Babysitter eller gunga?
Vad rekommenderar ni för babysitter? Eller föredrar er bebis rent av sådan där elektrisk gunga, typ Graco? Tänkte köpa ev. en BabyBjörn, men funderar på något som gungar automatiskt.
Vad rekommenderar ni för babysitter? Eller föredrar er bebis rent av sådan där elektrisk gunga, typ Graco? Tänkte köpa ev. en BabyBjörn, men funderar på något som gungar automatiskt.
Det är så svårt. Tilde avskydde sin babysitter. Vi köpte en billig. En sån traditionell modell bestående av en klädd stålkonstruktion som kan gungas. Vi önskade att vi köpt en modern modell som inte kan gunga, men som man istället kan ställa in i olika sitt- och ligglägen.
Men nu har babysittern gått vidare till Tildes nya syssling. Hon älskar att sitta i den.
Så det är olika för olika barn...
Vi har en babybjörn som sonen älskar, sitter jätteofta i den. Nån automatisk gungning behövs inte, för den sätter sig så lätt i gungning av barnets rörelser, och meningen är ju att de ska vara vakna i den, behöver de gungas för att vara nöjda så ska de nog inte sitta i sittern.
Vet du vad? Jag läste någonstans att såna där gungor kan trigga hundars jaktinstinkt. Fast jag vet inte hur, och det lät lite ..fånigt när jag läste det.
Vi köpte en vanlig babysitter för typ 600 (inte klookt, jag fattar inte varflör vi int eköpte begagnade grejer!) och den har vi använt flitigt. Den är dessutom lätt att ta med sig mellan rummen och till toan och sådär. En sån där gungtjofräs verkar lite otymplig, fast också ganska bra.
Vi har både en babysitter och en innegunga från Graco. Vår son är sju månader och babysittern sitter han fortfarande i då och då, fast det är rätt sällan. Hade aldrig klarat oss utan den tidigare.
Innegungan fungerade fantastiskt på vår son, från det att han kunde sitta med stöd för huvudet i den, tills han var ungefär 3½-4 månader. Då blev det plötsligt farligt för han fäktade ut med armarna och var mycket mer aktiv. Innan dess var den en välsignelse för han satt i den medan vi åt middag varje kväll (härligt att få äta tillsammans) och somnade som en stock i den.
Babysittern är ett måste, tycker jag, men innegungan köpte vi begagnad för 500:-, det hade inte varit värt mer för vår del. De kronorna var den absolut värd!
Annika
Man ska inte ha en som e mjuk i ryggen tex babybjörns enkla med stål... för de e inte bra för ryggen. De med medar under är bättre som e ställbara för rygg å ben då det är en platta i ryggen där som stöder....