring direkt vad jag förstår så det gäller att vara lite tålmodig och jag är inte det för tillfället , väntar på att lusten att prova ska komma. Jag har en morbror som är läkare och väldigt mycket inne på kostbehandling. Han menar att betydligt fler än de som visar positivt på glutenintoleranstesten man tar är intoleranta. Han rekomenderar alltid glutenfri kost till patienter som kommer in med magbesvär och hävdar att de flesta blir hjälpta. Så när han fick veta att jag hade problem med magen så var han ju inte sen att föreslå mig att utesluta gluten. Kanske är det dumt men jag har så svårt att göra en så drastisk kostförändring utan garantier och utan ett testsvar som säger att jag måste.

Är det någon här som är vegetarian? Jag äter mycket vegetariskt då min sambo är veg, själv äter jag fisk och fågel också men inte rött kött. Det blir ju såledet mycket linser och bönor, quorn och sojaprodukter och jag tycker att jag blir sämre de dagar jag äter det jämfört med de dagar det mest blir fisk eller kyckling. Är inte direkt i skov nu men är inte helt i balans...Det kanske blir för svårsmält och för mycket fibrer? Nån som märkt samma?

Angående graviditeter och allergi så blev jag vid min första graviditet sjukt pollenallergisk en allergi som blev än värre vid min andra graviditet. Jag har tagit blodprov föratt se exakt vad det är som jag inte tål även om jag har mina aningar men alla tester är negativa (precis som gluten och laktostesten)tydligen påvisar de bara 95% av fallen. Nu har jag tjatat till min en remiss för en allergiutredning, jag vill verkligen veta vad det är jag inte tål, min läkare verkade tycka att jag kunde nöja mig med att jag hade allergisymptom och ta lite receptfria piller när jag hade besvär men visst måste man väl ha rätt att få veta vad det är som gör att man har en konstant kliande öron/näsa/halsregion juni-september????

Tjohopp vad långt det blev, yngsta sonen sover, stora är på dagis och jag försöker skjuta på packningen inför vilohelg hos svärföräldrarna, då är det perfekt att tapetsera trådar på FL Ha det gott!!!

• lärka78

lindis41: Heja dig som fått i dig allt!!! Det är hemskt... När tarmen är ren ska det som kommer ut se ut som urin, alltså inga klumpar men gulfärgat. Jag trodde det skulle se ut som vatten och var helt knäckt för jag trodde att jag skulle behöva göra om allt igen, men sköterskan lugnade mig och sa att urin från baken är lika med ren tarm På mitt sjukhus dricker man sista två literna på sjukhuset. De som ska göra undersökningar sitter runt ett bord med en bricka framför sig med en tvåliters kanna, ett glas med laxabon och ett glas med saft. Saften ska räcka till de två literna och det var en syn att se vuxna män böna och be om mer saft inför en sträng och obeveklig sköterska Alla som satt där delade på tre toaletter och vid ett tillfälle var det upptaget på alla när jag behövde gå Paniiiiik!!! Det löste sig som tur var...känns overkligt att tänka på nu, en absurd situation liksom....

• lärka78

lindis: nu är du ju redan på undersökning och jag är säker på att det går bra. Som grådis sa så är de som utför undersökningen vana vid det mesta även om jag inte heller hade tyckt att det vore så trevligt att spraya ner en läkare Men tarmen stänger av på nåt sätt...

Jag har i samråd med min morbror( som jag nämnde för nån dag sen är något så ovanligt som en kostintresserad läkare)bestämt att jag i ett första skede ska utesluta glutamat, jäst och socker. Därmed ryker alla soja och quornprodukter och eftersom jag mår sämre de dagar jag äter dem så känns det bara bra. Ska äta så här en månad och se om det blir skillnad, man får ju börja någonstans.

• lärka78

grådis: *blundar för kexen* glutamat finns som du säger i buljong, fonder, soja och även i såspulver, snacks, färdigrätter, halvfabrikat, många kryddblandningar typ grillkrydda etc etc.
    Det står inte alltid som glutamat men innehåller det E620-625, maltdextrin, smakförstärkare tex, så är det glutamat. Det kan även gömma sig under beteckningen kryddor så det är lite lurigt. Jag lagar den mesta mat från grunden så det är mest buljongen tror jag som jag kommer att sakna men samtidigt tror jag att jag slentriananvänder den så det nog mest en vanesak. Men säkert dyker det upp massor av saker som innehåller glutamat som jag vill ha... Nåja, en månad till att börja med och blir jag bättre är det klart värt det. Glutamat är ju förbjudet i endel länder och får inte användas i barnmat i sverige så nåt skumt är det ju med det...

• lärka78

JennyF: Jag vet inte var du bor , men finns det möjlighet att söka sig till ett annat sjukhus? Eller det har du kanske redan gjort. Tycker det är så konstigt att de verkat ge upp hoppet om att hitta nåt fel, det är liksom inte rimligt att inte ha fått diagnos på 4 år. Medan de "funderar" kan de väl iaf ge dig ett drägligt liv med tillfällig stomi, de är ju inte ett värdigt liv du lever nu. Blir så illa berörd....önskar jag kunde ringa och skälla lite på dem...

• lärka78

JennyF: Jag vet inte var du bor , men finns det möjlighet att söka sig till ett annat sjukhus? Eller det har du kanske redan gjort. Tycker det är så konstigt att de verkat ge upp hoppet om att hitta nåt fel, det är liksom inte rimligt att inte ha fått diagnos på 4 år. Medan de "funderar" kan de väl iaf ge dig ett drägligt liv med tillfällig stomi, de är ju inte ett värdigt liv du lever nu. Blir så illa berörd....önskar jag kunde ringa och skälla lite på dem...

• lärka78

fru u: hur går det? har du åkt in? Jobbbigt att ha så ont och inte veta varför. HAr du haft samma smärta innan eller är den av ett nytt "slag"?

Mammasknodd: Jag fick lugnande när jag gjorde koloskopi fast jag ammade. Tänkte inte ens tanken och de frågade inte...

• lärka78

fru u: usch vilket bemötande du fick igår Tur i oturen att du ändå ska till sjukhuset idag, de borde väl kunna hjälpa dig till rätt vård om de inte tycker att en gastrosk. är möjlig, när du ändå är där liksom...
    Ang. snittet så har jag absolut för mig att de aldrig kan neka en kvinna snitt. Så även om de inte kan ge dig ett löfte nu (vilket såklart hade varit det bästa för dig så du kunde slappna av) så kommer du säkert att få löftet när du kommer dit på samtalet när du är gravid. Att de vid det samtalet ändå frågar dig varför du inte vill genomgå en vaginal förlossning och försöker få dig att överväga det en gång till får du nog räkna med, det ingår liksom i deras jobb. Där gäller det nog att hålla huvudet kallt och förklara att efter alla år av smärta och sjukdom som stått utom din kontroll så känner du sådan ångest inför en förlossning och smärtan den innebär att det påverkar din tid som gravid negativt osv...(efter vad jag förstått av dina tidigare inlägg, rätta mig om jag har fel) Med välgenomtänkta argument har de nog inte mycket att sätta emot.

• lärka78

Hej alla! Tog några dagars paus härifrån, blir lite mycket ibland

Men nu har jag en fundering. Har blivit bättre i magen sedan jag gjorde följande förändringar.
    - började äta kött. Har ätit veg+fisk+fågel i många år. Mest veg då min sambo är helveg. så det ha blivit endel soja och quornprodukter.

-uteslöt glutamat. Inte helt, har ätit ute nångång och då vet man ju inte riktigt.

-började äta antimykotika. Hade en konstig tånagel som jag passade på att visa läkaren när jag var där i annat ärende. Han ville att vi skulle skicka prov till svampodling dels av nagel och dels av huden på foten som ha tyckte såg konstig ut. Det visade sig att huden och nageln var angripen av Candida, jästsvamp alltså.

Jag har gjort det där salivtestet i Lagerhorns bok och skulle enligt det ha candida i tarmen. Således tänkte jag när jag ändå uteslöt glutamat även ta bort socker och jäst, men det höll inte riktigt
    men jag har dragit ner väldigt mycket. Frågan är om antimykotikan tar död på all Candida i kroppen? Låter inte det rimligt? Eller är den verksamma substansen "programmerad" på hud? Isf kanske mina problem i tarmen som var kvar efter att inflammationen hävdes bero på svamp? Det ska bli spännande att se om förbättringen håller i sig.

Det är hemskt att det är så många härinne som mår dåligt, och att många får så dålig vård! Blit lite uppgiven faktiskt...

Mammasknodd: Så skönt för dig att få en diagnos, då finns det något att utgå ifrån iaf. JAg fick ju min diagnos i december och det har gått lite upp och ner hur jag har hanterat det faktum att det är en kronisk sjukdom. Vill inte riktigt acceptera. Ser mig inte som en sjuk människa och tycker nog att jag haft nog elände med ätstörningar, depressioner och allt vad kraft det tar att bli kvitt det men tydligen finns det inte rättvisa i allt Jag försöker tillåta mig själv att tycka att det suger att ha uc, inte så att jag gräver ner mig i det men det känns skönt att ibland bli arg och tycka att det är orättvist.

Tindras äiti: Ta hand om dig! Helt otroligt att du stog på benen med så lågt hb. Bra att de har koll på dig och bebben nu, eller ska ha iaf, de verkar ju inte riktigt ha koll på sina patienter på ditt sjukhus. Hoppas att du fick träffa rätt läkare idag som har lit koll.

68an: Åh vad jag tycker illa om sådana människor som dig kollega som hävdar sig genom att trycka ner andra. Har du läst om härskarteknikerna? Googla, läs och ta ingen skit mer!!! *hejar på*

Säkert fler jag borde svar men nu måste jag gå och göra lite nytta, tittar in igen sen. Kram

• lärka78

Grådis: antisvamp...ja det låter ju logiskt att det skulle funka mot all svamp men man vet ju aldrig med mediciner Än så länge håller förbättringen i sig iaf så kanske är det så att det är svampen i tarmen som var problemet efter att inflammationen var borta. Mina fötter är toppenfina nu iaf. Hade ingen aning om att det var svamp som gjorde mina fötter fnasiga, trodde bara det satt mellan tårna...

Har inte tid att vara här så mycket som jag skulle vilja, det är mycket nu i det riktiga livet...

Håller tummarna på tisdag för Rebecca!

Kram!

• lärka78

Molle: Så skönt det är att höra att allt går så bra hitills och att Rebecca är vid gott mod! Tänker på er!

Reagerade lite på Risbergs svar ovan, att uc kan sprida sig uppåt i tarmen-sammanhängande. Så om jag hade inflammation i slutet och i början av tjocktarmen men inget däremellan så kan jag inte ha uc utan det måste vara crohns???

• lärka78

ok då kan det forfarande vara uc jag har trots spridda inflammationer. Får väl be min läkare utveckla det hela när jag ska dit snart. Det sprutade inte direkt frågor ur mig när han gav mig diagnosen i december, var aningens blockerad då

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10