• Anonym

Finne i underlivet!

Nu får man till slut problem efter att ha rakat sig i flera år verkar det som.
    Märke att jag hade en knöl härromkvällen mitt på venusberget som visade sig vara varfylld, så jag klämde såklart och oj vad gegga som kom ut. Skulle tippa på att detta är en hårsäck som blivit inflammerad?
    Man känner verkligen att det är en stor knöl under huden så det är ingen ytlig sak heller. Försökt låta bli att klämma men det är ju svårt som ni säkert vet:)
    Kan det vara farligt om den blir större?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Finne i underlivet!
  • Anonym

Sådana får jag ibland, och de blir inte större. Antagligen är den svullen nu av allt ditt klämmande så om du bara låter bli så försvinner den.

• Anonym

jag skulle klämma dom för det gör för mig så jäkla ont om jag har fått någon sådan (vilket inte händer så ofta). För min kompis, har diskuterat detta, får hon röda ärrliknande märken efterråt. Låter verkligen inget kul men jag har aldrig fått det. Kan inte svara på om det är farligt om de bli strörre, jag har aldrig väntat för att det gör ont. Men som du skriver, det troligen en inflamerad hårsäck.

• Majjssan

Inget farligt.. Men knölen kan ju bli inflammerad å bli större å göra ännu mer ont.. Så försök att låta bli.. Jag får sånt jag oxå men man får hålla fingrarna i styr

• Anonym

Men det bör väl bero på rakningen eller? Har aldrig varit med om att få minsta lilla pyttefinne där innan men nu sist jag rakade så rakade jag mothårs vilket jag aldrig brukar göra. Hört en läskig historia om min kompis moster som fick en sån i bikinlinjen som blev så stor att hon fick operera bort den! Fy!

• lokacitron
    Anonym skrev 2007-12-27 13:18:44 följande:
    Men det bör väl bero på rakningen eller? Har aldrig varit med om att få minsta lilla pyttefinne där innan men nu sist jag rakade så rakade jag mothårs vilket jag aldrig brukar göra. Hört en läskig historia om min kompis moster som fick en sån i bikinlinjen som blev så stor att hon fick operera bort den! Fy!
    Tänk jag känner också en kompis moster som var med om samma sak.
  • Anonym

Haha.. alltid kul när folk går på gamla vandringssägner!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:14:48 följande:
    Haha.. alltid kul när folk går på gamla vandringssägner!
    Jag har faktiskt opererat bort en sådan i bikinilinjen. Alltså jag personligen, inte nån avlägsen bekant, så det är inte bara en sägen...
  • Anonym

Nej det är ingen sägen, jag känner mostern i fråga. Hur gick det för din anonym som fick operera bort den? Hur stor blev den?

• Meemmee

Sluta kläm!!! Jag fick operera bort en förra vintern satt precis i ljumsken, det hade blivit en inflamerad böld :( så nu har jag ett jätte fult ärr för det blev inflamerat efter operationen, så nu är det skönhetsoperation som gäller... :( SÅ sluta kläm....

• Anonym
    Meemmee skrev 2007-12-27 14:24:13 följande:
    Sluta kläm!!! Jag fick operera bort en förra vintern satt precis i ljumsken, det hade blivit en inflamerad böld :( så nu har jag ett jätte fult ärr för det blev inflamerat efter operationen, så nu är det skönhetsoperation som gäller... :( SÅ sluta kläm....
    Usch då! Vad jobbigt! Känns ju inte så himla kul att opereras för en sån sak, speciellt inte när den sitter där den sitter. Hur lång tid tog det innan din blev så stor?
  • Anonym

Låter som en hårsäcksinflammation. Har haft ett otal såna. Har en just nu, som kommer tillbaka på samma ställe, superirriterande! Kläm minte. Ibland kan man behöva tömma den, men det gör en läkare. Ibland kan man behöva operera nort den - har gjort det en gång. Ibland tömmer de helt enkelt sig själva. Avvakta och se hur den utvecklas.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:27:36 följande:
    Låter som en hårsäcksinflammation. Har haft ett otal såna. Har en just nu, som kommer tillbaka på samma ställe, superirriterande! Kläm minte. Ibland kan man behöva tömma den, men det gör en läkare. Ibland kan man behöva operera nort den - har gjort det en gång. Ibland tömmer de helt enkelt sig själva. Avvakta och se hur den utvecklas.
    Okej, jag ska försöka! Tyvärr har jag lite mani på det här med finnklämmande, klämmer till och med på andra om jag får:)
  • Anonym

Anonym skrev 2007-12-27 14:20:20 följande:

Nej det är ingen sägen, jag känner mostern i fråga. Hur gick det för din anonym som fick operera bort den? Hur stor blev den?
    Den ville inte gå bort utan blev bara större så de tyckte det var bäst att ta bort den. Kanske att den var ca 3-4 cm synligt till sist, jag hade tur och fick ett återbud hos kirurgen snabbt efter remissen. Det är 6 år sen nu och det har faktiskt läkt fint, man ser i princip inget ärr (ärret var längre än 3-4 cm då inflammationen var större än vad som syntes utanpå, kanske 10 cm).
  • Anonym

For att slippa att se ut som en plockad hona sa anvand silikon baserat glidmedel efter rakning sen jag borjade anvanda det att smorja med har jag inte haft en plita.

• Anonym

Jag hade en inflammerad körtel en gång som jag var tvungen att operera bort under narkos. Jag kunde inte gå på veckor. Och nu har jag en sketafult ärr.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:33:44 följande:
    Jag hade en inflammerad körtel en gång som jag var tvungen att operera bort under narkos. Jag kunde inte gå på veckor. Och nu har jag en sketafult ärr.
    Usch! Körtel säger du? Hur blir dem inflammerade, berodde det också på rakningen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:31:51 följande:
    Anonym skrev 2007-12-27 14:20:20 följande:
    Den ville inte gå bort utan blev bara större så de tyckte det var bäst att ta bort den. Kanske att den var ca 3-4 cm synligt till sist, jag hade tur och fick ett återbud hos kirurgen snabbt efter remissen. Det är 6 år sen nu och det har faktiskt läkt fint, man ser i princip inget ärr (ärret var längre än 3-4 cm då inflammationen var större än vad som syntes utanpå, kanske 10 cm).
    Oj då! Det måste ha gjort ont! Tur att ärret läkte så fint:)
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:37:33 följande:
    Usch! Körtel säger du? Hur blir dem inflammerade, berodde det också på rakningen?
    Jag tror inte att det berodde på rakning. Har ingen aning om hur eller varför den uppkom, men smärtsamt var det. Jag trodde hela mitt underliv stod i brand. Och innan jag tog mig till sjukan hade den vuxit till knytnävsstorlek och blivit alldeles blå!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:46:27 följande:
    Jag tror inte att det berodde på rakning. Har ingen aning om hur eller varför den uppkom, men smärtsamt var det. Jag trodde hela mitt underliv stod i brand. Och innan jag tog mig till sjukan hade den vuxit till knytnävsstorlek och blivit alldeles blå!
    Herregud! Det låter helt vidrigt, stackare!
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-27 14:56:49 följande:
    Herregud! Det låter helt vidrigt, stackare!
    Ja, det var långt ifrån humor, kan jag lova!
Svar på tråden Finne i underlivet!