• Fina80

Gravid med diskbråck

Hej, Jag är diskbråcksopererad, dock ca 2 års sedan...Är gravid i v 35 och min rygg har klarat av gravititeten bra! Inga känningar hittills. Ev ryggbedövning kommer att sättas högre upp på mig då de två lägsta diskarna är opererade. Opererades du i maj?

• Fina80

Hej, Jag förstår precis din oro, tanken har ju slagit mig oxå! Vill INTE ha diskbråck igen... Aj,Aj.. Ta upp din oro med din BM. Min BM har begärt ut min journal gällande operationen så den finns med i min Mödravårdsjournal. Ska in till förlossningen och prata med en läkare efter nyår om att ev skriva någon form av förlossningskontrakt, som t ex innebär ev kejsarsnitt ifall vanlig förlossning inte funkar så bra.

• Fina80

Lycka till! Jag återkommer om några veckor med uppdatering hur det gick med min rygg! Hoppas på bebis inom några veckor
    BF är beräknad om 33 dagar...

• Fina80

Hej, Nu är min lille prins född! Han föddes den 31/1. Allt gick bra. Jag klarade mig utan ryggbedövning och min rygg pallade med förlossningen galant. För övrigt tyckte jag att diskbråckssmärtan var värre än förlossningen, faktiskt!

• Fina80

Hej, Jag hade tänkt mig att ta epidral men när jag kom in till förlossningen så var jag öppen 8 cm redan. Därför hann vi inte med det.. Jag tyckte att jag klarade mig bra på lustgasen, kunde kontrollera värkarna bättre då.

MmmJennie; var oxå med om att benet "försvann" och att det ryggen låste sig totalt. Fick åka till akuten och få smärtlindring.. Kan säga att den smärtan minns jag som ondare än förlossningen.. Lycka till!

• Fina80
    Svar på #14
    Bonnnie skrev 2008-02-05 13:30:06 följande:
    MmmJennie- Hej! Klart du kommer hitta krafter!! :o) Det där med att vara gravid och inte sova är inte lätt...själv har jag knapt sovit sen mitten av juli efter att ha förlorat min mamma i svår sjukdom. Jag känner dock att jag rent kognitivt inte funkar utan måste dra ned på arbetstid bla, men jag är övertygad om att krafterna finns där när det måste! Sen beror det väl mycket på hur kontaktnätet runt om ser ut! Min svägerska födde förra helgen efter att ha haft stora problem med smärtor bäcken/rygg. Hon använde TENS och lustgas. TENS var riktigt bra tyckte hon, dels för att hon fick något annat att fokusera på än smärta (att sköta apparaten), plus att impulserna från den övertog färlossningssmärtan. Jag använde TENS då jag var som allra sämst i ryggen och tyckte den var bra. Har du övervägt det som alternativ? Håller så klart tummarna för dig!! Stort lycka till!!
    Det glömde jag ju skriva.. TENS-apparaten använde jag under förlossningen, den hjälpte absolut!
Svar på tråden Gravid med diskbråck