• Bonnnie

Gravid med diskbråck

Hej! Jag håller på att läka diskbråck (fick i maj) i bäckenhöjd. Jag är gravid i v 18. Är det någon som varit med om liknande? Funderar lite på hur ryggen ska klara graviditeten så klart, men fa över förlossningen och bedövningar osv.
    Kram

• Svar på tråden Gravid med diskbråck
  • Bonnnie

Hej! Nej jag blev aldrig opererad, utan det läker på egen hand, och det går si så där kan man säga. Är mest rädd för att jag med bedövning inte känner om jag ligger fel, eller krystar fel eller så, och repar upp el drar på mig nytt diskbråck. Det sitter ju trots allt i fosterhöjd. Självklart ska jag ta upp det med barnmorska o läkare, men har inte kommit så långt ännu. Har dom diskuterat kjejsarsnitt med dig?

• Bonnnie

Aha...så man kan dubbelgardera sig...I detta landstinget är det o första hand normal förlossning, det finns väldigt få undantag tydligen för planerat kejsarsnitt. Ska till BM först i januari, är inte planerad förrän i maj. Men jag vet ju att om man har oro så är det ju inga problem att få prata med läkare heller, så det hinner väl lösa sig tills det är dags, men man funderar ju helt klart....För diskbråck vill jag defenetivt aldrig mer ha!!

• Bonnnie

Stort och varmt lycka till! Kram

• Bonnnie

Hej! Den smärtan som ett diskbråck ger - fy 17 att få det när man dessutom ÄR fravid!! Du hade en himla tur att det läkte fort i alla fall! Självklart ska jag ta upp det med läkaren på MVC, men det känns lite tidigt ännu, är planerad till maj. Men jag ska beställa tid tills nästa besök. Men det är alltid skönt att höra hur det gått för andra, för jag är ju så klart orolig över hur förlossningen kan förvärra besvären alt dra upp det igen.

• Bonnnie

Hej!
    Fina80, vad underbart att allt gick bra!! Skönt också att höra att din rygg klarade det så galant! Jag har nu hunnit komma till v24-25, och peppar peppar så är min rygg det enda som egentligen funkar just nu. Ska till BM i veckan och ska då boka tid med läkare för att diskutera olika lösningar inför förlossning. Har inte hunnit tagit ställning ännu. Vad valde du för form av smärtlindring? Vilken förlossningsställning blev du rekomenderad?

MmmJennie, fy vad jag lider med dig! *kram* Förstår att det verkligen måste kännas urjobbigt! Smärtan som är vid diskbråck övertar all vett o reson! Men skönt ändå att de kan hjälpa dig så snabbt!! Förmodlar att du kommer få kejsarsnitt när du har såna smärtor? Efter förlossning kan de säkert undersöka dig mer ordentligt och få den hjälp du behöver! Stort lycka till och kämpa på!! Hör av dig sen och berätta hur allt har gått!! Kram

• Bonnnie

MmmJennie- Hej! Klart du kommer hitta krafter!! :o) Det där med att vara gravid och inte sova är inte lätt...själv har jag knapt sovit sen mitten av juli efter att ha förlorat min mamma i svår sjukdom. Jag känner dock att jag rent kognitivt inte funkar utan måste dra ned på arbetstid bla, men jag är övertygad om att krafterna finns där när det måste! Sen beror det väl mycket på hur kontaktnätet runt om ser ut!

Min svägerska födde förra helgen efter att ha haft stora problem med smärtor bäcken/rygg. Hon använde TENS och lustgas. TENS var riktigt bra tyckte hon, dels för att hon fick något annat att fokusera på än smärta (att sköta apparaten), plus att impulserna från den övertog färlossningssmärtan. Jag använde TENS då jag var som allra sämst i ryggen och tyckte den var bra. Har du övervägt det som alternativ? Håller så klart tummarna för dig!! Stort lycka till!!

• Bonnnie

Jag ska konsultera läkare i morgon, så just om EDA vet jag inte. Men ett tips som hjälpte mig mycket när jag hade ont, f.a mot min ischias, så var det värme! Jag köpte en värmemadrass på typ Elgiganten tror jag det var, o den är väl använd! Mina kramper lindrades betydligt! Det var nog tack vare den som jag kunde somna. Så jag tror på värmebad osv. Vad gäller TENS så är det konstigt att du ihnte blivit tillfrågad tycker jag som arbetsterapeut, men det är inga problem att få låna! Kontakta antingen sjukgymnast eller sjuksköterska på din vårdcentral

• Bonnnie

MmmJennie: Alltså vi som haft diskbråck löper ju större risk att få ökade problem under graviditet, både vad gäller nervpåverkan men också ökad risk till foglossningar. Gäller kanske inte alla, men det står i litteraturen. Jag har fått min foglossningar framtill som strålar ut mot höfterna, och detta tydligen pga att bla magmuskulaturen fick jobba väldigt hårt då jag hade mitt diskbråck, eller mina två som jag fick samtidigt. Att ha ett bälte kan ju abslout inte vara fel. Använd det istället å se om du inte kan vara hjälpt av det! Vad gäller värme - kyla kan ha precis samma effekt, är så individuellt. Det finns de som växlar också, så prova dig fram. Man kan ju inte göra några fel! Men jag tycker absolut att du borde bli tagen på allvar, för du känner ju bäst din egna kropp!! Jag har fullt stöd både hos sjukgymnast, barnmorska och läkare, och det känns otroligt bra. Och peppar peppar, så sköter sig ryggen riktigt bra, och jag har ju gått en bit över halva tiden nu.

Svar på tråden Gravid med diskbråck