Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

    Locost ?

    Från tråden "Udda intressen" upptäckte jag att det fanns andra pappor med drömmar - drömmar om att bygga en Locost - Så hur många är vi egentligen av drömmare här ?

    Själv skissar jag på egensvetsad ram (gick svetskurs i våras), Mazda Miata motor och växellåda, LSD diff från den och så hela hjulupphängningen.

    ... men jag måste ha ett garage först

  • Svar på tråden Locost ?
  • Angelven
    cruZZe skrev 2007-12-29 12:55:10 följande:
    Säger inte emot det minsta. Men det finns lågviktiga motorer med gott om mos i. Vad är vikten för ett rullande chassi på en locost? Och vad väger exempelvis en s2000 motor? En mc motor med 200hk torde tämligen vara våldtagen av en höfläkt, visserligen modell mindre men risken för lite ketchup effekt finns fortfarande kvar.
    Well - lättaste jag sett bilder på var en Engelsk med en hayabusamotor - han låg på 375 kg totalt + förare då

    Det började bli billigare att banta föraren än att banta bilen - ratten var ett specialbygge i aluminium..

    Men utrymmet räcker för exempelvis Rovers V8 - mer än nog effekt. Det är egentligen det som blir grejen - du behöver inte så mycket effekt, bara det finns tillräckligt - och en 150 Hk brukar räcka mer än väl i en bil som väger 650 kg med alla tillbehör. Men Westfields Seight är just ett rover v8 bygge.

    Som exempel kan ju nämnas AC Cobra som brukar ligga runt 1500 kg strecket - med 427 V8 då. Det blir lixom inte mer effekt per kilo

    Eller ta en titt på Superstage: www.rejsa.nu/superstage/ nr 23 motbevisar iofs min teori lite - men ta en titt på nr 42 istället - plats 42 och 170 Hk....

    Ariel Atom är egentligen mitt favoritexempel - Top Gear körde den på bana mot en Honda CBR 600 RR på bana - och motorcykeln leder till första kurvan, sen är den borta Det sitter en Honda Civic R motor i den.

    Anledningen till att jag siktar på Miata'n är att den har en trevligt högvarvig motor - 7300 varv max med top runt 6000-6500 och den bästa växellådan nånsin Om man då tänker sig att plocka diffen från den (LSD eller torsen, bara att välja) så faller det sig naturligt att ha den som donator för allt - det är ju gott om dom dessutom. Betydligt större utbud än av Honda S2000 som iofs varvar 1000 mera men annars inte har mycket att erbjuda.
  • Angelven

    Jag skulle egentligen också helst vilja ha motorcykelmotorn - för ljudet (och överraskningseffekten)

    ... men jag är lite skärrad över kopplingen och kökörning i stockholm

  • Angelven

    Hur är det förresten med effekt/vikt om man väljer motorcykelmotorn - blir den inte för lätt då för att SFRO/Bilprovning skall gilla den ?

  • Angelven

    Förresten - om man anser sig ha plats med vikten av en S2000 motor... Varför inte bygga en Tiger Z100 istället då ?

    TVÅ Kawazaki ZX9 ger den 2.9 sekunder till 100...



    - Kul film, inget för känsliga tittare dock

    Spec's: www.tigerracing.com/z100.php

  • Angelven

    Eget är roligast, det kan vi inte bli oeniga om. Jag tittar efter att bygga efter den här boken: www.amazon.co.uk/Build-Cheap-Sports-Motorbooks-Workshop/dp/0760322872/ref=sr_1_7&s=books&qid=1199039499&sr=8-7

    Keith Tanners version, med Miata som donator - han har en hemsida också: www.cheapsportscar.net/ - och jag rotade runt lite och hittade även till Flyin Miata - de bygger just nu tillsammans med Westfield: www.flyinmiata.com/westfield/

  • Angelven
    cruZZe skrev 2007-12-30 20:18:59 följande:
    Ingen som har testat mmosa ner en våldtagen BMW-sexa i en locost? Borde kunne ge resultat utan allt för mkt vikt.
    Jodå - det är väl någon på locostsweden som försöker
Svar på tråden Locost ?