• Fialottis

Torr hud- Tips? Hur badar/tvättar ni era bebisar?

Våd dotter är 6 månader och har ganska torr hud. Jag har köpt neutral tvätt och skölj medel för att inte hon ska reagera på medlet iallafall.
    Hon har haft lite små prickar- typ som värmeplitor, och nu är hon rejält torr på kroppen. Brukar ha
    barnolja i vattnet och tvättar henne med natusan baby tvål när hon ska badas.
    Någon som har tips på vad man ska tvätta alt. smörja henne med istället?

• Svar på tråden Torr hud- Tips? Hur badar/tvättar ni era bebisar?
  • Fru B

Hoppa över tvålen helt. Olja är rengörande i sig. Apoteket har kallpressad mandelolja som är bra. Luktar ingenting och innehåller en massa vitaminer. Är hon torr efteråt är Miniderm bra att smörja hela kroppen med och Locobase alt. Locobase Repair till extra torra och prickiga områden t ex armbågar, knän och kinder.

• miaelund

Sluta tvätta m tvålen, använd INTE natusans olja då den innehåller mineralolja som kan torka ut huden utan köp apotekets babyolja. Deras nya serie för barn kan jag rekomendera starkt På apoteket har de dessutom bra krämer som är skonsamma mot huden o som iaf mitt BVC rekomenderade. (Kan inte gå o titta nu va de heter då min övertrötta tjej just slocknat i knät)

Lycka till, hoppas du hittar ngt som passar er

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07, matte t Lisa o Greta.
  • Tess82

Vet ju inte hur ofta du badar henne men tänk på att inte göra det för ofta om hon är torr.

Mamma till Linnea 9/5-07
  • milimina

skippa babyolja, de torkar ut. skippa definitivt tvål, oavsett om det är babytvål eller ej, jätteuttorkande! och de blir rena ändå av bara vatten tro det eller ej.

använd vanlig matolja i badvattnet, majs, raps eller oliv bara ni kollar först så hon inte reagerar på det. majs och raps är billigt och milt, oliv kan ge utslag på känsliga barn.

smörj efter bad med miniderm. det ska vara så mycket salva att de blir vita på huden, sen arbetar man in den och på med kläder eller pyjamas.

du kan också använda weleda wind&weather i ansiktet när ni är ute om hon blivit torr där. den är vattenfri och kan smörjas på närsomhelst alltså även precis innan ni går ut.

junior 16 månader har aldrig tvättats med tvål i badet (nån enstaka gång vid blöjbyte, använder oftast olja), är han supertorr smörjer vi med matolja, annars räcker oftast två kvällars smörjande med miniderm.

• eurekah

Vår torris som nu snart blir 2 år badas utan tvål max 2 ggr/vecka, vi använder barnolja vid blöjbyten, inte vatten, smörjer med Miniderm morgon och kväll, fram tills hon var 16 månader räckte det att smörja en gång/dag, vi smörjer med Mildison vid behov (receptfri, mkt mild cortisonsalva).
    Prata med läkare på bvc, ni kan få recept på Miniderm, billigare då.

• MrsFreckles

Anvander oliv/mandelolja i badvattnet/tvattvattnet och badar 2 ggr per vecka. Nagon gang anvander vi en ekologisk lavendel wash utan kemikalier. Borjade det med det fran det hon foddes, ar dock bara 12 veckor an men vi har inte haft nagra problem med torrhet annat an lite torr pa huvudet/ansiktet och da hjalper lite olivolja. Tror personligen att  det ar alldeles for mycket kemikalier aven i produkter for bebisar. Lycka till!

• Fialottis

Tack för alla tips... Miniderm, är det en vuxen eller barn kräm? Så jag vet var jag ska kolla på apoteket!!

• Lilja2007

Miniderm finns på "barnhyllan", jättebra. Locobase är också bra, min tjej blev jättetorr när det blev kallare här i Stockholm, läkaren sa då att vi skulle smörja in henne både morgon och kväll vilket vi gjorde och hon blev mjuk och fin efter två-tre dagar.

Svar på tråden Torr hud- Tips? Hur badar/tvättar ni era bebisar?