V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
Lindis:
Det är inte så farligt som det känns nu! Det kommer vara sååå skönt att ha fått det gjort, och få veta vad som pågår därinne, jag lovar! Du kommer klara det galant! Och som andra säger, ladda upp med mjukt toapapper och en trave bra tidningar eller nått på toa så kommer det gå bra med laxet!
Grådis:
Ja det är svårt att bryta vanor, men det går ju
. Jag har i alla fall bara haft 21 år att bilda dåliga vanor på
. Jag har ju startat lite men det är så mycket annat runt mig nu, men när vi flyttar då ska jag verkligen se till att inte ens ha tillgång till sånt som är "förbjudet". Lättare för mig för maken vill också ändra sina kostvanor så om vi gör det ihop kan vi stötta varandra också. Men jag tror i alla fall på en omställning i dieten (och jag har ju märkt så possitiva effekter förut, genom att bara utesluta mjölk!) kan hjälpa, varesig det nu bara bidrar till att man slipper skov eller om det verkligen läker ut tarmen helt. Men jag ska prova och så får vi se! Men när det är en kostomställning som liksom är nyttig för alla så kan man ju inte skada kroppen mer i alla fall, tycker jag!
mammasknodd:
Ja det är klart, mycket att smälta nu! Jag har ju haft diagnosen i 6 år, så jag har redan gått igenom hela den där processen med att acceptera och sen förneka och den acceptera igen
. Och såklart är det svårare när man har barn också! Det kommer jag ju få känna på snart också
. Jag har läst otroligt mycket om olika koster och grejer sen jag blev sjuk i princip (jag blev rekomenderad att sluta med mjölk ganska tidigt i sjukdommen) och sen har det bara rullat på, och nu är jag jätteinteresserad av mat och kost, vilket ju gör det enklare! Jag fick mycket hjälp i början också av min mamma som är jätteduktig på kost och matlagning. Jag kan tänka mig att det är svårare att börja själv utan stöd. Mycket innehåller mjölk, men långt ifrån allt! Om du vill ha tips så hjälper jag gärna! Det du kan börja med är ju i alla fall att utesluta de livsmedel som helt uppenbart är mjölk, tex mjölk, ost, creme fraiche osv. Det kommer nog hjälpa en del bara det, om du nu är känslig mot mjölken! I början läste jag på varje innehållsförtäckning, men sen lär man sig också så då slipper man ju
. Men ta lite i taget, det är nog enklast! Prova att använda alpro sojamjölk och sojagrädde i matlagningen stället för mjölk och grädde, det funkar superbra
. Annars tror jag absolut på att man ska försöka äta så näringsrikt som möjligt när man har tålig tarmfunktion. Mycket grönisar
.
Appropå träning så gick jag ner på stan för att handla lite grönsaker idag, maken spelade cricket hela dagen. Jag dog nästan, och det är bara ca en 15 minuters promenad ner (fast det tog mig närmare 20 dit, och 30 hem plus pauser). Det hjälpte ju inte att det var stekhett ute också. Hade inte trott att jag skulle ha SÅÅÅÅ dålig kondis! Så det är nog dags för mig att börja med dagliga promenader också, såhär kan man ju inte leva! Bra kost och träning är nog viktigt vare sig man är sjuk eller frisk!